2020-01-02, 10:37
Medlem
Analfababetens avatar
Har ganska bra koll på redan vilken tvättmaskin jag vill köpa, en Miele WDB020NDS modellen.
Men Bosch ska vara ett bra märke även har jag hört.
Är ute efter hållbarhet och rimligt pris först och främst och extra funktioner är sekundärt.
Tvätten ska bli ren och maskinen hålla länge utan dyra reparationer är prio 1.
Citera
2020-01-02, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten
Har ganska bra koll på redan vilken tvättmaskin jag vill köpa, en Miele WDB020NDS modellen.
Är ute efter hållbarhet och rimligt pris först och främst och extra funktioner är sekundärt.

Miele är säkert en bra maskin. Däremot är jag tveksam till att den håller så pass länge som det ibland ryktas. Har själv haft mieletvättmaskin som höll i 13 år och då byttes kolen i motorn en gång under tiden. Ett år efter det slutade pumpen att fungera, byte av pump var inte ekonomiskt försvarbart. Man kan få andra maskiner av bra fabrikat för ca halva priset av en mielemaskin beroende på inköpskälla. Köp ett tvättmaskintest från Råd&Rön (ca 50 kr) och gå igenom vilka egenskaper du värdesätter och välj maskin efter det. I mitt fall blev det en samsung för 3800 kr, för dig blir det kanske något annat.
Citera
2020-01-02, 13:54
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Miele är säkert en bra maskin. Däremot är jag tveksam till att den håller så pass länge som det ibland ryktas. Har själv haft mieletvättmaskin som höll i 13 år och då byttes kolen i motorn en gång under tiden. Ett år efter det slutade pumpen att fungera, byte av pump var inte ekonomiskt försvarbart. Man kan få andra maskiner av bra fabrikat för ca halva priset av en mielemaskin beroende på inköpskälla. Köp ett tvättmaskintest från Råd&Rön (ca 50 kr) och gå igenom vilka egenskaper du värdesätter och välj maskin efter det. I mitt fall blev det en samsung för 3800 kr, för dig blir det kanske något annat.
Samsung tvättmaskiner? OK.
Men just råd&rön hade, jag tror just denna modellen även, som testvinnare och efter att ha tagit in en del input på andra ställen så kom jag till slutsatsen att denna var värd priset på runt 8 tusen.
Men i ditt fall så undrar jag då om du hade något måndags exemplar sas, en annan modell som fungerat sämre. Eller att din pajade beroende på din användning av maskinen?

Man brukar ju i allmänhet få vad man betalar för och blir LITE skeptisk till att en Samsung för 3.800 kr. skulle vara lika bra eller bättre, generellt sett. Men kanske kan vara så (betvivlar det ändå).
Vill inte käfta emot, men men Nu gjorde jag det.
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-02 kl. 14:15.
Citera
2020-01-02, 14:23
Medlem
Citat:
Samsung tvättmaskiner? OK.
Men just råd&rön hade, jag tror just denna modellen även, som testvinnare och efter att ha tagit in en del input på andra ställen så kom jag till slutsatsen att denna var värd priset på runt 8 tusen.
Men i ditt fall så undrar jag då om du hade något måndags exemplar sas, en annan modell som fungerat sämre. Eller att din pajade beroende på din användning av maskinen?

Man brukar ju i allmänhet få vad man betalar för och blir LITE skeptisk till att en Samsung för 3.800 kr. skulle vara lika bra eller bättre, generellt sätt. Men kanske kan vara så (betvivlar det ändå).
Vill inte käfta emot, men men Nu gjorde jag det.

Jag är en person som sköter och reparerar mina grejer och de brukar hålla länge. Hur länge min samsungmaskin kommer att hålla vet man ju inte. Men att Miele som det sagts i viss reklam, "håller upp till 20 år" skall man nog ta med en nypa salt. Jag gjorde en ingående jämförelse av mielemaskinen och den samsung jag köpte och kom fram till att de testmoment som Miele var bättre på, för mig inte var värda typ dubbla priset. Miele är en bra maskin, men man skall inte förledas att tro att den är dubbelt så bra bara för att den är dubbelt så dyr. Jag menar inte att du skall köpa en samsung, det kanske är en boschmaskin som är bättre för dina behov eller en Miele.
Senast redigerad av Onsala 2020-01-02 kl. 14:32.
Citera
2020-01-02, 14:38
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Jag är en person som sköter och reparerar mina grejer och de brukar hålla länge. Hur länge min samsungmaskin kommer att hålla vet man ju inte. Men att Miele som det sagts i viss reklam, "håller upp till 20 år" skall man nog ta med en nypa salt. Jag gjorde en ingående jämförelse av mielemaskinen och den samsung jag köpte och kom fram till att de testmoment som Miele var bättre på, för mig inte var värda typ dubbla priset. Miele är en bra maskin, men man skall inte förledas att tro att den är dubbelt så bra bara för att den är dubbelt så dyr. Jag menar inte att du skall köpa en samsung, det kanske är en boschmaskin som är bättre för dina behov eller en Miele.
Tänkvärt, tack. Väger tungt faktiskt. (Antagligen för hur du argumenterar).
Och antagligen för att jag är velig... *garv*
Nämen tackar.
Citera
2020-01-02, 15:23
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:

Har haft Husqvarna som riggning i tvättstugan men gick över till Bosch.
Effektiva, tysta på centrifugeringen och ett mer okej pris.
Husqvarnan började strula och det blev inte försvarbart att hålla på med den.
Den var i och för sig 10 år bör den brakade och det får vara gott nog.
Nu har vi en dyrare Bosch och det fungerar helt utmärkt.
Det är tystnaden som är bäst med den.
Man hör inte maskinen gå i tvättstugan och självklart blir det rent.
Lycka till med köpet!
Citera
2020-01-03, 05:38
Medlem
Har Miele toppmatad maskin här, har varit i tjänst åtminstone 15 år.

Hur länge den håller beror förstås lika mycket på hur den är byggd från början som på hur den används. En maskin som används flera gånger om dagen i en familj med flera småbarn lär inte vara med lika många år som den som används en gång i veckan. Antalet tvättar kanske inte avviker så mycket, om man nu håller räkningen på dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in