Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-01-20, 08:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sstraxzz
Tja!

Är en grabb på 18 bast som snart ska ta studenten. Och jag börjar få lite panik över vad man ska göra efteråt.

Jag går ekonomi och klarar mig redigt i alla kurser. Har ingen aning på vad jag vill göra, men skulle väldigt gärna ta emot förslag på vad man skulle kunna göra?

Om ni själv har gått ekonomi får ni gärna dela med er av egna erfarenheter och vad ni gjorde etc.

Tack på förhand!

Gör militärtjänst. Ju hårdare desto bättre. Det kommer ge dig erfarenheter och minnen du kommer ha glädje av resten av livet.

Därefter kan du börja tänka på vad du ska bli.
Citera
2020-01-20, 08:53
  #14
Medlem
sstraxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeggyOlson
Fast det finns ju april 2021 och 2022 också.
Tycker rådet att "jobba medan du funderar" var sunt. Men ha en deadline! Du kommer inte få en gudomlig insikt om du inte funderar aktivt. Kolla runt på utbildningar. Fundera på om du vill sitta o göra löner varje månad och svara anställda på frågor om antalet semesterdagar.

Juridik är också brett. Företagsjuridik. Brottmål.

Spara undan pengar när du jobbar. Bra att ha en sparad slant som student. Du lär dig också att arbetslivet är 40h/vecka, nåt många högskolestudenter inte fattar.

Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Försök skaffa någon praktikplats på någon advokatfirma eller något? Eller jobba inom lite vad som, spara pengar i ett år, res litegrann sen kanske du vet vad du vill söka på högskolan?


Först och främst tack för era svar!

Det börjar mer och mer luta mot att man tar ett så kallat sabbatsår och funderar medans man sparar pengar igenom ett tillfälligt jobb.
Citera
2020-01-20, 08:57
  #15
Avstängd
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sstraxzz
Låter sunt...

Är mest intresserad av juridik, pluggar ekonomi med juridik inriktning. Så om någon har tips åt det hållet hade det uppskattats!

Skulle råda dig att satsa på jobb inom rättsapparaten, deltid för KV medan du läser ngn strökurs inom juridik. Då får du både känna på arbete som gränsar till juridik. Alltid bra att ha på CV, samt får plugga lite så du får ett hum även där.

Plugga dock inte helfart direkt. Jobba 1-2 år, ut o res, känn på världen, plugga kan du göra sen.
Citera
2020-01-20, 10:03
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sstraxzz
Först och främst tack för era svar!

Det börjar mer och mer luta mot att man tar ett så kallat sabbatsår och funderar medans man sparar pengar igenom ett tillfälligt jobb.

Bra val, onödigt att slösa sin tid på någon utbildning om man ändå hoppar av efter 1-2 år.
Citera
2020-01-20, 10:21
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sstraxzz
Först och främst tack för era svar!

Det börjar mer och mer luta mot att man tar ett så kallat sabbatsår och funderar medans man sparar pengar igenom ett tillfälligt jobb.

Det är nog rätt val.
Men tänk på att inte bara flumma runt: Utan försök att hitta ett jobb: Spelar inte så stor roll vilket men att du har en struktur i tillvaron och lär dig vad det innebär att jobba.
Sen var förslaget att göra lumpen utmärkt: Du får träffa nya människor och får en annan inblick i tillvaron jämfört med ditt normala umgänge. Dessutom är det väl rätt OK betalt idag.
Se till bara att det inte blir för länge: 1 max 2 år sen bör du komma igång med pluggandet om du vill ha en skaplig karriär.
Citera
2020-01-20, 10:27
  #18
Medlem
Hejhejvidicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sstraxzz
Nej tack. Svårt för en rätt så partiotisk person som jag själv.

Låt fostervattnet torka bakom öronen och lyssna på mor och far.
Betänk att din hjärna inte är färdig utvecklad före 21.
Läs arabiska om du ska stanna.
Citera
2020-01-20, 11:30
  #19
Medlem
sstraxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Låt fostervattnet torka bakom öronen och lyssna på mor och far.
Betänk att din hjärna inte är färdig utvecklad före 21.
Läs arabiska om du ska stanna.

