Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-02, 14:33
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Hahahaha, vitlök och rosmarin som kryddning på oxfilé? Herregud... vad det finns för folk i den här världen.
Nej, inte kryddning på, utan mer smaksättning av smöret vid helstekning. Du gör såklart som du vill.
Citera
2020-01-03, 19:59
Medlem
Mydans avatar
Citat:
Ehh
Ingen? Vi äter det 2-3 gånger per vecka och då alternerar vi det från rostbiff, eyggbiff, entrecôte och oxe.

Vad som förvånar mig, då du tycks väga dina svar på exakta ordval, är varför du, med tanke på hur ofta du tillagar det, än inte har svarat på varför folk, vilket jag antar i din tolkning då också måste inkludera dig, inte än har gett oss svaret på frågan? Du om någon måste ju veta?
Citera
2020-01-03, 22:30
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mydan
Vad som förvånar mig, då du tycks väga dina svar på exakta ordval, är varför du, med tanke på hur ofta du tillagar det, än inte har svarat på varför folk, vilket jag antar i din tolkning då också måste inkludera dig, inte än har gett oss svaret på frågan? Du om någon måste ju veta?
Låt mig gissa. RobertoSaviano har själv ingen aning. Jag menar, då han undrar vad jag eventuellt skulle tillhöra för ”folk” då jag ju bara försöker efterlikna vad som görs av erkännt skillade kockar duktigare än jag.

Markus Aujalay ska visst någon tv-kock heta. Han visade mig för länge sedan ur smöret, med sin vitlök och rosmarin, skulle ösas på den helstekta filén. Så tidigare har en vän som är kökschef visat mig. Det tog jag till mig, och jag har har upptäckt att ösande av samma smörblandning fungerar utomordentligt på även skuren filé.
Senast redigerad av system 2020-01-03 kl. 23:19.
Citera
2020-01-04, 04:22
Medlem
Roidberts avatar
Många förstör köttet genom att steka det för länge. Köttet ska vara lite rått i mitten för att det skall vara gott. Men visst håller jag med om att oxfilé är överskattat ändå. Tycker själv att flankstek är betydligt godare än både oxfilé och entrecoté, och kostar dessutom bara hälften så mycket.
Citera
2020-01-04, 04:30
Medlem
Ska man ha en riktigt god köttbit så får man ta med sig en slaktare eller kock till matbutiken eller annan kunnig person. Jag kan tänka mig att de har svårt att hitta en acceptabel bit i butikerna utan får leta länge.
Citera
2020-01-04, 04:53
Medlem
För at nötkött är inte gott. Segt, smaken är inte god, tuggummikött. Inget vi åter.
Citera
2020-01-04, 13:08
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
För at nötkött är inte gott. Segt, smaken är inte god, tuggummikött. Inget vi åter.
Man hör att du inte har en kock till partner i alla fall. Nötkött är inte segt om du inte misshandlat köttbiten med din tillagning eller råkat köpa råtta. Men det gör ju inget. Bra att du inte gillar det. Med lite tur lever du längre, eftersom rött kött inte är bra att överkonsumera.
Citera
2020-01-04, 18:58
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:

Vilken fråga vill du ha svar på, lilla vän?
Citera
2020-01-04, 19:18
Medlem
Mydans avatar
Citat:
Vilken fråga vill du ha svar på, lilla vän?

Varför är det så svårt för folk, alltså dig, att tillaga nötkött så det blir gott?
Citera
2020-01-04, 19:22
Medlem
HuJintaos avatar
Jag tycker ALLT kött är svårt att laga, förutom färs då. Antar att jag inte har tålamodet eller den rätta feelingen för det. För mig slutar det alltid med att köttet blir segt och tråkigt - dvs överstekt/kokt.
Citera
2020-01-05, 01:36
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Varför är det så svårt för folk, alltså dig, att tillaga nötkött så det blir gott?

För mig är det inte speciellt svårt och det blir fruktansvärt gott. Att tranchera köttet i snäva tunna bitar och köra havssalt på räcker.
Citera
2020-01-05, 04:09
Medlem
HuJintaos avatar
Citat:
För mig är det inte speciellt svårt och det blir fruktansvärt gott. Att tranchera köttet i snäva tunna bitar och köra havssalt på räcker.
Fancy words... men om man nu inte orkar onanera med köttet och smeka upp det i extas i 4 timmar och bara vill ha ett god stek så fort som möjligt? Inte lika enkelt då va, herr - ”Tranchera”. lol, vad är ens ”tranchera” för bögigt fenomen!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in