2020-01-02, 10:30
Medlem
Jag vill oppna ett bankkonto med kort i valutan Euro. Banken bor ha kontor i Stockholm och Goteborg. Vilka banker kan jag vanda mig till? Vad jag kan se online sa ar Alandsbanken ett alternativ.
Citera
2020-01-02, 10:46
Medlem
Mullrets avatar
Euro konto kan du få i de flesta banker. SEB till exempel.
Citera
2020-01-02, 10:51
Medlem
Duerfs avatar
Normalt sett brukar valutakonton bara kunna användas för att utföra transaktioner i den valutan. Det vill säga du får in insättningar/betalningar i den valutan och gör betalningar i den valutan. Det kopplas inga vanliga kort till dessa konton. Det har du ditt vanliga transaktionskonto till.

Bankerna kan även neka dig att öppna tjänsten om du inte har ett legitimt behov av det. Det räcker inte med att du tycker det är kul att ha ett Eurokonto.
Citera
2020-01-02, 12:59
Medlem
Jag ar utlandssvensk och far lon i Euro. Jag har ett utlandskt bankkonto men min bank har bara lokala kontor, vilket kommer bli besvarligt i framtiden. Jag vill ha en bank med kontor i Sverige eftersom det formodligen ar dar jag kommer bo pa langre sikt.
Citera
2020-01-02, 13:28
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BibleThump
Jag ar utlandssvensk och far lon i Euro. Jag har ett utlandskt bankkonto men min bank har bara lokala kontor, vilket kommer bli besvarligt i framtiden. Jag vill ha en bank med kontor i Sverige eftersom det formodligen ar dar jag kommer bo pa langre sikt.

De svenska storbankerna är troligen bara att glömma, de har inte sådan service och är inte intresserade av att ha det heller vad det verkar som. Behåll ditt utländska konto och skaffa någon/några av neobankerna så får du både kort och eget IBAN att göra överföringar till.

Revolut, Ferratum bank, Transferwise är de jag kommer på så här på rak arm, fler potentiella kandidater kan vara Pfc, N.26, Bunq, finns fler och öppnar hela tiden nya. Revolut är den som känns mest uppenbar, behöver du ta ut kontanter i SEK så är nog bästa alternativet ferratum bank.
Citera
2020-01-02, 13:29
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Bankerna kan även neka dig att öppna tjänsten om du inte har ett legitimt behov av det. Det räcker inte med att du tycker det är kul att ha ett Eurokonto.

Egentligen en ganska lustig inställning, Neobankerna tackar och tar glatt emot kundunderlaget
Citera
2020-01-02, 14:40
Medlem
Tycker att det är jättekonstigt att bankerna är motståndare till EUR-konto med kopplade kreditkort. Känns som att en stor del av befolkningen använder EUR regelbundet. Antingen på resor utomlands eller genom Internethandel. Misstänker att bankerna tjänar en väldans massa pengar på valutaväxling, ofta 1,75% på kortköp. Bränner man några tusen Euro per år så ger det ju fina inkomster till bankerna.

Förstår faktiskt inte hur växlingsavgift på ett kreditkort kan vara så hög. Det är ju kunden som tar hela valutarisken så banken borde kunna klara sig med någon tiondels procent för att täcka sina kostnader. När man köper utländska värdepapper så är valutaväxlingsavgiften 0,25 % men när man handlar med kort behöver de tydligen ta ut 1,75 % för samma sak.
Citera
2020-01-02, 14:52
Medlem
Duerfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Egentligen en ganska lustig inställning, Neobankerna tackar och tar glatt emot kundunderlaget

Antalet svenska privatkunder som har ett genuint behov av en valutaficka är försvinnande låg. Företag har naturligtvis inga problem att få en om de handlar mycket i andra valutor.

Det är inte så att svenska kunder med ett SEK-konto har problem att köpa saker i utlandet, både över internet eller när de är ute och reser.
Citera
2020-01-02, 21:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Antalet svenska privatkunder som har ett genuint behov av en valutaficka är försvinnande låg. Företag har naturligtvis inga problem att få en om de handlar mycket i andra valutor.

Det är inte så att svenska kunder med ett SEK-konto har problem att köpa saker i utlandet, både över internet eller när de är ute och reser.

Förutom att de blir blåsta på valutakursen då, det är egentligen största delen av affärsiden hos neobankerna. Valutapåslag och sämre kurs hos visa/MC än mot valutamarknaden kan göra skillnad på 3-4% vilket blir stora summor för exempelvis en familjs semester.

Tycker du intar en lite skum inställning också. Det är precis den torra fadderinställningen storbankerna har, "folk har inte behovet". Fuck storbankerna, det är inte deras jobb att avgöra och de blir nu snabbt omkörda av aktörer som revolut
Citera
2020-01-02, 22:04
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tycker att det är jättekonstigt att bankerna är motståndare till EUR-konto med kopplade kreditkort. Känns som att en stor del av befolkningen använder EUR regelbundet. Antingen på resor utomlands eller genom Internethandel. Misstänker att bankerna tjänar en väldans massa pengar på valutaväxling, ofta 1,75% på kortköp. Bränner man några tusen Euro per år så ger det ju fina inkomster till bankerna.

Förstår faktiskt inte hur växlingsavgift på ett kreditkort kan vara så hög. Det är ju kunden som tar hela valutarisken så banken borde kunna klara sig med någon tiondels procent för att täcka sina kostnader. När man köper utländska värdepapper så är valutaväxlingsavgiften 0,25 % men när man handlar med kort behöver de tydligen ta ut 1,75 % för samma sak.

De lever kvar i det förgångna, idag finns det massor med alternativ och att dessa är baserade i andra länder än sverige ser jag som en extra säkerhet, riskspridning om du så vill. Jag växlade till mig ett antal hundra euro hos revolut för två år sedan vilket jag är glad över idag då euron hade kostat mig minst 70 öre mer styck idag.

Dolda avgifter är lite gammelbankernas signum och det är precis på dessa områden som neobankerna skär av deras feta marginaler.
Citera
2020-01-03, 12:09
Medlem
Novus4212s avatar
Bara att kolla på den nya tidens banker med konton som öppnas lätt över nätet.

Transferwise, Bitwala, Monese, N26 och många många andra finns det en uppsjö av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in