Citat:
Ursprungligen postat av
DindooNuffin
Nej, för medhjälp krävs mindre egen inblandning tror jag, men om det som har framkommit stämmer så kan hon anses vara medskyldig till vållande till annans död genom kappkörningen och att hjon hindrat Jakob från att genomföra en säker omkörning. Kan väl jämföras med att du håller kvar nån på plats medan nån annan slår den du håller fast. Du har inte slagit nån själv, men du har medverkat i misshandeln. Det är medhjälp som jag fattar det.
Jag ifrågasätter inte det du förklarar eftersom jag inte direkt briljerar i juridik, men rent logiskt - för mig - känns det som att för att någon ska kunna fällas för medhjälp till vållande till annans död, så måste någon annan vara skyldig till vållande till annans död. Jag märker själv att det kan uppfattas snurrigt nu, men om vi tar ditt exempel; person A slår ihjäl person B medan person C håller fast person B.
Person C kan väl inte dömas för medhjälp såvida inte person A döms för vållande, eller att rätten fastslår bortom rimligt tvivel att någon annan än person C har utfört själva dödsmisshandeln?
Eller i detta fall: om den 18-åriga kvinnan har varit inblandad på det vis som nämnts i tråden, så kan hon väl inte anses vara ensam gärningsperson, förutom om hon misstänks/döms för vållande?
För att hon ska kunna dömas för medhjälp så måste någon annan anses som ansvarig?
Eller tänker jag helt fel nu?