Min fru har tillsammans med sin bror under 2019 avyttrat en fritidsfastighet, som nu alltså ska deklareras. Problemet är att vi har svårt att få fram något bra anskaffningsvärde. Min fråga är om det finns något bra tillvägagångssätt att uppskatta ett anskaffningsvärde som inte SKV reagerar på. Jag vill ju undvika varje möjlig skattekrona.
Anledningen är att fastigheten aldrig sålts förrän nu. Deras mormor och morfar köpte en tomt 1961 (detta har vi priset på, 8000 kr) och byggde själva ett fritidshus på tomten. Några kvitton på materialkostnader eller arbeten finns inte kvar. Fastigheten gavs sedan i gåva till min fru och hennes bror, som alltså nu sålt den med god vinst.
Har läst mig till att för fastigheter förvärvade före 1952 finns en schablon man får använda men det är ju alltså inte tillämpligt. Vad kan material för att uppföra ett fritidshus på 60kvm gått på på 60-talet, inkl borra vatten och dra el och avlopp (septiktank). Några förslag?
Eller kan man få tag på gamla taxeringsvärden och gå på det (som schablonen för fastigheter före 1952). Jag inser ju att det blir mycket skatt oavsett eftersom saker inte kostade mycket i dagens pengavärde, men som sagt varje krona.
Reagerar SKV om jag bara smäller till med en summa på mellan 50-100 tusen?