Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-20, 19:12
  #1
Medlem
Har letat efter guider men verkar som det är kört pga usb debugging som man inte kan aktivera pga lcd är trasig.

Finns det nån lösning på detta? När jag kopplar in mobilen via usb i datorn stpr det mobilen är tom men det är den ju inte.
Citera
2020-01-20, 19:15
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
Har letat efter guider men verkar som det är kört pga usb debugging som man inte kan aktivera pga lcd är trasig.

Finns det nån lösning på detta? När jag kopplar in mobilen via usb i datorn stpr det mobilen är tom men det är den ju inte.

Nej. Både android och ios kräver att du kan låsa upp telefonen för att få åtkomst.

För IOS kan man klara sig utan om man har en trust mot en dator. Men har man startat om telefonen, eller det gått mer än en vecka, så måste man låsa upp den igen.
Citera
2020-01-20, 19:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej. Både android och ios kräver att du kan låsa upp telefonen för att få åtkomst.

För IOS kan man klara sig utan om man har en trust mot en dator. Men har man startat om telefonen, eller det gått mer än en vecka, så måste man låsa upp den igen.

nån lösning måste ju finnas? Menar, polis och it experter kommer ju garanterat in
Citera
2020-01-20, 19:43
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
nån lösning måste ju finnas? Menar, polis och it experter kommer ju garanterat in

Nej. Det gör de inte. Både android och ios krypterar allt som standard nu, så inte ens att lyfta minneskapslarna hjälper.

De gånger de knäckt mobiler så har de fått tag på koder, eller en dator med ett trustförhållande, eller lösenord till exempelvis iCloud.
Citera
2020-01-20, 19:48
  #5
Medlem
Vad är det för telefon?

Vad är det som är låst? Är det ett lås på telefonen eller är det bara SIM-kortet?

Hur låser du upp telefonen? Fingeravtryck, PIN-kod eller "pattern"?

Jag gissar att du har ett lås för åtkomst till själva telefonen. Du kan pröva att koppla in ett vanligt USB-tangentbord via en OTG-kabel och slå in PIN-koden. Sedan kopplar du snabbt in telefonen via USB till datorn som du gjort tidigare.

Låser du upp med "pattern" kan du koppla in en datormus via OTG istället och rita mönstret "i blindo" med musen.

En del telefoner kan också kopplas till en extern display via en USB till HDMI-adapter och då blir det ju lättare.

Om det är viktiga saker på telefonen så kan du ju också gå till en serviceverkstad som kan byta hela displayen.
__________________
Senast redigerad av GooksInTheWire 2020-01-20 kl. 19:57.
Citera
2020-01-20, 23:43
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andnodden
nån lösning måste ju finnas? Menar, polis och it experter kommer ju garanterat in

Finns säkert sätt att komma åt filer men dels lär inte detta vara något privatpersoner har tillgång till och inte heller skulle det vara billigt.

Vad är det för telefon för det första då? Jag menar en komplett display från tex aliexpress kan man ju få för ett par hundra och byter på typ 5-10 min.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback