Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-03-22, 00:21
  #1
Medlem
fitous avatar
Vad tror ni om den Heliga Graal?

Finns den?

Jag har läst ett antal böcker som handlar om Heliga Graal efter att jag läst "Da Vinci koden"

Skulle vara intressant med en debatt angående Heliga Graal. Finns det någon insatt på FB som har en intressant teori eller har länktips och andra saker?

Jag har också en lite pinsam fråga eftersom jag har läst en del om den:

Vad exakt hade Den Heliga Graal för befattning i bibeln mer än att den var med under sista måltiden? var det den som avslöjade Judas?
Citera
2006-03-22, 16:38
  #2
Medlem
Admiral Ganjas avatar
Heliga graal finns inte omnämnd i Bibeln, inte någonstans. Min fråga är: Varför hylla en bägare som bjöds runt bland Jesu lärjungar som en symbolisk handling? Isåfall borde nog vinet i bägaren väcka mer uppståndelse. Givetvis finns inte detta vin kvar, men bägaren(originalet) kan ju finnas kvar.
Frågan är då:
Vad skulle denna bägare som endast användes i ett symboliskt sammanhang kunna ge ägaren, eller den som dricker ur den?

Antagligen ingenting då dess betydelse och innebörd färsvann samtidigt som den sista personen drack ur den då detta som sagt var en symbolisk handling.

Heliga graal avslöjade inte Judas eftersom Jesus redan visste vem som skulle förråda honom. Jesus behövde inte några "verktyg" för att veta vem förrädaren var eftersom han stod i kontakt med sin Fader Gud.
Citera
2006-03-22, 18:02
  #3
Medlem
Tenaciouss avatar
har för mig att Jesus blod samlades i bägaren under korsfästelsen. Tror också att Icke har nämnt bägaren i nån av sina böcker, kommer inte ihåg sammanhanget.
Men hur menar du att bägaren har nåt med konspirationer att göra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback