2020-01-16, 13:28
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Stefan & Krister r vl bondefrbundare.
Citera
2020-01-16, 14:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
I lten "Varfr r dr ingen is till punschen?" visar han ett visst socialt engagemang och sjlvironisk klassmedvetenhet.

https://youtu.be/k7dXYpjBn8s

Intelligent text. Frgan r om han driver med verklassen eller om han driver med dtidens underklass som kanske verdrev att allt var verjvligt fr underklassen frr i tiden? Ngon nra mig vxte upp i ett hem med chauffr, flera hembitrden, trdgrdsmstare osv och de hade definitivt inget klassfrakt eller att man behandlade anstllda i hemmet dligt eller sjlv inte kunde hugga i dr det behvdes.

Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Nej. De avslutade den svenska humorepoken.
Amerikanskinspirerade sk. stuppkomiker som Jonas Gardell har inget med humor att gra alls.
Kar de Mumma och Hagge Geigert hade jag glmt, de var riktiga borgare.

Instmmer.

Citat:
Magnus Hrenstam
Erik Blix
Peter Magnusson
Robert Gustafsson
Johan Rheborg
Sissela Kyle
Lorry-gnget (i huvudsak)
Davud Batra
Stig Grybe
Thomas Hellberg
Martin Ljung

nd r ingen av dem riktigt slagfrdig. Jag gillar Robert Gustafsson och Rheborg men en hel del av det beror p att de hllit sig undan PK.

Citat:
Stefan & Krister r vl bondefrbundare.

Stefan och Krister r vl lite som 2010-talets Nico och Pulver?
Citera
2020-01-17, 12:27
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Intelligent text. Frgan r om han driver med verklassen eller om han driver med dtidens underklass som kanske verdrev att allt var verjvligt fr underklassen frr i tiden? Ngon nra mig vxte upp i ett hem med chauffr, flera hembitrden, trdgrdsmstare osv och de hade definitivt inget klassfrakt eller att man behandlade anstllda i hemmet dligt eller sjlv inte kunde hugga i dr det behvdes.

Fr mej r det ingen tvekan om att han driver med verklassen.
Han var visserligen baron men lr ha ansetts fr kufig av sina snobbigare slktingar.
nd r han nog mest bermd av dom alla.
Povels ltar r en del av soundtracket till min barndom, s han str hgt i kurs hr.

Det var Jonas Hallberg som skulle st i min lista, inte peddon.
Han var rtt kul i brjan av sin karrir.
Citera
2020-01-17, 13:25
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Povel Ramels stllningstaganden i frga om milj- (The Nej Tack jump, Grislven, Lt leoparden vara kvar i leoparden) och sociala frgor (Varfr r dr ingen is till punschen, Mitt glada trettital) hade vl till god del att gra med familjefriden, att han ville ha en god relation till barnen och de radikala strmningar som upptog dem kanske srskilt dottern Lotta. Och engagemanget fr linje 3 i krnkraftsomrstningen var nog nstan helt motivattraktion frn hustrun och frn de svenska artistkretsarna i allmnhet, inte minst kollegorna Hasse och Tage.

Men annars har jag fr mig att det nmns i Kalle Linds biografi ver Alfredson att Povel ofta uppfattades som reaktionr/moderat osv, och att en del drfr blev sura nr syndikalisten Hasse arbetade ihop med honom man hade glmt att Alfredson faktiskt inledde sin revybana hos Knppupp en gng. Det var nog inte minst lten I de aja bajande fingrarnas land frn tv-serien Semlons grna dalar som upptogs illa av de radikala.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2020-01-17 kl. 13:30.
Citera
2020-01-17, 13:37
Medlem
Citat:
Magnus Hrenstam
Erik Blix
Peter Magnusson
Robert Gustafsson
Johan Rheborg
Sissela Kyle
Lorry-gnget (i huvudsak)
Davud Batra
Stig Grybe
Thomas Hellberg
Martin Ljung

thomas hellberg r knappast frmst knd som komiker...om han ens har gjort ngot roligt under hela sin karrir.
numera r han vl dock mera att betrakta som knd.
Citera
2020-01-17, 14:27
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
thomas hellberg r knappast frmst knd som komiker...om han ens har gjort ngot roligt under hela sin karrir.
numera r han vl dock mera att betrakta som knd.

Jag menade Jonas Hallberg, stuppare bland mycket annat.
Skrev det hr ovanfr.
Kikade p en vikilista med svenska komiker, och d dk det dr namnet upp och jag frvxlade det med lngjonas.
Kan inte heller komma p nt komiskt av Hellberg, det var en ospontan figur s vitt jag minns.
Citera
2020-01-18, 00:19
Medlem
ChiliPepperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det beror vl p vad man med "borgerlig" menar ...

