Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-01-11, 14:31
Medlem
Att slänga ner all råvara i en gryta och sätta igång värme på spis vore livets bästa sen skivat bröd och konfirmationen.
Om det inte vore för att det blir så fruktans värt vidrigt.
Är ddet bara jag som gör fel?
Kan det bli gott?

När jag gör (med pasta, krossad/färska tomat, grönsaker, kryddor, vatten, grädde, olja)
blir det jämt äckligt.
Det blir som en smaklös degig gröt.
Vidrigt är det.
Inte alls som aptitlig pasta med smakfull sås som jag försökte åstakomma.

Vad gör jag fel?
Hur svårt kan det vara?
Har följt flera olika recept på internet men får likadan äckliga substans varje gång.

Har ni gjort det gott nån gång?
Hur gjorde ni?
Recept?

Är one pots gjort för att misslyckas?

Snälla flashback, motbevisa mig.
Säg att det går att göra det ätbart.
Plus poäng om det är gott.
Citera
2020-01-11, 14:36
Medlem
Opaques avatar
Det finns alldeles för mycket vätska i ditt recept. Jag menar vatten,grädde,olja och krossade tomater ?
En god pastasås måste koka för att reducera vätska och ta fram smaken i råvarorna.
Citera
2020-01-11, 14:41
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det finns alldeles för mycket vätska i ditt recept.

Tror jag med.

Det mesta av vätskan ska typ koka bort precis när rätten är färdig.

I övrigt ser jag inte poängen alls med detta, känns som det blir otroligt svårt att reglera koktiden för de individuella ingredienserna.
Citera
2020-01-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det finns alldeles för mycket vätska i ditt recept. Jag menar vatten,grädde,olja och krossade tomater ?
En god pastasås måste koka för att reducera vätska och ta fram smaken i råvarorna.
Antalet ingridienser säger inget om mängden av varje?

Hur hade du gjort 1potpasta?
Citera
2020-01-11, 15:09
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .ono.
Att slänga ner all råvara i en gryta och sätta igång värme på spis vore livets bästa sen skivat bröd och konfirmationen.
Om det inte vore för att det blir så fruktans värt vidrigt.
Är ddet bara jag som gör fel?
Kan det bli gott?

När jag gör (med pasta, krossad/färska tomat, grönsaker, kryddor, vatten, grädde, olja)
blir det jämt äckligt.
Det blir som en smaklös degig gröt.
Vidrigt är det.
Inte alls som aptitlig pasta med smakfull sås som jag försökte åstakomma.

Vad gör jag fel?
Hur svårt kan det vara?
Har följt flera olika recept på internet men får likadan äckliga substans varje gång.

Har ni gjort det gott nån gång?
Hur gjorde ni?
Recept?

Är one pots gjort för att misslyckas?

Hur gör du, slänger du i allt på en gång?
Då förstår jag att det inte blir bra.
Koka såsen den tiden den behöver för att bli bra, sedan låter du pastan koka i det i 10 minuter eller vad nu koktiden är på din pasta.
Citera
2020-01-11, 15:11
Medlem
tastass avatar
Citat:

Koka upp vatten, tillsätt snabbmakaroner och bullens pilsnerkorv, låt sjuda i tre minuter, häll av vatten och servera med ketchup
Citera
2020-01-11, 15:33
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Det går inte att slänga ner ingredienser i en gryta och förvänta sig en god maträtt mer än ätbar bukfylla.

Ska man laga god mat är man så illa tvungen att ta hänsyn till olika råvarors egenskaper avseende koktid etc.
Citera
2020-01-11, 15:33
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Antalet ingridienser säger inget om mängden av varje?

Jag har mina knep,men skulle aldrig fundera på 1pot. Den tekniken är helt fel att använda med detta recept (som du upptäckte själv)

Om jag vore tvungen att göra 1 pot ändå skulle jag se till att koka pastan först,utan något annat i samtidigt. Hälla bort kokvattnet men behålla 1/2 dl vätska, så pastan behåller sig fuktig, pytsa i tomatpuré ,salt,peppar,en skvätt grädde (strunta i oljan) samt en halv matsked redningsmjöl och några kryddmått vitlökspulver.Koka upp snabbt under 1 minut med snabb omrörning... Då får du en krämig pasta med alla kryddor hängandes kvar och doftar ljuvligt,och smakar lite tomat också. För att mata till det lite, tillsätt tärnad kokt skinka eller det du har i kylen (Champinjoner passar bra här). Naturligtvis strösslar jag lite parmesan ovanpå.Nu går det dessutom att hälla på ketchup för den som gillar syrlig tomatsmak,utan att det hela blir en soppa. Allt håller ihop tack vare redningsmjölet och det hela ser ut som en riktig pastatallrik.
Senast redigerad av Opaque 2020-01-11 kl. 15:47.
Citera
2020-01-11, 15:58
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
...

Pluspoäng om det är gott. Du är så gullig att klockorna stannar. Och som du sliter i köket.

Konsistens är lika viktigt som smak. Vi vill inte äta gröt om det inte är gröt. Du måste få till grunden i din matlagning, nåt enkelt som funkar. Stöter bara på dig då och då så jag vet inte vad du tycker om.
Citera
2020-01-11, 16:48
Medlem
448s avatar
Vid fältliv och friluftsliv när det är kallare så man kan ha med råvaror så man slipper frystorkad mat
så görs ju en del sådan mat.

Man har ju fältkök och begränsat med kastruller.

Slänger i makaroner,lite vatten och massa vispgrädde och skivar i falukorv eller bacon plus salt.
Man kan även använda köttfärs.

Vispgrädden gör att man får inte dra på för mycket på gasen så det bränns vid.

Klart 2.5 min efter det börjat koka med snabbmakaroner och 6 minuter med vanliga.
Ungefär beroende på pasta - man få kolla med sin typ

Sen lite tomatpure och svartpeppar

Klart
Citera
2020-01-11, 16:48
Medlem
maxorrs avatar
Citat:

De bästa hade väl varit att fråga på här innan du lagar till en "en panna pasta rätt". Det är väl att du ska klocka (i min) olika råvaror du lägger i (obs i turordning) är väl där skon klämmer och får ett smetigt överkokt hopkok resultat på slutet. Sällan att alla varor ska läggas i samtidigt i samma kastrull. Kanske du har fel temp på spisen ochså för lågt eller för högt eller inte smakar eller ser när varorna är färdig brynta.

Kanske lite videos hjälper och sen finns ju recepten på tasty.com (obs i usa mått i detta fall)

https://www.youtube.com/watch?v=YTZGPCCB2FU

https://tasty.co/article/emofly/one-pot-pastas
Citera
2020-01-13, 12:32
Medlem
constants avatar
Citat:
Måste du slänga i allt på en gång? I annat fall kan du göra mycket gott, exempelvis köttgrytor - Om du kan vänta en timme med att tillsätta potatis.

Edit: Missade att det skulle vara pasta. Men det fungerar med det också.
Senast redigerad av constant 2020-01-13 kl. 12:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in