2020-01-09, 16:17
Medlem
LSdalmiaks avatar
Så när jag eller frugan lagat mat så blir det matlådor som vi fryser. Hon har inte ont av det men jag tycker mat som legat infrysen smakar illa.

Den där frysta smaken som blir i t ex köttfärs. Är det nåt man kan göra för att undvika denna smak? Så det smakar vanligt så att säga?
Citera
2020-01-09, 16:23
Medlem
TheJackets avatar
Låter som ni fryser in fel eller hat dålig frys
Citera
2020-01-09, 16:34
Medlem
Värm det i en ugn innan ni äter det.
Citera
2020-01-09, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Så när jag eller frugan lagat mat så blir det matlådor som vi fryser. Hon har inte ont av det men jag tycker mat som legat infrysen smakar illa.

Den där frysta smaken som blir i t ex köttfärs. Är det nåt man kan göra för att undvika denna smak? Så det smakar vanligt så att säga?

Man skall värma maten efter att den varit fryst.
Betyder jättemycket för smaken.
Citera
2020-01-09, 16:49
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Man skall värma maten efter att den varit fryst.
Betyder jättemycket för smaken.

Exaktemente! Fryst mat måste värmas, smakar inget annars och är hårt och kallt att bita i.
Citera
2020-01-09, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Värm det i en ugn innan ni äter det.

Detta. Värm i ugn på ca 100grader den tid som krävs. Tar längre tid men blir så jäkla mycket godare än att använda mikrovågsugn.
Citera
2020-01-09, 16:59
Medlem
hur länge har den varit fryst? är det -18 eller kallare i frysen? Har den legat brevid nån gammal lax
Citera
2020-01-09, 18:58
Medlem
Sereenas avatar
Vad använder ni för "matlådor" att frysa in?
Hur länge har det varit fryst?
Hur värmer du maten?

Visa matvaror kan få väldigt knepig smak av att ha varit fruset då det påverkar stärkelsen, tex kokt potatis brukar få väldigt knepig smak.

Köttfärssås brukar jag värma i mikron och sen i med en lite skvätt grädde + lite extra kryddor då smaken kan blekna lite efter att ha varit fruset.
Citera
2020-01-09, 19:05
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:

Aldrig upplevt. Fryser in hur mycket mat som helst varje vecka.

Prova frosta av frysen.
Citera
2020-01-09, 19:53
Bannlyst
Citat:

Har du provat att tina maten innan du äter?
Citera
2020-01-10, 21:21
Medlem
maxorrs avatar
Citat:

Värm upp det i en stekpanna istället inkl ha tätslutande matlådor (ta en plastkasse runt matlådorna ochså och vira runt den med gummi band) och fler tips

https://mittkok.expressen.se/artikel...atlada/?sida=1
Citera
2020-01-10, 21:50
Medlem
ArgusOnes avatar
Ett fint sätt att piffa till fryst köttfärs är att tillaga den i en kastrull och addera vätska, salt och lite kryddor. Jag brukar köra ner mer tomatkross.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in