2022-01-25, 23:00
Medlem
Hegamons avatar
Idag har jag läst en krönika med Malin Wollin. Hon skriver om att folk ylar som att staten täppt till lufthålet. Här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-hon-far-fnatt

Hon skriver ungefär som att hon har ångest blandat med maniska skov. Jag tror Malin har psykiska problem. Intressant är det väl inte att en medelålders kvinna har psykiska åtkommer. Det är intressant läsa hur hon lyckas skruva till sin text, där all ilska riktas mot normalt folk som tycker elräkningen är allt för dyr. Troligen ett självskadebeteende från Malin Wallins sida. Vilken toka!

Möjligen att hon fyller hålet i mediebruset genom att vara ett troll gentemot vanligt folk, dvs skriva provokativt om sådant som normalt folk utanför huvudstaden bryr sig om. Komplex kan ligga bakom och utöver det står säkert att finna i hennes psykjournal.
Citera
2022-01-25, 23:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Idag har jag läst en krönika med Malin Wollin. Hon skriver om att folk ylar som att staten täppt till lufthålet. Här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-hon-far-fnatt

Hon skriver ungefär som att hon har ångest blandat med maniska skov. Jag tror Malin har psykiska problem. Intressant är det väl inte att en medelålders kvinna har psykiska åtkommer. Det är intressant läsa hur hon lyckas skruva till sin text, där all ilska riktas mot normalt folk som tycker elräkningen är allt för dyr. Troligen ett självskadebeteende från Malin Wallins sida. Vilken toka!

Möjligen att hon fyller hålet i mediebruset genom att vara ett troll gentemot vanligt folk, dvs skriva provokativt om sådant som normalt folk utanför huvudstaden bryr sig om. Komplex kan ligga bakom och utöver det står säkert att finna i hennes psykjournal.
Jag hade nog låst knivlådan om jag hade haft henne på besök.
Citera
2022-01-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det handlar om att följa ”strömmen”, S och LO driver nu en linje att el egentligen är jättebilligt och att bensin/diesel med är jättebilligt. Då måste klappmongot Wollin sjunga med i kören, alltid är det någon korkad kvinna som tror på vad som skrivs, sen fungerar det att upprepa en lögn.
Efter att ha läst att el är billigt 10 gg så börjar folk tro att det stämmer.
Wollin må vara en tämligen usel skribent men hon fyller ett syfte, den dagen hon börjar att skriva efter eget huvud så är annonsbladet i Kalmar hennes enda arena.
Nu tycker jag att Wollin är helt galen och har inget behov att försvara henne.
Tänker inte läsa hennes krönika för det har jag slutat med för längesen.
Men om det stämmer som du skriver att hon säger att elen är billig så har hon helt rätt i det. Du kanske har läst 10 ggr att det är dyrt?
Elen i Sverige är mycket billig i jämförelse med våra grannländer. För de som valt rörligt elpris blev det en liten höjning på räkningen i december, men om man jämför med de som betalar extra varje annan månad med ett låst avtal eller med medborgare i andra europeiska länder så är elen billig i Sverige.
Ibland får man stå upp även mot en komplett galning.
Citera
2022-01-25, 23:49
Medlem
Allt arbete på Aftonbladet är låtsas jobb, journalister är det intellektuella bottenskrapet precis som politiker, det är skyddad verkstad för de passar inte någon annan stans, de skulle aldrig klara ett riktigt jobb, som högst kan de vara en dålig chef eller styrelsemedlem, det är lite ironiskt Ankeborg över det hela.
Citera
2022-01-26, 10:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Nu tycker jag att Wollin är helt galen och har inget behov att försvara henne.
Tänker inte läsa hennes krönika för det har jag slutat med för längesen.
Men om det stämmer som du skriver att hon säger att elen är billig så har hon helt rätt i det. Du kanske har läst 10 ggr att det är dyrt?
Elen i Sverige är mycket billig i jämförelse med våra grannländer. För de som valt rörligt elpris blev det en liten höjning på räkningen i december, men om man jämför med de som betalar extra varje annan månad med ett låst avtal eller med medborgare i andra europeiska länder så är elen billig i Sverige.
Ibland får man stå upp även mot en komplett galning.
Elen är inte billig i Sverige om vi jämför med vad elen har kostat sedan vi ställde om till eluppvärmning på 70/80 tal. För att lyckas med det så byggde vi 12 st kärnreaktorer i södra Sverige i huvudsak.
Att elen gått upp mindre kontra hur prisbilden såg ut i Tyskland för ett par år sedan är ointressant för en svensk konsument.
Vidare är billig el förutsättningen för vår basindustris fortlevnad.

Bor man i ett äldre hus så blir kostnadshöjningen markant.

