Citat:
Ursprungligen postat av
norfinswe
Är det någon här inne som har lite koll på Yasins domar före detta, förutom vapenbrottet, det jag funderar över är OM han blir dömd för mord, notera om.
Kan det realistiskt bli en life? Jag har lite svårt att skilja på vilka som får livstid och inte, har några i gemenskapen som har fått allt från 8-14 år för medhjälp där man inte kunnat fastställa vem som är skytten, då har dom i princip dömt ut Max för medhjälp, och i dessa fallen så kan det ju vara svårt att skilja på vem som släppt skottet, enda chansen är teknisk bevisning som krut eller blod? för att någon av dom häktade snackar vet Polisen är 0%.
Har även en i ingifta familjen som mördade med kniv och fick 7år med över bra bit över 50 tidigare domar och sammanlagt 5-6 inne före mordet, dock så var detta 70-80talet så är väldigt förvirrad över vad som faktiskt ger superlånga straff, är det så mycket allvarligare att skjuta någon än att knivhugga? Nåväl, den som väntar får se.
Kommer även bli en lång och ensam häktningstid.
Att få 7 år för mord är omöjligt om du är över 21 år. Så den saken är oklar hur du menar med. Att du talar om 70-80 tal är en annan sak för dels var det halvtid då och även andra tider. Skjutvapen blir i regel längre tid än med kniv, det är min uppfattning.
I detta fall skulle jag säga att det som är försvårande är gängtillhörighet tex. Det är möjligt det blir livstid men jag skulle nog säga att det är mer sannolikt med 16-18 år. Tidigare har de utgått ifrån att 16 år är ”normalfallet” och sedan kan förmildrande eller försvårande omständigheter dra ner eller dra upp strafftiden.
Om de döms för mord och eller medhjälp till mord återstår ju att se men döms någon för mord i detta fall blir det högst sannolikt minst 16 år och döms någon till medhjälp så är det inget under 10 år. Det är mitt antagande och med tidigare liknande fall i åtanke.