Citat:
Ursprungligen postat av
Gubbelisa
Nästan alltid när jag blir bjuden på nötkött(tex oxfile) så blir det aldrig bra.
Nej, jag säger aldrig nånting, säger bara som alla andra "mmm vad gott, vad duktig du varit"
Men sanningen är att det smakar ju nästan ingenting.. iaf oxfile i detta fall..
Antingen är det torrt och segt eller så är det mört och smakar inget. Samma sak med entrecote. Här på boendet som jag bor på(LSS) så fick vi oxfile idag. Och det smakar ingenting. Tycker fläskkotletter är mycket godare, men alla människor tjatar om oxfile och vilken lyx det är.
Har aldrig ätit god oxfile på restaurang heller för den delen. De gånger jag ätit riktigt bra nötkött som var sjukt gott var en riktigt fin entrecote som min mosters man lagade och bjöd på. Han är kock och slaktare. Det köttet som han lagade till var bland det godaste jag ätit i hela mitt liv. Även entrecote som grillats har varit väldigt gott. Annars föredrar jag kotletter alla dar i veckar före nöt. Förstår inte hypen med nötkött, speciellt oxfile.
Gör ni?
Folk steker på för låg värme och för kort tid och låter inte köttet vila.
Sedan är väl inte kvalitén på köttet i sig självt alltid på topp.
Men det finns mycket godare sätt (subjektivt) som man kan tillreda oxfilé på än bara steka den rakt av i form av "Boeuf Wellington eller Tournedos Rossini t.ex.
Sedan finns det massor med olika maträtter med nöt jag aldrig skulle avstå ifrån.
Men jag kan hålla med om att en stor tjock och fet fläskkotlett med potatismos, helstekta champinjoner och brun gräddsås till är bland det godaste man kan få.
Kan lätt slinka ner ett gäng när det serveras och gärna rikligt med något med Pinot Noir till.