• 1
  • 2
2020-01-13, 18:24
Medlem
Vart kommer kall ifrån?
Petroleumbaserad avfettning är det jag menar alltså
Citera
2020-01-13, 18:31
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NejMenHejPaDig
Vart kommer kall ifrån?
Petroleumbaserad avfettning är det jag menar alltså

Det är väl helt enkelt för att du inte behöver varmt vatten när du använder den.
Citera
2020-01-13, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är väl helt enkelt för att du inte behöver varmt vatten när du använder den.
Det behöver du inte med alkalisk avfettning heller
Citera
2020-01-13, 18:44
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Nja. Kallavfettningen är den starkaste avfettningstypen och det är antagligen helt enkelt för att den löser smuts bättre vid avspolning med kallvatten, än vad alternativen gör.
Citera
2020-01-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Nja. Kallavfettningen är den starkaste avfettningstypen och det är antagligen helt enkelt för att den löser smuts bättre vid avspolning med kallvatten, än vad alternativen gör.
Nja, de löser ju olika typer av smuts så därifrån borde inte namnet komma.
Citera
2020-01-13, 19:21
Medlem
Ett alkaliskt avfettningsmedel löser smuts från växt- och djurriket medans ett petroleumbaserat avfettningsmedel löser just smuts bestående av olika petrolier, naftor, oljor och fetter.
Citera
2020-01-13, 19:22
Medlem
JustZlatans avatar
Nanoavfettning och kallavfettning är bara skit. Det sätter sig i lungorna, är det värt det för att ha en "ren" bil i en timme?

Naturavfettning är bäst och skonsammast för både bilen och hälsan.
Citera
2020-01-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nanoavfettning och kallavfettning är bara skit. Det sätter sig i lungorna, är det värt det för att ha en "ren" bil i en timme?

Naturavfettning är bäst och skonsammast för både bilen och hälsan.
En timme.. Tvättar du inte med kallavfettning på våren får du för alltid köra en bil med asfaltsprickar och annat bajs naturavfettning inte löser
Citera
2020-01-13, 19:50
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
En timme.. Tvättar du inte med kallavfettning på våren får du för alltid köra en bil med asfaltsprickar och annat bajs naturavfettning inte löser

På våren kör man in i snabbtvätten så tar borstarna bort asfalten och annat skit som har fastnat under vintern. Jag har använt naturavfettning i tre år och min bil är fortfarande glansig. Kallavfettning förstör lungorna, men om du tycker det är viktigare med en ren bil än om din hälsa så får du skylla dig själv.
Citera
2020-01-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
På våren kör man in i snabbtvätten så tar borstarna bort asfalten och annat skit som har fastnat under vintern. Jag har använt naturavfettning i tre år och min bil är fortfarande glansig. Kallavfettning förstör lungorna, men om du tycker det är viktigare med en ren bil än om din hälsa så får du skylla dig själv.
Om du med ”snabbtvätten” menar automattvätt: många vill inte använda automattvätt på grund av olika anledningar. Men om du med ”snabbtvätt” menar valfritt gör-det-själv-hak och du nämner borstar i samma mening borde du besöka sjukhus.

Glansiga är de flesta bilar, hur välvårdad bilen är grundas inte bara i glans. Halvmask med bra filter och kallavfettning - problem löst.
Citera
2020-01-13, 21:11
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Om du med ”snabbtvätten” menar automattvätt: många vill inte använda automattvätt på grund av olika anledningar. Men om du med ”snabbtvätt” menar valfritt gör-det-själv-hak och du nämner borstar i samma mening borde du besöka sjukhus.

Glansiga är de flesta bilar, hur välvårdad bilen är grundas inte bara i glans. Halvmask med bra filter och kallavfettning - problem löst.

Automattvätt heter defacto snabbtvätt. Snabbtvätt är det riktiga namnet på automatvätt. Det finns dock borstar på gör-det-själv-ställen också, inte alla men en del.
Citera
2020-01-13, 22:11
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Jag har inte lagt någon enorm tankekraft på detta, men jag har också någon gång funderat på frågan. Min högst amatörmässiga gissning har då varit att innan avfettningen blev en standardprodukt vid biltvätt, fick man använda varmvatten för att få bort olja/asfalt m.m. Därav kallavfettning. Igen, detta är mest spekulationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in