2020-01-29, 22:58
Medlem
Xehkes avatar
Verkar som det är mest män och speciellt män med bakomliggande sjukdomar så far värst. En 78-årig kvinna och en 87-årig kvinna har t ex. friskförklarats. Intressant.
Citera
2020-01-29, 22:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr B
Är väl bara Indien som är snäppet smutsigare och snuskigare än Kineser hygieniskt .

Typ så tänker jag, lägg till mycket usla sanitära förhållanden, trångt, dålig arbetsmiljö, som bäddat för döden om ett litet virus susar in i näsan.
Citera
2020-01-29, 22:59
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Långt In i inkubationstiden dock, precis innan symptom börjar uppvisas.

Drygt 10 dagars inkubationstid är fortfarande oräknade i denna smittsamhet.
Är det något vi vet?

Uppgifter från Kinas National Health Commission ger att 2019-nCoV smittar under hela inkubationstiden. Detta återgavs nyligen i NEJM:
https://www.jwatch.org/fw116282/2020/01/27/novel-coronavirus-incubation-period-lasts-2-weeks
Citera
2020-01-29, 23:00
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det beror tror jag på att Kina tog ett krafttag emot nCoV-2019 men glöm inte att de hade några månader på sig och precis som SARS så mörkade de i början.
Ja men det finns fortfarande inte anledning att utgå från att man kan avvända sars-fallet som ett sätt att beräkna dödligheten hos nCov-2019. Det finns massor av bakomliggande faktorer och parametrar som formar utfallet. Dessa parametrar är sannolikt väldigt olika i båda fallen.
Citera
2020-01-29, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
verkar som det drabbar flest i åldern 50 - 60 årsålder

Jag tycker det är en konstig slutsats att dra på de 100 första patienterna.. hur många 20-åriga tjejer jobbar på djurmarknaden i Wuhan med att pilla ut inälvor på fladdermöss liksom, där majoriteten av dessa första fall hittades?
Citera
2020-01-29, 23:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jo men det är rätt oroväckande att folk dör på svenska akuten idag pga att de inte har tid att ge dem rätt vård. Och det är bara en helt vanlig dag, innan influensasäsongen startade. Fatta då om vi skulle få detta på halsen också

Jag håller med dig, det är inte ett bra utgångsläge vi har om skiten skulle träffa fläkten, jag har påtalat det några gånger, dock viktigt att ha med sig.
Citera
2020-01-29, 23:01
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jag tycker det är en konstig slutsats att dra på de 100 första patienterna.. hur många 20-åriga tjejer jobbar på djurmarknaden i Wuhan med att pilla ut inälvor på fladdermöss liksom, där majoriteten av dessa första fall hittades?
Det är nog snarare så att äldre är de som söker vård i större utsträckning.
Citera
2020-01-29, 23:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Serious illness då? Är lunginflammation i sig en "serious illness" ?

It killed my father.
Han var gammal dock, och hade lungor som inte var speciellt lyckliga at the time.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Jag är ingen läkare, men tecknen på "serious illness" (enligt WHO: andnöd, hög andningsfrekvens, dålig syresättning, och infiltrationer i lungan) låter ju väldigt likt de kliniska symtom man ser vid lunginflammation.

Ja det är en lunginflammation vi ser. Det är rätt intressant att se hur världen hanterar en lunginflammation som inte går att behandla iochmed att den är virusorsakad. Det ger oss en bild av hur farligt det kommer bli att få en lunginflammation från bakterier i framtiden när antibiotikaresistensen brett ut sig.

Var inte jättekul att få det (eller infektion öht) på 1800-talet. Men dit är vi påväg.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Som sagt, är det någonstans förutom Kina där vi kommer att få se många dödsfall så lär det vara Indien, tror jag.

Oja, Indien och även Afrika, det är många kinesiska företag i båda länderna som suger ur deras resurser.
WHOs senaste presskonferens menade bossen DrTedros att de kommer stöda dessa länder ekonomiskt om behov finns, samma kille som och jag vet inte om det är sant men jag lägger upp det ändå.

1/ Curt director @DrTedros is an Ethiopian politician with huge China ties
2/ Ethiopia has received >$12 bn loans from China in 2000s
3/ WHO refused to announce coronavirus PHEIC despite China has locked down a city with >10 mio ppl

Ops, jag glömde att Taiwan får inte vara med i WHO men får information ändå efter dagens konferens efter en fråga från en journalist.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-01-29 kl. 23:07.
Citera
2020-01-29, 23:03
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Typ så tänker jag, lägg till mycket usla sanitära förhållanden, trångt, dålig arbetsmiljö, som bäddat för döden om ett litet virus susar in i näsan.

Det som "räddar" Indien är väl att de inte äter alla djur de ser. Mycket vegetarianer med!
Citera
2020-01-29, 23:04
Medlem
Citat:
Ja, exakt så tänker jag, pollen vet jag inte, men ett virus som går på andningsorganen.

Du kan hitta ett utförligare inlägg om du söker på Karolinska I tråden.

Läste det i andra svaret. Finns en del intressant faktiskt. Finns forskning att göra tror även finns liknande tankegångar de som svårt bli gravida pga överaktivt immunsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in