2020-01-03, 11:20
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Tidningar kan förvanska det mesta nuförtiden, missförstå och röra ihop.

Men om, om Jesp*r är korrekt citerad, så är detta ett märkligt uttalande:

Det känns både väldigt distanserat, och samtidigt halvkvädet. Känns som det finns mer att berätta där.

Kanske har polisen belagt honom med munkavle, kanske har han en egen anledning att hålla inne med information.

Vilket osökt för oss in på ämnet Fxida.

Vad för slags människa är hon?
Dominant och skrämmande?
Blyg och tillbakadragen?

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Det förklarar inte Jakobs placering. Om han hade hunnit köra om hade han inte kört på fel sida vägen. Därför är Frida eller Stefan medskyldig, för du ska enligt lag underlätta en omkörning.

Citat:
Ursprungligen postat av Musta-Pekka
https://www.ratsit.se/20010427-Frida...n-Mm_6TnTasL0c

Vilken av alla volvon är det denna Frida Frej körde och som orsakade Fredriks död?

Nu får ni väl lugna er en aning.
Enligt Jes*er hände olyckan i en kurva.
Avsaknaden av bromsspår, samt kraften i kollisionen tyder väl på att ingen av de inblandade såg den andra bilen komma.
Eller sitter ni och påstår att Fri*a såg Fredri* komma mot dem, och Fredrik såg Ja*ob göra en omkörning av Fri*a, men att båda dessa förare tänkte "jag har rätt, så jag vägrar flytta på mig"?

Så Fredrik såg Jakob och tänkte "jag dör hellre än väjer"?
Och Fri*a såg Fredrik och tänkte "nu jävlar ska Jakob en gång för alla lära sig att inte köra om mig!"

Jag tror att skulden ligger på Jakob. Han skulle helt enkelt inte kört om utan att ha fri sikt.
OM Fri*a hindrade Jakob från att köra om så bör hon vara skyldig till medhjälp till vållande till annans död, men det låter som en olycka i mina öron.
Ingen såg den andra bilen komma. Ingen ville att någon skulle dö. Ingen trodde att någon skulle dö.

Att sitta o spekulera i hur dominant och skrämmande den här 18-åriga tjejen är, och att hon först aktivt sett till att döda tre personer och sedan hotar de överlevande till tystnad - hör ni inte själva hur jävla korkat det låter?! Hon är ju för fan 18 år gammal - inte nån maffios! Jag är 100% säker på att Je*per inte vaknade med ett hästhuvud i sin sjukhussäng.

Jag vet att det här är flashback och att ni är fria att spekulera hur mycket ni vill. Men för guds skull: kan ni inte tänka igenom era funderingar i en sekund? Måste varenda liten tanke ni har, skrivas ut här? Finns det enbart idioter med mundiarré, som tar varenda chans att svartmåla andra, här inne?
Lite jävla logiskt tänkande, lite empati, lite reflektion har ingen dött av.
Citera
2020-01-03, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Nu får ni väl lugna er en aning.
Enligt Jes*er hände olyckan i en kurva.
Avsaknaden av bromsspår, samt kraften i kollisionen tyder väl på att ingen av de inblandade såg den andra bilen komma.
Eller sitter ni och påstår att Fri*a såg Fredri* komma mot dem, och Fredrik såg Ja*ob göra en omkörning av Fri*a, men att båda dessa förare tänkte "jag har rätt, så jag vägrar flytta på mig"?

Jag tror att skulden ligger på Jakob. Han skulle helt enkelt inte kört om utan att ha fri sikt.
OM Fri*a hindrade Jakob från att köra om så bör hon vara skyldig till medhjälp till vållande till annans död, men det låter som en olycka i mina öron.
Ingen såg den andra bilen komma. Ingen ville att någon skulle dö. Ingen trodde att någon skulle dö.
Dra inte in mig i detta, för jag har bara hållit mig till fakta. Det är mycket möjligt att ingen såg Toyotans helljus, eller om Fredrik körde med helljus, för Jakob hade bromsat ifall han såg att det kom en bil från motsatt håll. Fredrik förväntade sig inte en bil på fel sida vägen. Att oavsiktligt döda nån är alltid vållande till annans död, för att uppsåt att döda saknas.

