Ah, jag har inte kopplat det tidigare, trodde Byn var ett somaliskt efternamn, att Jaffar och Yasin var bröder. Men att ta namnet från sin födelseort är ju inget nytt.
Vi har ju det gamla Sveriges motsvarighet till Yasin Byn i Calle Jularbo, alltså Carl Karlsson född i Jularbo år 1893. Han var det tidiga 1900-talets största musikartist, sålde flest grammofonskivor. Nu är ju Yasin Byn inte 2010-talets största artist, men störst på nedladdningar just nu. Calle Jularbo var liksom Yasin Byn född i fattigdom och älskade lyxbilar och hade problem med droger. Jularbo hade lyxbilar såsom Packard, Chevrolet, Frazer och Cadillac. Yasin Byn äger kanske inte några lyxbilar men de nämns väl i texterna.
Ibland var Jularbo så alkolpåverkad under sina dragspelskonserter så han lät sin son ta över spelandet så att han själv kunde sova ruset av sig bakom scenen. Dock inte lika tunga droger som Yasin Byn, antar jag.
Likheterna slutar inte där, det framkom ju tidigare i tråden misstänkt låtplagiat av Yasin Byn från Soolking. STIM ansåg att Jularbo hade stulit både Livet i Finnskogarna och Avestaforsens brus, en av de största dragspelshittarna.
https://www.minnenasjournal.nu/skand...spelskungen-2/
Det de båda männen - som tagit sina namn från sin ort - inte hade gemensamt är dock kriminaliteten. Ja, man undrar ju hur det hade sett ut om Yasin Byn hade fötts 105 år tidigare. Hade han blivit dragspelskung? Hade han sluppit åka in och ut i fängelset? Nu misstänkt för mord.
OnT Jag har svårt att greppa hur man tänker när man är mitt uppe i sin karriär, att man då planerar att mörda, dessutom sin fd vän, om han nu är inblandad.
Hur kan man veta vem som tryckte av de dödande skotten på Poy? Vem som höll i vapnet? Eller får de lika långt straff alla som var närvarande? Misstänker man att Poy själv mördat någon? Eller möjliggjorde han bara att Franky och Gucci blev mördade?
Edit, hittade detta nu: Här redogör Sjöshult i Expressen för mordmotivet:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...st-lojala-van/