Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-01-09, 19:50
  #1
Medlem
Tendensen att allt yngre barn rånas tycks fortsätta. På torsdagen ska en 12-årig pojke ha rånats på bl.a. en mobiltelefon i samband med en bussresa i spännande, mångkulturella Malmö. Polisen skriver:

"En 12-årig pojke ska ha blivit utsatt för ett rån i samband med en bussresa från Triangeln till Jägersro. Rånet ska ha inträffat vid 15.20. Enligt pojken ska en för honom okänd yngre man satt sig bredvid honom på bussen och velat låna hans mobiltelefon för att kolla busstider. När pojken stiger av bussen ska den yngre mannen ha följt efter. Gärningsmannen ska ha påtalat att han har en pistol och krävt att pojken lämnar över sin mobiltelefon och hörlurar till honom, vilket pojken gör. Gärningsmannen ska därefter ha försvunnit från platsen."

Länk: https://polisen.se/aktuellt/handelse...624-ran-malmo/

Märk väl avsaknaden av signalement på rånaren, trots den för övrigt utförliga beskrivningen av brottet.

Ännu ett brott som aldrig kommer att klaras upp?
Citera
2020-01-09, 20:06
  #2
Avstängd
Vill dock påpeka att i yngre åldern är många av dessa historier falska. Det är för att vill få ut pengar till en ny iphone via försäkringen. Det krävs rån nuförtiden för att få ut på försäkringen och desperationen att vara med i grupptrycket och ha senaste luren gör att ynglingarna inte har gränser. Dock bör de kunna validera via övervakningskamerorna som "ensamkommande flyktingen" inte tänkte på då denne inte varit i Sverige tillräckligt lång tid.
Citera
2020-01-09, 20:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silikon-Spaggen
Vill dock påpeka att i yngre åldern är många av dessa historier falska. Det är för att vill få ut pengar till en ny iphone via försäkringen. Det krävs rån nuförtiden för att få ut på försäkringen och desperationen att vara med i grupptrycket och ha senaste luren gör att ynglingarna inte har gränser. Dock bör de kunna validera via övervakningskamerorna som "ensamkommande flyktingen" inte tänkte på då denne inte varit i Sverige tillräckligt lång tid.

Källa på att barn hittar på att de blivit rånade?

Visste du att tre personer per dag personrånades redan för 15 år sedan?

https://www.sydsvenskan.se/2005-11-0...ga-ran-i-malmo
Citera
2020-01-09, 20:20
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDenStore78
Källa på att barn hittar på att de blivit rånade?

Visste du att tre personer per dag personrånades redan för 15 år sedan?

https://www.sydsvenskan.se/2005-11-0...ga-ran-i-malmo

Försäkringsbusinessen. Vuxna och ungdomar med. För "råkade" man ha sönder luren innan nya iphone kom ut men sen räckte inte det för att få ut pengar. Krävs rån nu dvs att någon tar den ifrån dig fysiskt.
Citera
2020-01-09, 20:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silikon-Spaggen
Försäkringsbusinessen. Vuxna och ungdomar med. För "råkade" man ha sönder luren innan nya iphone kom ut men sen räckte inte det för att få ut pengar. Krävs rån nu dvs att någon tar den ifrån dig fysiskt.

Ok, ingen källa alltså - trots att du jobbat i "försäkringsbusinessen". Trovärdig? Inte så mycket.

Man får betala självrisk även vid rån.

När min laptop pajade när den for i golvet för nått år sedan så fick jag pengar från vanlig hemförsäkring.
Citera
2020-01-09, 20:29
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDenStore78
Ok, ingen källa alltså - trots att du jobbat i "försäkringsbusinessen". Trovärdig? Inte så mycket.

Man får betala självrisk även vid rån.

När min laptop pajade när den for i golvet för nått år sedan så fick jag pengar från vanlig hemförsäkring.