Frida har genom sitt nekande visat att hennes inställning är att det var den andra förarens fel. Vad det beror på får du fråga henne. Men det är fel inställning i trafiken. Alla fattar att vi inte kan ha förare i trafiken som tänker så.
Citera
2020-01-03, 11:47
Medlem
Har åkt förbi olycksplatsen både i dagsljus och i mörker. Kurvan det pratas om är svag och ganska öppen så det är omöjligt att missa mötande bils hel och halvljus i mörker. Det är lite märkligt att det inte finns bromsspår.....
Självklart önskade ingen livet av någon inblandad. Men faktum kvarstår att det varit omkörningar från ungdomarna precis innan och säkert högre fart än tillåtet med tanke på den enorma smällen.
Föraren i den här svarta v70:n kör otroligt vårdslöst (har själv mött henne och nästan krockat med fanskapet!) och hon har ingen respekt alls för varken trafikregler eller medtrafikanter. Det var bara en tidsfråga innan hon skulle va inblandad i en allvarlig olycka. Självklart förnekar hon all inblandning då hennes körkort och rykte står på spel. Hon är kanske bara 18 år men hon är totalt livsfarlig bakom ratten.........
Citera
2020-01-03, 11:52
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Det förklarar inte Jakobs placering. Om han hade hunnit köra om hade han inte kört på fel sida vägen. Därför är Frida eller Stefan medskyldig, för du ska enligt lag underlätta en omkörning.

Citat:
Dra inte in mig i detta, för jag har bara hållit mig till fakta. Det är mycket möjligt att ingen såg Toyotans helljus, eller om Fredrik körde med helljus, för Jakob hade bromsat ifall han såg att det kom en bil från motsatt håll. Fredrik förväntade sig inte en bil på fel sida vägen. Att oavsiktligt döda nån är alltid vållande till annans död, för att uppsåt att döda saknas.

Frida har genom sitt nekande visat att hennes inställning är att det var den andra förarens fel. Vad det beror på får du fråga henne. Men det är fel inställning i trafiken. Alla fattar att vi inte kan ha förare i trafiken som tänker så.

Det var det fetade jag reagerade på.

Det kursiva: är det uppgifter från polisen/åklagare/advokat eller 'snacket på byn'?
Jag förringar inte snacket på byn - det har visat sig stämma tidigare, utan det är en fråga ställd av ren nyfikenhet.
Citera
2020-01-03, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natale28
Har åkt förbi olycksplatsen både i dagsljus och i mörker. Kurvan det pratas om är svag och ganska öppen så det är omöjligt att missa mötande bils hel och halvljus i mörker. Det är lite märkligt att det inte finns bromsspår.....
Självklart önskade ingen livet av någon inblandad. Men faktum kvarstår att det varit omkörningar från ungdomarna precis innan och säkert högre fart än tillåtet med tanke på den enorma smällen.
Föraren i den här svarta v70:n kör otroligt vårdslöst (har själv mött henne och nästan krockat med fanskapet!) och hon har ingen respekt alls för varken trafikregler eller medtrafikanter. Det var bara en tidsfråga innan hon skulle va inblandad i en allvarlig olycka. Självklart förnekar hon all inblandning då hennes körkort och rykte står på spel. Hon är kanske bara 18 år men hon är totalt livsfarlig bakom ratten.........
Det är absolut möjligt att "missa" ett möte när du kör 160, eller 44 meter per sekund, och mötande håller minst 80. Eftersom ingen förare lyckades väja undan och bilarna blev totalt demolerade i fronten var hastigheten hög.
Citera
2020-01-03, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OroligLantis
Det var det fetade jag reagerade på.

