Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2020-01-05, 18:38
Medlem
Sandtags avatar
Sprid riskerna mellan konjunkturståliga utdelningsaktier och fonder. Storbolagen är bra, då du har decennier att analysera hur pappret reagerat på diverse. Vill du säkra upp så kör lite stop-losses på en viss -%.
Citera
2020-01-06, 04:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gliedabsauger
Jag har 420 000 på sparkonto till 0% i ränta. Vet inte om pengarna kommer att behövas om ett eller först tio år. Som det är nu förlorar de i värde varje år. Skall jag investera på börsen och hoppas på aktievinster detta årtionde? Faller aktierna är det inte bra i fall jag behöver pengarna redan om ett år.
Som minimum leta reda på ett konto med insättningsgaranti och ränta. Collector ger 1% om du binder på 6 månader. Inte bra men bättre än ingenting. Annars kan du lägga in en del i aktiefonder och resten på ett bankkonto med ränta. Du skulle kunna prova en 50/50 eller 25/75 fördelning där du pytsar in pengarna till aktiedelen över ett år eller så. Även om det inte är en blir rik fort strategi så kan den till en relativt låg risk motverka att pengarnas värde äts upp av inflationen.
Citera
2020-01-06, 06:40
Medlem
Luckyhorses avatar
Fonder är riktigt mysigt faktiskt, fick 2 månadslöner i vinst förra året av 1 minuts arbete att ställa in autospar per månad
Citera
2020-01-06, 11:45
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Att sätta in en del kanske 50% ger inte mycket vinst om nån alls. 420 000 e småpengar i dag.

Att sätta in 50% ger halva vinsten, men även halva risken som verkar vara viktig att den inte är för hög idag.

100% ger inte mycket vinst alls jämfört med 200% aktier heller för den delen. Så egentligen är det 2xAllt (dvs allt +låna 420kkr ytterligare) eller ingenting om man ska tänka som dig? Eller varför inte 400%, eller 800%? Ett ganska autistiskt sätt att resonera som du kanske inser?
Citera
2020-01-13, 20:33
Bannlyst
Jag vågar inte investera. Börsen gick upp med + 30% 2019 nu måste festen väl ändå vara över.
Citera
2020-01-13, 21:17
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Jag vågar inte investera. Börsen gick upp med + 30% 2019 nu måste festen väl ändå vara över.

Eller så går den upp 40% 2020...
Time in the market > timing the market
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här