Fr om det r sympatisrer till Moderaterna och fd Hgerpartiet (eller det senare Kristdemokraterna) som man menar s var det ju s att det var ganska s sm partier faktiskt.
Inte mnga ville skylda med sin hgeridentitet, srskilt inte p den tiden nr allt skulle vara Folkhem och solidarisk vnsterpolitik.

Tnk ocks p att Socialdemokraterna, srskilt under Olof Palme, mer och mer brjade ses som allt annat n "vnster."
Srskilt d frn den vstra sidan ...

Jag menar om det fanns dom som kunde "fretrda" de borgerliga partierna p ngot vis som Hasse och Tage verkade gra. Sedan s r det ju allmnt knt att sossarna p Palmes tid var som vnsterpartiet r idag, vnsterpartiet var extremt massa vnster p den tiden jmfrt med idag.
Citera
2020-01-18, 12:59
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiliPeppers
Jag menar om det fanns dom som kunde "fretrda" de borgerliga partierna p ngot vis som Hasse och Tage verkade gra. Sedan s r det ju allmnt knt att sossarna p Palmes tid var som vnsterpartiet r idag, vnsterpartiet var extremt massa vnster p den tiden jmfrt med idag.
Samtidigt finns det ju en betydande skillnad p det som Du tror om "Olof Palmes Sosse-Sverige" och det som p Riktigt verkligen Var Allmnt Knt.
Du borde allts lra dig att bara fr att det finns, och har funnits, en liten klick Extrama Fanatiker som trodde sig se "kommunister" bakom varje lyktstolpe (och som lskade att Hetsa upp varandra om att den onde Olof Palme minsann var bde landsfrrdare och rkekommunist av rang som frskte slja ut Sverige till Sovjetunionen) s betyder det inte att det P Riktigt var s.

Du vet, det har alltid funnits schizofrena, bde d som nu, men vi gr nog bst i att inte uppmuntra dem i sin sjukdom.
Dvs i Verkligheten (p riktigt allts) s var inte Alls "sossarna p Palmes tid som vnsterpartiet r idag".

Dessutom, nr du letar efter "komiker" som stod "hgern" nra (p den tiden) s mste du nog frst bena ut exakt vad en "komiker" ens kunde vara p den tiden.
Fr det var inte samma som idag.

Det fanns allts praktiskt taget inte "Stuppare" p den tiden.
"Komiker" hittade du istllet inom tex revyn, eller som manusfrfattare till film o SVT.
Serietidningstecknade eller -frfattare kanske ocks.

Men komikern som den "ensamme estradren" av vra dagar fanns praktiskt taget inte.
"Rolig" var man tillsammans med andra, i "sammanhang" allts - inte bara fr sig sjlv.
Inte n. Det skulle komma frst senare.

Serietidningen 91:an Karlsson kan kanske sgas ha viss attraktionskraft p just "hgersinnad ungdom." Iaf om det r Frsvarsmakten man gillar, eller jobbar fr (fr det har ju lnge haft en konservativ slagsida).

I stora landet i vster - USA - vid ungefr samma tidsperiod som Hasse & Tage fanns det dremot ngra hgerorienterade komiker.
Bla en serietecknare/komiker vid namn Al Capp som blev s vansinnig p John Lennon och hans protester mot Vietnamkriget att han bestmde sig fr att beska John Lennon vid en hans hans bermda "Bed ins" (dr John Lennon lg i sngen med sin hustru Yoko Ono fr fredens skull).
Men Al Capp gick ver anstndighetens alla grnser nr han brjade "skoja" riktigt elakt om Yoko Ono, och kalla henne fr ful rakt framfr John Lennon (fr att frska reta upp honom gissar jag, fr att d bevisa att han minsann inte var s fredlig han ville ge sken av ... ).
Men Lennon brjade inte slss ... vilket han borde ha gjort tycker jag. Fr Al Capp frtjnade att f p truten ordentligt efter det han gjorde mot Lennons fru.