Det kursiva: är det uppgifter från polisen/åklagare/advokat eller 'snacket på byn'?
Jag förringar inte snacket på byn - det har visat sig stämma tidigare, utan det är en fråga ställd av ren nyfikenhet.
Kappkörningen och omkörningen strax innan det small nämndes i tråden långt innan Jesper uttalade sig i media, så det är nu en bekräftad sanning. Om det har gått till som Jesper säger och Frida inte underlättade Jakobs omkörning kan hon åtalas för medhjälp till vållande till annans död.
Citera
2020-01-03, 12:06
Medlem
Citat:
Det är absolut möjligt att "missa" ett möte när du kör 160, eller 44 meter per sekund, och mötande håller minst 80. Eftersom ingen förare lyckades väja undan och bilarna blev totalt demolerade i fronten var hastigheten hög.
Jag snackar om hur det är om man kör normalt i normal hastighet fattar du väl??! Den/de förare i olyckan som inte hållt sig till trafikreglerna bär självklart skulden för dödsolyckan
Citera
2020-01-03, 12:10
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Kappkörningen och omkörningen strax innan det small nämndes i tråden långt innan Jesper uttalade sig i media, så det är nu en bekräftad sanning. Om det har gått till som Jesper säger och Frida inte underlättade Jakobs omkörning kan hon åtalas för medhjälp till vållande till annans död.

Ja, jag vet. Det viktigaste ordet just nu är OM. Många i tråden (inte nödvändigtvis du) är av den bestämda åsikten att Fri*a är skyldig till olyckan.
Hon kan vara skyldig till både grov vårdslöshet i trafik, och medhjälp till vållande av annans död, men att utgå från att så är fallet anser jag är att dra förhastade slutsatser.

Mitt förslag är bara att vi lägger ifrån oss högafflarna och avvaktar med att bränna henne på bål. Åtminstone tills polisens utredning är klar.
Citera
2020-01-03, 13:22
Medlem
En liten fundering...
När man kollar på bilderna från olycksplatsen så är det omkörningsförbud/heldragen linje i den ena riktningen. Var det från det hållet A4:an kom?

I övrigt kan ni skippa snacket om att A4:an har funnits på B4-plattformen.. Det är ENDAST B5 och framåt som gäller.

Sedan snackas det hela tiden om en frontalkrock, vilket är totalt orimligt med tanke på skadeutfallet.
Allt pekar på en OFFSET-KROCK och möjligtvis i en lite sned vinkel.
Att Toyotan kastades runt tyder på exakt samma sak!

Med tanke på Jespers beskrivning verkar 18-åringen i Volvon delvis ha förhindrat omkörningen genom att öka farten och/eller styra ut mot motsatt körfält.

Ska bli spännande att se om jag har rätt? 😊
Citera
2020-01-03, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
En liten fundering...
När man kollar på bilderna från olycksplatsen så är det omkörningsförbud/heldragen linje i den ena riktningen. Var det från det hållet A4:an kom?

I övrigt kan ni skippa snacket om att A4:an har funnits på B4-plattformen.. Det är ENDAST B5 och framåt som gäller.

Sedan snackas det hela tiden om en frontalkrock, vilket är totalt orimligt med tanke på skadeutfallet.

Med tanke på Jespers beskrivning verkar 18-åringen i Volvon delvis ha förhindrat omkörningen genom att öka farten och/eller styra ut mot motsatt körfält.

Jag tror du är väldigt nära sanningen faktiskt
Citera
2020-01-03, 13:33
Medlem
OroligLantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starlight-Jr
En liten fundering...

"Jag vet att vi först blev omkörda av en annan bil, sedan växlade vi ner och gjorde en egen omkörning. Ögonblicket senare small det, säger han."
Är det på det citatet du baserar din teori om att 18-åringen har förhindrat omkörningen genom att öka farten och/eller styra ut mot motsatt körfält?
Citera
2020-01-03, 13:35
Medlem
Jag kör nästan dagligen den vägsträckan och att dom ev inte sett varandra känns konstigt! Hade bägge förarna helljuset på så ser man klart o tydligt att man får möte i den kurvan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in