2020-01-05, 09:37
Medlem
Maarroaks avatar
God dag.

Nu är jag inne på mitt tredje balansaxel kassett byte på mindre än 1 år.
Min bil är av årsmod 18 och har gått mindre än 4000 mil.
Redan när jag började höra missljudet så insåg jag sen hur ofta och hur stort det är bland Volvos nya VEA motor.

Har inte lyckats hitta ett haveri på grund utav balansaxlarna men att ha ett vinande ljud ständigt och som ökar med motorvarvet är ju förkastligt på en ny bil.

När väl garantin är slut så vill Volvo ha drygt 12500kr för detta bytet. Ena gången jag bytte blev ljudet högre och värre.

Om man verkligen inte älskar Volvo så rekommenderar jag er med nybilsgarantin att laga detta om ni har missljudet och byt bil. Det ska jag göra efter nästa kassettbyte.

Bilen ska inte ha något hög-pitchit ljud vid gaspåslag alls, testa era 2liters motorer med en öppen ruta, stå i neutral och ge den några 100 varv så hör ni det tydligt.
Citera
2020-01-05, 09:56
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maarroak
God dag.

Nu är jag inne på mitt tredje balansaxel kassett byte på mindre än 1 år.
Min bil är av årsmod 18 och har gått mindre än 4000 mil.
Redan när jag började höra missljudet så insåg jag sen hur ofta och hur stort det är bland Volvos nya VEA motor.

Har inte lyckats hitta ett haveri på grund utav balansaxlarna men att ha ett vinande ljud ständigt och som ökar med motorvarvet är ju förkastligt på en ny bil.

När väl garantin är slut så vill Volvo ha drygt 12500kr för detta bytet. Ena gången jag bytte blev ljudet högre och värre.

Om man verkligen inte älskar Volvo så rekommenderar jag er med nybilsgarantin att laga detta om ni har missljudet och byt bil. Det ska jag göra efter nästa kassettbyte.

Bilen ska inte ha något hög-pitchit ljud vid gaspåslag alls, testa era 2liters motorer med en öppen ruta, stå i neutral och ge den några 100 varv så hör ni det tydligt.

Finns redan en tråd i detta ämne:
(FB) Volvo VEA vinande balansaxelpaket
Citera
2020-01-05, 12:16
Medlem
Fistkramps avatar
Välkommen till 2020 talet då service och reparationer på bilar gör så att hela bilbranchen håller sig flytande. S60V60 har en vevaxel som kan gå av redan under 10k mil....
Citera
2020-01-05, 13:32
Medlem
Gamla motorn var bättre än VEA när det gäller driftsäkerhet,värt någon krona extra i bränsle tycker jag.
Citera
2020-01-05, 13:58
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Välkommen till 2020 talet då service och reparationer på bilar gör så att hela bilbranchen håller sig flytande. S60V60 har en vevaxel som kan gå av redan under 10k mil....
Finns det tråd eller länk om det?
Aldrig hört talas om.
Citera
2020-01-05, 14:03
Medlem
Prostreet32s avatar
Volvo kvalité.
Spruckna motorblock, vinande balansaxlar, drar olja och sen lurat sina kunder att sälja med kamremsintervall på 24 000 mil för att sedan bara över en natt minska till 15 000 mil.

Men folk köper skiten ändå, för det står ju Volvo på.
Det måste ju vara bra grejor.
Citera
2020-01-05, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prostreet32
Volvo kvalité.
Spruckna motorblock, vinande balansaxlar, drar olja och sen lurat sina kunder att sälja med kamremsintervall på 24 000 mil för att sedan bara över en natt minska till 15 000 mil.

Men folk köper skiten ändå, för det står ju Volvo på.
Det måste ju vara bra grejor.
Ja lite så. 40 år sen koreanerna slog våran varvsindustri. Nu köper man hellre Hyundai än Volvo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in