Mm, förstår hur du tänker... ska suga på den karamellen så att säga.
Citera
2020-01-20, 11:32
  #20
Medlem
sstraxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Skulle råda dig att satsa på jobb inom rättsapparaten, deltid för KV medan du läser ngn strökurs inom juridik. Då får du både känna på arbete som gränsar till juridik. Alltid bra att ha på CV, samt får plugga lite så du får ett hum även där.

Plugga dock inte helfart direkt. Jobba 1-2 år, ut o res, känn på världen, plugga kan du göra sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Bra val, onödigt att slösa sin tid på någon utbildning om man ändå hoppar av efter 1-2 år.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är nog rätt val.
Men tänk på att inte bara flumma runt: Utan försök att hitta ett jobb: Spelar inte så stor roll vilket men att du har en struktur i tillvaron och lär dig vad det innebär att jobba.
Sen var förslaget att göra lumpen utmärkt: Du får träffa nya människor och får en annan inblick i tillvaron jämfört med ditt normala umgänge. Dessutom är det väl rätt OK betalt idag.
Se till bara att det inte blir för länge: 1 max 2 år sen bör du komma igång med pluggandet om du vill ha en skaplig karriär.

Tack för era tips! Uppskattas verkligen
Citera
2020-01-20, 11:33
  #21
Medlem
sstraxzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Gör militärtjänst. Ju hårdare desto bättre. Det kommer ge dig erfarenheter och minnen du kommer ha glädje av resten av livet.

Därefter kan du börja tänka på vad du ska bli.

Faktiskt funderat på det alternativet också. Något tips på vilken militärtjänst man bör söka eller som rekommenderas? Eller är det mycket upp till individen osv?
Citera
2020-01-20, 23:10
  #22
Medlem
InHocSignoVinces14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sstraxzz
Faktiskt funderat på det alternativet också. Något tips på vilken militärtjänst man bör söka eller som rekommenderas? Eller är det mycket upp till individen osv?

Du lär ju börja med en GMU(eller vad det heter nu för tiden).
Är du sugen på lite högskolestudier finns ju alltid kursen "Juridisk introduktionskurs" på LTU. Den ges även på distans, är halvfart och kan ge dig en liten inblick i både högskolevärlden och i juridiken(antar jag).

Citera
2020-01-20, 23:12
  #23
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sstraxzz
Låter sunt...

Är mest intresserad av juridik, pluggar ekonomi med juridik inriktning. Så om någon har tips åt det hållet hade det uppskattats!

Sök juridiklinjen så dörren är öppen iaf. Söker du i en stad du inte har boende i så ställ dig i bostadskö för studentbostad också.

Vilken sorts juridik lockar? Affärsjuridik kanske eftersom du även är intresserad av ekonomi? Är du intresserad av brottsmålsjuridik så kan jag tipsa om youtube-kanalen advokatsnack, där David Massi väldigt pedagogiskt snackar om juridik. Det kan vara ett sätt att få lite magkänsla för om det låter kul eller inte.

Sen ett litet varningens finger. Lärande maskiner riskerar att skära mycket i kakan av jobb som behöver göras inom juridik-området. Jag är inte säker på att det är en framtidssäker bransch.
Citera
2020-01-21, 11:44
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sstraxzz
Faktiskt funderat på det alternativet också. Något tips på vilken militärtjänst man bör söka eller som rekommenderas? Eller är det mycket upp till individen osv?

Vore jag dig skulle jag söka mig till ett jägarförband i första hand. Ju hårdare det är både fysiskt och mentalt desto bättre. Det ger självförtroende att klara av svårigheter och så länge du inte ger upp så klarar du dig.

Du kommer att se tillbaka på de värsta stunderna med glädje tio år senare. Då kommer du också inse vilken fördel du har gentemot andra i din ålder som aldrig lärt sig vikten av disciplin, samarbete och ledarskap under stress.

Men ja, kolla vad du känner är mest intressant men samtidigt utmanande och förbered dig så mycket du kan, så gör det mindre ont i början.

Och glöm inte att livet verkligen är skitlångt (jag har levt hela ditt liv två gånger och lite till) så det är fan viktigt att ha kul och inte bara slita bakom ett skrivbord hela livet.
__________________
Senast redigerad av 666ten 2020-01-21 kl. 11:50.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback