2020-01-25, 22:00
Medlem
Skulle vara intressant att veta om detta virus kommer från kinesisk gris?
Är själv i restaurangbranschen och vet att Kina sedan i somras avlivat en jävla massa grisar(alla) pga någon sjuka.

Detta har påverkat köttpriserna på gris i hela Europa eftersom kineserna köper upp stora mängder från bl a EU.

Priset på gris i Sverige har sedan sommaren ökat med ca 25-30%.
Citera
2020-01-25, 22:00
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Osv...

Helt rätt, det är vad jag tror kommer hända. Största pandemin i mannaminne sker framför våra ögon och fötter. Vänta en månad för att konstatera, vad var det jag/vi/du sade.

Jag hoppas att du har rätt, läget just nu ser bra ut, Indien har bara nämnt 2 konstaterade fall, Afrika kan man inte ens tänka på, men man får väl hoppas att de kinesiska kolonisatörerna är smittfria för de reser sällan.
Citera
2020-01-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Så kan du inte räkna.. Dödligheten kommer att blir högre än så. Hur mycket vet ännu inte.

Ja den som lever får se, men jämför med SARS ligger dödligheten ännu så länge lite lägre vid motsvarande antal smittade.

Se utvecklingen av SARS här:

https://www.who.int/csr/sars/country/en/

https://link.springer.com/article/10.1186/1476-072X-3-2?shared-article-renderer#Fig2

Förutsätter givetvis att statistikrapporteringen är korrekt.
Citera
2020-01-25, 22:02
Medlem
Det låter ju jättekonstigt som de säger i den där videon som någon postade att kineser inte tvättar händerna.

Och att sjuka människor skryter om att de lyckats fly. En tog sig till Frankrike. Andra till Disneyland. Vet inte vad jag ska tro. Betalar du polisen kommer du ut.
Citera
2020-01-25, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spanaren007
Skulle vara intressant att veta om detta virus kommer från kinesisk gris?
Är själv i restaurangbranschen och vet att Kina sedan i somras avlivat en jävla massa grisar(alla) pga någon sjuka.

Detta har påverkat köttpriserna på gris i hela Europa eftersom kineserna köper upp stora mängder från bl a EU.

Priset på gris i Sverige har sedan sommaren ökat med ca 25-30%.

Corona viruset finns ofta hos fladdermöss, dock hur den kom till människor. Kanske ett annat djur var inblandat
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Jag håller med om att det är en long shot - men jag anser ändå att det är ett scenario man inte helt skall räkna bort. Tänk på timingen:

- Landet med störst folkmängd i världen firar sin största högtid under året, vilket innebär att flest människor i världen är i rörelse samtidigt.
- Till skillnad från andra länder med stor befolkning har Kina sin befolkning i rörelse över hela klotet. Nu har jag ingen statistik att åberopa, men jag är övertygad om att fler människor reser runtom jorden än t.ex från Sydamerika eller Indien/Pakistan...

Oavsett så tycker jag det är märkligt att WHO får reda på viruset 31 December 2019 och att det brutit ut i en stad som Wuhan där det bara råkar finnas ett laboratorium för biovapen. Smells like fi... bats

Men ser du inte det dumma i det hela, varför ska Kina som har det rätt bra utlösa en kris där deras egna ekonomi kanske kommer rasera och just i Kina, om de vill ta över världen så hade de planterat viruset på andra sidan jordklotet och samtidigt vaccinerat sina egna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Här står det att han var 36 år: https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-23/several-china-coronavirus-victims-didn-t-even-have-a-fever

Står inget mer. Han kan ha varit handikappad, multisjuk, astmatiker eller helt frisk, det vet vi inte.
Citera
2020-01-25, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Det låter ju jättekonstigt som de säger i den där videon som någon postade att kineser inte tvättar händerna.

Och att sjuka människor skryter om att de lyckats fly. En tog sig till Frankrike. Andra till Disneyland. Vet inte vad jag ska tro. Betalar du polisen kommer du ut.

De flesta Kineser tvättar händer.
Citera
2020-01-25, 22:07
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Står inget mer. Han kan ha varit handikappad, multisjuk, astmatiker eller helt frisk, det vet vi inte.
Man kan aldrig veta men så här står det i anslutning till tabellen: *Patient with pre-existing illness

36-åringen har ingen stjärna i sin dödskolumn.
Citera
2020-01-25, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja den som lever får se, men jämför med SARS ligger dödligheten ännu så länge lite lägre vid motsvarande antal smittade.

Se utvecklingen av SARS här:

https://www.who.int/csr/sars/country/en/

https://link.springer.com/article/10.1186/1476-072X-3-2?shared-article-renderer#Fig2

Förutsätter givetvis att statistikrapporteringen är korrekt.

Redovisad dödlighet
Citera
2020-01-25, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight

Kan väl inte komma som en chock för dig att vissa kineser är väldigt ohygieniska? Brukar dock bli bättre desto mer urbana dom är.
Citera
2020-01-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Många som bunkrat upp? Jag är laddad och klar. Blir upp till stugan långt upp i norr om det kommer fram att det här är en game changer vi ser.

Varför pratar så många om att ta sig till ensligt belägna stugor i obygden?
Räcker det inte bara att låsa in sig hemma och sitta och käka konserver i soffan? Tror ni att smittan kommer att spridas via ventilationssystem i flerfamiljshus eller vad är det ni är rädda för?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in