Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
De som drabbas verkar få det tämligen omgående efter injektionen. En del får ju lite feber inom 48 timmar efter injektion. Ibland sätter det sig på hjärtat men tycks vara extremt ovanligt. Å andra sidan ökar risken även vid covidinfektion. Minns att det tidigare diskuterades om man skulle äta blodförtunnande vid infektion. Det skulle kunna minska risken för fatal blodpropp i samband med covidinfektion.
När det jämförs myocarditis mellan vaccin o covid så jämförs det med delta vilket hade många myocarditis fall.
Med omicron är det rejält lägre risk för myocarditis samtidigt som skyddet av vaccinet mot infektion är väldigt dåligt.
Så risk- nytta har förändrats kraftigt och tror att friska grupper nu har större risk med mrna vaccin än med omicron.
Traditionella vacciner har inte samma risk så om man ska ta ett vaccin så får det vara nåt annat än mrna. Så det får räcka med mrna för min del då jag inte accepterar risken. Men kommer det nåt bättre traditionellt kan jag överväga igen såklart.
Men generellt är omicron så smittsamt att det krävs extrema nivåer antikroppar så är tveksam till att vacciner kommer bli bättre.
Även antivirala funkar kasst på omicron för dess smittsamhet.