• 6
  • 7
2020-01-05, 12:41
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuJintao
Fancy words... men om man nu inte orkar onanera med köttet och smeka upp det i extas i 4 timmar och bara vill ha ett god stek så fort som möjligt? Inte lika enkelt då va, herr - ”Tranchera”. lol, vad är ens ”tranchera” för bögigt fenomen!?

Haha, du gör inte direkt reklam för dig själv. Att tranchera är att skära upp köttet.
Citera
2020-01-05, 12:41
Bannlyst
"Hypen" med nötkött kommer från ett visst hamburgerföretag som vill sälja sin produkt i länder där fläskkött är förbjudet.

Jag håller med dig att med lite fläskkött blir det godare. Dom få gånger jag blivit lite imponerad av mig själv ock min matlagning har varit när jag använt just fläskkött. Det sägs ju att fett är en smakbärare, ock jag gissar att det är därför.

Jag brukar inte bli imponerad av mig själv, men dom få gångerna har jag använt fläskkött ock mina djupa kunskaper som hemmakock! Just det!
Senast redigerad av SmedAnders 2020-01-05 kl. 12:45.
Citera
2020-01-05, 13:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmedAnders
"Hypen" med nötkött kommer från ett visst hamburgerföretag som vill sälja sin produkt i länder där fläskkött är förbjudet.

Jag håller med dig att med lite fläskkött blir det godare. Dom få gånger jag blivit lite imponerad av mig själv ock min matlagning har varit när jag använt just fläskkött. Det sägs ju att fett är en smakbärare, ock jag gissar att det är därför.

Jag brukar inte bli imponerad av mig själv, men dom få gångerna har jag använt fläskkött ock mina djupa kunskaper som hemmakock! Just det!
Då har du missat en kalops eller biff bourgogne, som haft ett rejält med fett med sig.
Dessa når precis samma höjder som fläskkött, kanske du mer pratar om dina preferenser än om nötkött per se.

Men fläskkött är givetvis väldigt gott det med, men jämföra så hamnar man snabbt fel.
Och av den uppenbara anledningen att det skiljer en hel del i smak och textur på de två.
Citera
2020-01-05, 19:32
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Visst är en karré i ugn en fin upplevelse, men en bra rostas eller angusbiff så går smaklökarna bananas. Kryddsmör och lite bea samt rostad potatis till.
Citera
2020-01-05, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Visst är en karré i ugn en fin upplevelse, men en bra rostas eller angusbiff så går smaklökarna bananas. Kryddsmör och lite bea samt rostad potatis till.

Du och signaturen Klyban har helt rätt!

Min poäng var att dom få gångerna jag blivit lite imponerad av mig själv så har jag använt fläskkött. Ock det har väl mest varit av ren slump.
Citera
2020-01-05, 20:17
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Du och signaturen Klyban har helt rätt!

Min poäng var att dom få gångerna jag blivit lite imponerad av mig själv så har jag använt fläskkött. Ock det har väl mest varit av ren slump.

En karré i ugn är svår att misslyckas med. Det är tiden som gör jobbet. När du ska laga nötkött som biff, oxfilé eller rostas i skivor (som biff) eller tournedos så är tiden din värsta fiende om du inte kör sous vide. Att översteka går fort och det blir väldigt tråkigt.
Citera
2020-01-07, 03:30
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Haha, du gör inte direkt reklam för dig själv. Att tranchera är att skära upp köttet.
Var lite överförfriskad när tillägget skrevs. Ber om ursäkt.
Citera
2020-01-07, 09:10
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Nästan alltid när jag blir bjuden på nötkött(tex oxfile) så blir det aldrig bra.
Nej, jag säger aldrig nånting, säger bara som alla andra "mmm vad gott, vad duktig du varit"

Men sanningen är att det smakar ju nästan ingenting.. iaf oxfile i detta fall..
Antingen är det torrt och segt eller så är det mört och smakar inget. Samma sak med entrecote. Här på boendet som jag bor på(LSS) så fick vi oxfile idag. Och det smakar ingenting. Tycker fläskkotletter är mycket godare, men alla människor tjatar om oxfile och vilken lyx det är.
Har aldrig ätit god oxfile på restaurang heller för den delen. De gånger jag ätit riktigt bra nötkött som var sjukt gott var en riktigt fin entrecote som min mosters man lagade och bjöd på. Han är kock och slaktare. Det köttet som han lagade till var bland det godaste jag ätit i hela mitt liv. Även entrecote som grillats har varit väldigt gott. Annars föredrar jag kotletter alla dar i veckar före nöt. Förstår inte hypen med nötkött, speciellt oxfile.
Gör ni?
Folk steker på för låg värme och för kort tid och låter inte köttet vila.
Sedan är väl inte kvalitén på köttet i sig självt alltid på topp.

Men det finns mycket godare sätt (subjektivt) som man kan tillreda oxfilé på än bara steka den rakt av i form av "Boeuf Wellington eller Tournedos Rossini t.ex.

Sedan finns det massor med olika maträtter med nöt jag aldrig skulle avstå ifrån.

Men jag kan hålla med om att en stor tjock och fet fläskkotlett med potatismos, helstekta champinjoner och brun gräddsås till är bland det godaste man kan få.
Kan lätt slinka ner ett gäng när det serveras och gärna rikligt med något med Pinot Noir till.
Citera
2020-01-07, 12:31
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuJintao
Var lite överförfriskad när tillägget skrevs. Ber om ursäkt.

Haha, ingen fara alls. Lev gott!
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in