2020-01-06, 08:43
Medlem
engis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor

• 2 december 2016. Två bröder, 24 och 25 år gamla, skjuts till döds på Café Mynta i Rinkeby. Männen uppges vara anhängare till Shottaz.
Fayye & Smokey

• 25 juni 2019. Tre män kopplade till Shottaz beskjuts av flera beväpnade gärningsmän i Köpenhamn. Två dör, varav en ledargestalt för grupperingen.
Franky (aka Fayye) & Gucci (aka Moe) dog, *s*d oskadd

Ser att en person som kallas Fayye dött 2 gånger ovan. Är det 2 med samma smeknamn eller något namn som inte stämmer?
Citera
2020-01-06, 09:02
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Ah, jag har inte kopplat det tidigare, trodde Byn var ett somaliskt efternamn, att Jaffar och Yasin var bröder. Men att ta namnet från sin födelseort är ju inget nytt.

Vi har ju det gamla Sveriges motsvarighet till Yasin Byn i Calle Jularbo, alltså Carl Karlsson född i Jularbo år 1893. Han var det tidiga 1900-talets största musikartist, sålde flest grammofonskivor. Nu är ju Yasin Byn inte 2010-talets största artist, men störst på nedladdningar just nu. Calle Jularbo var liksom Yasin Byn född i fattigdom och älskade lyxbilar och hade problem med droger. Jularbo hade lyxbilar såsom Packard, Chevrolet, Frazer och Cadillac. Yasin Byn äger kanske inte några lyxbilar men de nämns väl i texterna.
Ibland var Jularbo så alkolpåverkad under sina dragspelskonserter så han lät sin son ta över spelandet så att han själv kunde sova ruset av sig bakom scenen. Dock inte lika tunga droger som Yasin Byn, antar jag.
Likheterna slutar inte där, det framkom ju tidigare i tråden misstänkt låtplagiat av Yasin Byn från Soolking. STIM ansåg att Jularbo hade stulit både Livet i Finnskogarna och Avestaforsens brus, en av de största dragspelshittarna.
https://www.minnenasjournal.nu/skand...spelskungen-2/
Det de båda männen - som tagit sina namn från sin ort - inte hade gemensamt är dock kriminaliteten. Ja, man undrar ju hur det hade sett ut om Yasin Byn hade fötts 105 år tidigare. Hade han blivit dragspelskung? Hade han sluppit åka in och ut i fängelset? Nu misstänkt för mord.

OnT Jag har svårt att greppa hur man tänker när man är mitt uppe i sin karriär, att man då planerar att mörda, dessutom sin fd vän, om han nu är inblandad.
Hur kan man veta vem som tryckte av de dödande skotten på Poy? Vem som höll i vapnet? Eller får de lika långt straff alla som var närvarande? Misstänker man att Poy själv mördat någon? Eller möjliggjorde han bara att Franky och Gucci blev mördade?

Edit, hittade detta nu: Här redogör Sjöshult i Expressen för mordmotivet:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...st-lojala-van/

All information finns på Flash ack, han har ju fått allt härifrån.
Citera
2020-01-06, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
All information finns på Flash ack, han har ju fått allt härifrån.
Ja, jag antar att Sjöshult fått all info härifrån. Men som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag läst tråden men förstår inte språket till 100%. Då är det bra om han tolkar och sammanfattar vad som har hänt.
Citera
2020-01-06, 10:38
Medlem
Kan någon förklara nedanstående frågeställning.

Advokaten B*nke har sedan länge gjort markandsföring med hjälp av den misstänkte Y*sin. Hur kommer det sig att Yasin väljer samma advokat han hade för flera år sedan, trodde att B*nke lyckats att få Y*sin som framtida klient, varför tror ni det har blivit såhär?

*=a
Citera
2020-01-06, 10:46
Medlem
Karmapoliss avatar
Vad spelar det för roll med framgång och pengar kan man ju undra. Tydligen inte ett dugg då Yasin ändå bara var en liten ortenkkille längst inne. Han var trots alla möjligheter som nu kom att erbjudas honom tack vare sina Spotifyframgångar bara en störd kille som inte klarade att gå vidare. Missköttsamhet både innanför och utanför fängelset.

”Yasin Byn kom ut från fängelset något försenad i höstas. Kriminalvården beslutade att skjuta upp frigivningen 25 dagar, vilket är ovanligt, på grund av att han misskött sig så till den grad att han flera gånger flyttats till isolering.

Efter gripandet på nyårsafton fortsatte managern, som också tillhör Shottaz och nyligen avtjänat ett straff för vapenbrott i högsäkerhetsbunkern Fenix, att lägga ut bilder på artisten och när nyheten började spridas i hiphop-kretsar avfärdades den av flera med att ”Yasin är ju i Dubai”.
Verkligheten var en annan. Några timmar före bilden publicerades greps Yasin Byn, eller Yasin Mahamoud som han egentligen heter, för mord och riskerar nu livstids fängelse för mord.”

https://www.expressen.se/kronikorer/...anks-for-mord/

Ligger nåt i att ”man kan ta killen från orten men inte orten ur killen”. Jag skulle nog säga att han var en olycka som bara väntade på att hända. Oavsett plats eller sammanhang.
Citera
2020-01-06, 10:51
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detsamma31
Kan någon förklara nedanstående frågeställning.

Advokaten B*nke har sedan länge gjort markandsföring med hjälp av den misstänkte Y*sin. Hur kommer det sig att Yasin väljer samma advokat han hade för flera år sedan, trodde att B*nke lyckats att få Y*sin som framtida klient, varför tror ni det har blivit såhär?

*=a

Förstår inte riktigt frågan men klart han väljer samma advokat han haft innan om han fått förtroende för denna, varför ska han byta om han är nöjd med sin advokat?
Citera
2020-01-06, 10:52
Medlem
Studsbolls avatar
Det är helt otroligt hur svårt det verkar vara för gammelmedia att förstå att en våldsneger är en våldsneger oavsett om han är känd och "artist". Sjöshult på Expressen säger det rent ut: "ofattbart!".

Hur kan det vara svårt att missa att Yasin Byn varit yrkeskriminell sedan han bytte nappen mot pistol vid sju års ålder? Och nu "analyserar" de hans texter och blir jätteförvånade att allt jidder om "jag ska döda allt och alla" faktiskt betyder något. Eller att musikvideos där han viftar med automatkarbiner faktiskt har en koppling till vapenbrotten han dömts för INNAN han mördade sin bruscha i det aktuella fallet?

Som jag ser det har media och Spotify del i det aktuella mordet genom att glorifiera våldsnegerns livsstil.

Det enda glädjande med det aktuella fallet är att om schottazblattarna mördar varandra så kanske konflikten med Dödspatrullen rinner ut i sanden lite fortare.
Citera
2020-01-06, 11:00
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karmapolis
Ligger nåt i att ”man kan ta killen från orten men inte orten ur killen”. Jag skulle nog säga att han var en olycka som bara väntade på att hända. Oavsett plats eller sammanhang.

Så är det ju, folk älskar kulturen dom växt upp i och livsstilen man lärt sig att leva. Du har säkert svårt att ens fantisera om saken men för folk uppväxta i tex förorten är det inget konstigt.

Alla gillar inte hur DU lever och skulle säkert aldrig vilja leva som du gör, inte konstigare än så. Sen vad gäller denna somalierns framgångar på Spotify vet jag inget om men skulle tippa på att han och nätverket han omger sig med tjänar mer pengar på att beckna droger än vad dom gör på sin musik.
Citera
2020-01-06, 11:32
Medlem
subjectcloseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det är helt otroligt hur svårt det verkar vara för gammelmedia att förstå att en våldsneger är en våldsneger oavsett om han är känd och "artist". Sjöshult på Expressen säger det rent ut: "ofattbart!".

Hur kan det vara svårt att missa att Yasin Byn varit yrkeskriminell sedan han bytte nappen mot pistol vid sju års ålder? Och nu "analyserar" de hans texter och blir jätteförvånade att allt jidder om "jag ska döda allt och alla" faktiskt betyder något. Eller att musikvideos där han viftar med automatkarbiner faktiskt har en koppling till vapenbrotten han dömts för INNAN han mördade sin bruscha i det aktuella fallet?

Som jag ser det har media och Spotify del i det aktuella mordet genom att glorifiera våldsnegerns livsstil.

Det enda glädjande med det aktuella fallet är att om schottazblattarna mördar varandra så kanske konflikten med Dödspatrullen rinner ut i sanden lite fortare.

Det är mer av clickbait, det finns ingen djupare tankeverksamhet bakom det som skrivs, gammelmedia har redan haft oändliga rader med rapparen man kissade på, rapparen som redan sitter inne. Så de VET exakt hur det ör, men det säljer bänog fler nummer att låtsas vara förvånad.

Ärligt talat är ingen förvånad över läget, att orten är stökig gjorde man filmer som Stockholmsnatt om på 80-talet.
Citera
2020-01-06, 11:44
Medlem
LizzyLizzards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av subjectclosed
Det är mer av clickbait, det finns ingen djupare tankeverksamhet bakom det som skrivs, gammelmedia har redan haft oändliga rader med rapparen man kissade på, rapparen som redan sitter inne. Så de VET exakt hur det ör, men det säljer bänog fler nummer att låtsas vara förvånad.

Ärligt talat är ingen förvånad över läget, att orten är stökig gjorde man filmer som Stockholmsnatt om på 80-talet.

Det våldet man skildrar i Stockholmsnatt är ju från en annan planet än det som idag pågår i t.ex. Rinkeby.

Hade man gjort en ny Stockholmsnatt med dessa gossar i huvudrollerna hade de troligtvis inte levt/varit fria tills dess att filmen hade premiär.
Citera
2020-01-06, 11:59
Medlem
gronagubbens avatar
Undra om Yassin kommer ut till rikedom då 50 miljoner streams generera 2 miljoner kr. och albumet kommer fortsätta streamas ett bra tag framöver.
Läste att Einar hade tjänat 9 miljoner kr 2019.
Senast redigerad av gronagubben 2020-01-06 kl. 12:11.
Citera
2020-01-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gronagubben
Undra om Yassin kommer ut till rikedom då 50 miljoner streams generera 300 tusen kr. och albumet kommer fortsätta streamas ett bra tag framöver.
Läste att Einar hade tjänat 9 miljoner kr 2019.

Frågan är väl snarare om såna där killar blir såpass gamla att de kommer hinna göra nåt vettigt av pengarna de tjänar på musiken.
Oavsett om Y*sin åker in för det här eller inte så är det väl en tidsfråga tills någon mördar honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in