Jag gissar att du gnäller när SL-kortet höjs med 250 kr per år för att det blir omöjligt att åka kommunalt för ”fattiga”.
Citera
2022-01-26, 12:10
Medlem
Citat:
Elen är inte billig i Sverige om vi jämför med vad elen har kostat sedan vi ställde om till eluppvärmning på 70/80 tal. För att lyckas med det så byggde vi 12 st kärnreaktorer i södra Sverige i huvudsak.
Att elen gått upp mindre kontra hur prisbilden såg ut i Tyskland för ett par år sedan är ointressant för en svensk konsument.
Vidare är billig el förutsättningen för vår basindustris fortlevnad.

Bor man i ett äldre hus så blir kostnadshöjningen markant.

Jag gissar att du gnäller när SL-kortet höjs med 250 kr per år för att det blir omöjligt att åka kommunalt för ”fattiga”.
Spelar ingen roll att priset gått upp.
Fördubblas priset på gul lök är det ändå billigt.
Elen var så otroligt billig förut så en prishöjning gjorde inte att det blev dyrt.
SL-Kort använder väl bara bögar och negrer? Bekommer inte mig.
Citera
2022-01-27, 10:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Spelar ingen roll att priset gått upp.
Fördubblas priset på gul lök är det ändå billigt.
Elen var så otroligt billig förut så en prishöjning gjorde inte att det blev dyrt.
SL-Kort använder väl bara bögar och negrer? Bekommer inte mig.
Att betala 7000 kr istället för 2000 kr för sitt hus är inte ” billigt”. Fyrdubblade elpriser tycker bara feta LO-politruker är ”billigt”.
Men LO-trollen jobbar hårt med whataboutism i alla frågor märker man.
Citera
2022-01-27, 10:05
Medlem
Citat:
Att betala 7000 kr istället för 2000 kr för sitt hus är inte ” billigt”. Fyrdubblade elpriser tycker bara feta LO-politruker är ”billigt”.
Men LO-trollen jobbar hårt med whataboutism i alla frågor märker man.
Gör dig inte dum.
Kostnaden har inte ökat 5000 i månaden hela året runt.
Marginell ökning på årsbasis för nåt man har så stor nytta av.
Mycket billigt är det.
Citera
2022-01-28, 07:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Gör dig inte dum.
Kostnaden har inte ökat 5000 i månaden hela året runt.
Marginell ökning på årsbasis för nåt man har så stor nytta av.
Mycket billigt är det.
Ja för ett LO troll är det billigt, dock inte för medelsvensson.
Citera
2022-01-28, 07:40
Medlem
Citat:
Ja för ett LO troll är det billigt, dock inte för medelsvensson.
En stor del av Sveriges befolkning är båda delar. Så då får man väl välja vad man tycker då. Malin och jag väljer det första alternativet, fast jag tror inte att hon är LO- medlem.
Citera
2022-01-28, 09:08
Medlem
sk33s avatar
Jag tycker överlag Wollin skriver bra.

Har man små ekonomiska marginaler och en stor förbrukning av el bör man såklart ha bundet elpris. Det innebär att man på några års sikt, sannolikt, får betala lite mer än om man har rörligt. Men det kostar att vara fattig tyvärr, och man får ta den "försäkringspremie" som bundet pris innebär. Man bör även se till att det bundna priset inte går ut i november och man hamnar på högt rörligt under årets värsta elmånader.

Jag skulle vilja se statistik på hur många högförbrukare som har rörligt pris. Alla jag känner med villa gnuggar händerna nu då de har bundet pris och får pengar från staten som kompensation för sin höga elförbrukning under vintern. Jag känner ingen med rörligt. Eller så skäms de för mycket för att våga säga det nu.

(Jag har rörligt, men har förbrukning på kring 500kwh per månad, så spelar mindre roll).

Man bör även se till att inte ha bundet elpris hos elskojarföretag, bind priset endast hos bolag som har egen elproduktion - åtminstone delvis, alternativt är kommunala. Vi har sett utomlands att vid konkurser hos elhandelsbolag utan egen produktion hamnar kunder med bundna avtal i kläm.
Senast redigerad av sk33 2022-01-28 kl. 09:11.
Citera
2022-01-28, 09:11
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
I dagens Aftonbladet skriver Malin Wollin åter en smaklös krönika.Hon raljerar över bränderna i Australien och verkar tycka att det inte är mer än rätt åt australierna. Att en miljard djur brunnit upp och att man har räddningsaktioner för djur är hyckleri menar hon. Köttätarlandet kan gärna ha det, producerar kol gör de ju också.
Det är inte första gången denna skribent producerar osmaklig smörja,hur kan Aftonbladet stå bakom hennes okunniga och rent ut elaka krior?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...a-med-pengarna

Smaklös men ack så träffsäker. Mycket underhållande satir skulle jag kalla det. Precis som om jag själv hade vinklat den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in