Det visar vl ocks varfr "hgern" r s dlig p komedi i strsta allmnhet.
Dvs att hna och frdmjuka kanske r "roligt" fr riktigt hatiska hgermnniskor, men alla vi andra kanske inte delar dem "humorn,"
Citera
2020-01-18, 17:43
Medlem
rdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Samtidigt finns det ju en betydande skillnad p det som Du tror om "Olof Palmes Sosse-Sverige" och det som p Riktigt verkligen Var Allmnt Knt.
/----/
I stora landet i vster - USA - vid ungefr samma tidsperiod som Hasse & Tage fanns det dremot ngra hgerorienterade komiker.
Bla en serietecknare/komiker vid namn Al Capp som blev s vansinnig p John Lennon och hans protester mot Vietnamkriget att han bestmde sig fr att beska John Lennon vid en hans hans bermda "Bed ins" (dr John Lennon lg i sngen med sin hustru Yoko Ono fr fredens skull).
Men Al Capp gick ver anstndighetens alla grnser nr han brjade "skoja" riktigt elakt om Yoko Ono, och kalla henne fr ful rakt framfr John Lennon (fr att frska reta upp honom gissar jag, fr att d bevisa att han minsann inte var s fredlig han ville ge sken av ... ).
Men Lennon brjade inte slss ... vilket han borde ha gjort tycker jag. Fr Al Capp frtjnade att f p truten ordentligt efter det han gjorde mot Lennons fru.

Det visar vl ocks varfr "hgern" r s dlig p komedi i strsta allmnhet.
Dvs att hna och frdmjuka kanske r "roligt" fr riktigt hatiska hgermnniskor, men alla vi andra kanske inte delar dem "humorn,"
Intressanta synpunkter. Fast Al Capp var ju under en lng period ansedd snarast som liberal och progressiv. Han stdde lika rttigheter fr svarta och kvinnor, rknade Chaplin, Steinbeck och andra vnster- och liberala figurer till sina fans etc. Det var frst 60-talets radikaler och hippies som fick Capp att msa skinn och bli en riktig konservativ, fr att inte sga reaktionr.

Capp var ocks annars en oerhrt komplex figur. Samtidigt som han agerade fr att National Cartoonists' Society skulle tillta kvinnor bli medlemmar, s var han ett svin som utnyttjade kvinnor sexuellt. Han var ju dessutom invalid - han hade ftt ena benet avklippt i en sprvagnsolycka som barn - och det fanns skert ett oerhrt sjlvhvdelsebehov hos honom. Lennon gjorde nog klokt i att inte reagera p hans ochevalereska angrepp...

Det r inte bara svrt att hitta borgerliga pendanger till Hassetage - det var ocks annars ont om konservativa kulturpersonligheter i Sverige under folkhemmets glansdagar 1960-85. Sven Stolpe br ha varit ett markant undantag. Kulturfolk var antingen vnstersinnade eller "opolitiska" .
Senast redigerad av rdg 2020-01-18 kl. 18:28.
Citera
2020-01-18, 18:43
Medlem
rdgs avatar
Jag skulle som finlndare kunna skriva en hel del om Kari Suomalainen (1920-1999), ett humoristiskt geni av samma storleksklass som Hasse och Tage. Kari var skmttecknare vid Helsingin Sanomat frn 1950 till 1991 och en rkekonservativ, som drev med Sovjetunionens imperialism och Finlands krypande infr den stliga grannen, med fredsdemonstranter, krnkraftsmotstndare, utvecklingsbistnd, abstrakt konst, kvinnoprster, nya trender inom uppfostran och pedagogik - allt. Men han gjorde det s skickligt att ocks de som ogillade hans sikter mste skratta. Nr Finland 1990-91 tog emot en mngd flyktingar frn Somalia, producerade Kari en lng rad bilder p karikerade negrer som drar de godtrogna myndigheterna vid nsan. Vid Helsingin Sanomat tyckte man han gick fr lngt och vgrade publicera bilderna. Och Kari lmnade blaskan, efter 40 r.
Senast redigerad av rdg 2020-01-18 kl. 19:13.
Citera
2020-01-18, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiliPeppers
Hasse och Tage var ju allmnt knda som vn av folkhemmet och socialdemokratin, i alla fall mer eller mindre. Inget fel med det frsts men fanns det borgerliga komiker p den tiden och finns de idag ocks?

(Nstan) parallellt med Hasse o Tage var Magnus i Brasse. Fast i mitt tycke var de inte lika bra. Jod, ven M o B hade bra krogshower, men de var alltid strecket under bltet, medan H o T lg alltid straxt ver. Mer sofistikerad humor.
Citera
2020-05-05, 00:52
Medlem
Citat:
I lten "Varfr r dr ingen is till punschen?" visar han ett visst socialt engagemang och sjlvironisk klassmedvetenhet.

https://youtu.be/k7dXYpjBn8s
Som r en Emil Norlander Pastisch https://sv.wikipedia.org/wiki/Emil_Norlander
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in