Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-12, 13:06
Medlem
Hej!

Jag har ett konto på Youtube där jag gör vloggar och Promo videos.
Nu har det inträtt en ny lag där man måste kryssa i att sina videos är anpassade för barn, vilket låter helt förståeligt. Dock så är alla mina videos barnanpassade och är ikryssade MEN ändå så kan ingen kommentera på mina videos

Finns det någon här som har samma problem och vet hur man löser detta? Hade verkligen uppskattat er hjälp!

Tack!
Citera
2020-01-12, 13:13
Medlem
knarkarlistans avatar
Du kan inte ha ikryssat "barnvänligt innehåll" och kommentarer samtidigt.
Citera
2020-01-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Du kan inte ha ikryssat "barnvänligt innehåll" och kommentarer samtidigt.

Jahaaa nu tror jag att jag förstår. Så när jag kryssar i "Denna video är INTE barnanpassad" så kan jag fortfarande posta den och är godkänd fast nu beskriver den bara att den inte är tillämpad för barn?
Citera
2020-01-12, 16:04
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handle
Jahaaa nu tror jag att jag förstår. Så när jag kryssar i "Denna video är INTE barnanpassad" så kan jag fortfarande posta den och är godkänd fast nu beskriver den bara att den inte är tillämpad för barn?
Ja precis. Har även märkt att videos som är barnanpassade inte längre går att minimera utan att det automatiskt pausas, men kvar finns dem. Vill du interagera med tittarna funkar det fortfarande, bara att då kan de inte officiellt vara barntillåtna, även om innehållet i sig är det.
Citera
2020-01-12, 16:05
Medlem
Tvirtynts avatar
Vad har kommentarsfältet med åldersgränsen att göra egentligen?
Citera
2020-01-12, 16:47
Medlem
knarkarlistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Ja precis. Har även märkt att videos som är barnanpassade inte längre går att minimera utan att det automatiskt pausas, men kvar finns dem. Vill du interagera med tittarna funkar det fortfarande, bara att då kan de inte officiellt vara barntillåtna, även om innehållet i sig är det.
Finns fler knasiga saker, "barnvänliga kanaler" kan man prenumerera på men man kan inte aktivera notifikationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Tvirtynt
Vad har kommentarsfältet med åldersgränsen att göra egentligen?
Om du läser lite i valfritt kommentarsfält på youtube, så ser du att det ofta inte är barnvänligt innehåll.
Citera
2020-01-12, 17:16
Medlem
Tvirtynts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkarlistan
Om du läser lite i valfritt kommentarsfält på youtube, så ser du att det ofta inte är barnvänligt innehåll.

Men då ska väl kommentarerna vara låsta när videon är barntillåten och inte tvärtom. Edit: såg att detta redan var diskuterat ovan.
Senast redigerad av Tvirtynt 2020-01-12 kl. 17:24.
Citera
2020-01-12, 19:37
Medlem
StefanHeterJags avatar
Som jag förstått det så om du markerar din video som icke barnvänlig fast den innehåller material riktat till barn så kan det bli kostsamt. Så slå inte på det bara för att få tillbaka kommentarsfunktionen.

https://variety.com/2019/digital/new...es-1203413642/

Citat:
Danielle Pitts (aka Doopie), a YouTube animator and voice actor, tweeted this week. “My videos aren’t directed to children but I can still get fined $42k for marking my videos as meant for adults because it isn’t mature enough? ”

Den som lever får se hur de nya reglerna efterlevs och vart allt landar.
Citera
2020-01-12, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanHeterJag
Som jag förstått det så om du markerar din video som icke barnvänlig fast den innehåller material riktat till barn så kan det bli kostsamt. Så slå inte på det bara för att få tillbaka kommentarsfunktionen.

https://variety.com/2019/digital/new...es-1203413642/

Den som lever får se hur de nya reglerna efterlevs och vart allt landar.

Va?! Asså det här är ju sjukt förvirrande! Jag trodde att man fyller i "anpassad för barn" för att mina videos INTE innehåller tex svordomar och allt som innebär att barn KAN kolla på. Varför skall man då få skit för att man ändrar sin video till "ICKE anpassat för barn" och videon fortfarande är "clean"?

Nu har jag ju valt att ta "Inte anpassat för barn" på varje video för att kunna låta folk kommentera :/

Går det inte ringa YouTube personalen för att få detta helt korrekt?
Citera
2020-01-13, 01:29
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Va?! Asså det här är ju sjukt förvirrande! Jag trodde att man fyller i "anpassad för barn" för att mina videos INTE innehåller tex svordomar och allt som innebär att barn KAN kolla på. Varför skall man då få skit för att man ändrar sin video till "ICKE anpassat för barn" och videon fortfarande är "clean"?

Nu har jag ju valt att ta "Inte anpassat för barn" på varje video för att kunna låta folk kommentera :/

Går det inte ringa YouTube personalen för att få detta helt korrekt?
Av en slump råkade jag läsa artiklar om något liknande. Anledningen till att Youtube stänger av kommentarsfälten på barnvänliga videos, eller åtminstone såna som innehåller barn, är för att pedofiler använt dem för kodspråk. Som jag förstått det rätt kan man som uppladdare komma åt en knapp i inställningarna som återaktiverar kommentarsfältet, utan att du bockar ur barnvänlighetsrutan. Sen kanske du får vara uppmärksam på kommentarerna mer då, och rensa/anmäla om det behövs.

https://www.svt.se/kultur/it-journal...alt-pa-youtube

Jag är dock ingen expert på ämnet och kan ha missförstått.
Citera
2020-01-13, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Av en slump råkade jag läsa artiklar om något liknande. Anledningen till att Youtube stänger av kommentarsfälten på barnvänliga videos, eller åtminstone såna som innehåller barn, är för att pedofiler använt dem för kodspråk. Som jag förstått det rätt kan man som uppladdare komma åt en knapp i inställningarna som återaktiverar kommentarsfältet, utan att du bockar ur barnvänlighetsrutan. Sen kanske du får vara uppmärksam på kommentarerna mer då, och rensa/anmäla om det behövs.

https://www.svt.se/kultur/it-journal...alt-pa-youtube

Jag är dock ingen expert på ämnet och kan ha missförstått.

Ok, men det jag fortfarande inte förstår är... är det så att mina videos är anpassade för barn för att det inte innehåller riktat material eller skall jag nu ha alla videos "INTE anpassade för barn" för att inte dra barn till min kanal?
Citera
2020-01-13, 13:31
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ok, men det jag fortfarande inte förstår är... är det så att mina videos är anpassade för barn för att det inte innehåller riktat material eller skall jag nu ha alla videos "INTE anpassade för barn" för att inte dra barn till min kanal?
Ingen aning. Nästan så du får höra med Youtubes personal, eller andra youtubers du känner hur de har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in