Googla, fitttryne. Du får ändå ut långt mer än om du sållt den begagnat.
Citera
2020-01-09, 20:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silikon-Spaggen
Googla, fitttryne. Du får ändå ut långt mer än om du sållt den begagnat.

Varför ska jag googla? Det var du som påstod det så bevisbördan ligger således hos dig.

Jag hade inga problem med att styrka hur vanligt det var med personrån i Malmö redan för 15 år sedan men du kanske är efterbliven? Så jag Googlar.

personrån falsk anmälan.

NOLL relevanta sökresultat.
Citera
2020-01-09, 20:39
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDenStore78
Varför ska jag googla? Det var du som påstod det så bevisbördan ligger således hos dig.

Jag hade inga problem med att styrka hur vanligt det var med personrån i Malmö redan för 15 år sedan men du kanske är efterbliven? Så jag Googlar.

personrån falsk anmälan.

NOLL relevanta sökresultat.

Läs detta, fitttryne.

https://www.sydsvenskan.se/2017-09-0...r-ny-lansering
Citera
2020-01-09, 20:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silikon-Spaggen
Läs detta, fitttryne.

https://www.sydsvenskan.se/2017-09-0...r-ny-lansering

Jag vet inte vad ett fitttryne är, det är 18-årsgräns här.

En 2 1/2 år gammal artikel där det står.

"Hon bedömer samtidigt att problemet var större för några år sedan.
– Lanseringarna är inte lika upphaussade som tidigare, det kan förstås påverka behovet hos konsumenten att byta till ny teknik, säger Ann Hassel Tano."

Problemet borde alltså vara ännu mindre nu.

Läser du inte vad du länkar till?

Edit,
Falsk tillvitelse är dock ett mycket allvarligare brott än försäkringsbedrägeri då polisen måste kopplas in.

Vilket i sin tur gör att din" källa" är än mer irrelevant.
__________________
Senast redigerad av MartinDenStore78 2020-01-09 kl. 20:55.
Citera
2020-01-09, 20:52
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skanskman
Tendensen att allt yngre barn rånas tycks fortsätta. På torsdagen ska en 12-årig pojke ha rånats på bl.a. en mobiltelefon i samband med en bussresa i spännande, mångkulturella Malmö. Polisen skriver:

"En 12-årig pojke ska ha blivit utsatt för ett rån i samband med en bussresa från Triangeln till Jägersro. Rånet ska ha inträffat vid 15.20. Enligt pojken ska en för honom okänd yngre man satt sig bredvid honom på bussen och velat låna hans mobiltelefon för att kolla busstider. När pojken stiger av bussen ska den yngre mannen ha följt efter. Gärningsmannen ska ha påtalat att han har en pistol och krävt att pojken lämnar över sin mobiltelefon och hörlurar till honom, vilket pojken gör. Gärningsmannen ska därefter ha försvunnit från platsen."

Länk: https://polisen.se/aktuellt/handelse...624-ran-malmo/

Märk väl avsaknaden av signalement på rånaren, trots den för övrigt utförliga beskrivningen av brottet.

Ännu ett brott som aldrig kommer att klaras upp?
Avsaknad av signalement är ett klart signalement.
Citera
2020-01-09, 20:55
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDenStore78
*Narcissist som bölar efter en uppläxning*
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDenStore78
*Narcissist i förnekelsefasen gråter*
Betyder inte att folk inte fortfarande försöker din narcissist. Du blev uppläxad, ta det som en man.
__________________
Senast redigerad av Silikon-Spaggen 2020-01-09 kl. 20:59.
Citera
2020-01-09, 20:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silikon-Spaggen
Betyder inte att folk inte fortfarande försöker din narcissist. Du blev uppläxad, ta det som en man.

Nej, du förlorade argumentationen och fick ta till invektiv istället.

Du föll på:
"Vill dock påpeka att i yngre åldern är många av dessa historier falska."

Det kunde du inte styrka.

Game over.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback