Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-08-14, 02:48
  #25
Medlem
Efter att ha sökt i minnenas alléer så har jag kommit till insikt att jag känner till 3 st övergivna fastigheter av denna sort. I något av dessa fall så finns bara skorstenen och/eller endast rester av husgrunden kvar. Björksly och ogräs växer fort och döljer efter några år det mesta av den övergivna tomtmarken. När man gör sin efterforskning "UE" på dessa platser kan man leta efter träd/växter som t.ex. gamla äppelträd och krusbärsbuskar som växer mitt ute i ingenstans i skogen. Dessa avslöjar att det tidigare funnits mänsklig verksamhet i området.

Det spökar på dessa platser, vid övergivna torp/stugor. Det har hörts skrik (människoliknande ljud) inne i snåret bredvid det nyligen byggda motionsspåret o.s.v.!
Citera
2021-08-14, 04:10
  #26
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNoShow
Konstigt att de värdefulla torpen överges och förfaller. Om ägaren inte klarar av att ta hand om torpet pga sjukdom (hög ålder etc) så borde det tas omhand av allmänna arvsfonden eller liknande, säljas . . .
Har läst och hört talas om många fall där nån skogsbrukare köpt en fastighet för skogens skull och sedan skitit fullständigt i torpet som ingick i köpet.

Sanna sak med jordbrukare. Marken som kan odlas anses vara guld värd men eventuella bostäder som ingår är bara "extra jobb" så dessa låter man förfalla.
Citera
2022-03-15, 22:16
  #27
Medlem
Ifall ni vill hitta lite ställen att utforska kan ni göra såhär: Öppna google maps och slå på street view. Börja följa alla blåa landsvägar(inte stora som t.ex E4 eller 55)och om du ser något hus med lite grönt på taket, undangömt, lite trasigt eller bara övergivet så ta och kolla in det via street view. Efter 90 minuter hade jag hittat 8 nya hus i Upplandstrakten. Visst tar de tid men om ni har lite tid över och är intresserade kan de ju va kul.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback