2019-12-26, 00:20
Medlem
Försöker hitta heldagsarkiv från Sveriges Radio från 60, 70, 80 & 90-tal.
Det ultimata skulle vara om jag kunde hitta arkiv från varje dag på ett år, eller åtminstone ett antal dagar varje månad.
Tanken är att spela upp ljudfilen så att klockan synkroniseras med nuvarande dag, fast sändningen är från 30-50 år tillbaka.

Idén fick jag efter en scen i Sällskapsresan där Stig lyssnade på morgonradio som körde med "upp och hoppa gymnastik".
Tror detta skulle få en att komma in i en riktigt ljuvlig atmosfär och förgylla vardagen.

Någon måste väl ha arkiverat mängder genom åren?
Vet att SR har säkerligen alla sändningar arkiverade men vad jag vet går det inte att begära ut flera dagar av sändningar, dessutom tar de hutlösa priser.
Citera
2019-12-26, 00:25
Medlem
Glöm din dröm.
Citera
2019-12-26, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr
Glöm din dröm.
Varför det?
Citera
2019-12-26, 01:13
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Vet att SR har säkerligen alla sändningar arkiverade

Hur vet du det?
Jag tror det bara finns ett urval sparat från den tiden.
Var för dyrt och otympligt att spara allt analogt, och dåtidens lagringsmedia var inget vidare åldersbeständiga.
Tror ingen sparar allt idag heller.
Citera
2019-12-26, 23:39
Medlem
Rollin-and-Turnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Hur vet du det?
Jag tror det bara finns ett urval sparat från den tiden.
Var för dyrt och otympligt att spara allt analogt, och dåtidens lagringsmedia var inget vidare åldersbeständiga.

Precis så det, ja. Fram till och med 70-80-talen så sparade SR bara en del av sina program med alla avsnitt. De allra flesta program sparade man bara enstaka avsnitt av som tidsdokument.

Däremot så sparas alla Sveriges Radios sändningar sedan slutet av 70-talet på Kungliga biblioteket i Stockholm efter att det skrivits in i lagarna.
https://smdb.kb.se/
Men precis som TS spekulerar i så går det inte att begära ut det för privat bruk på grund av upphovsrätten. Det närmsta man kommer är deras egna samlingssida med gamla inslag och program. Tidigare fanns det ju också en egen sajt Radiogodis som hade massor av gamla program, men tyvärr stängde SR ner det för några år sen.

Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Tror ingen sparar allt idag heller.
Jo, enligt lagen måste alla radiokanaler som sänder via FM-bandet (oavsett om det är public service, reklamradio eller närradio) spara sina sändningar i 6 månader. Detta utifall om programmen blir anmälda till Granskningsnämnden.
Citera
2020-01-10, 21:50
Medlem
Isnatts avatar
Jag skulle gärna vilja ha tag i gamla avsnitt av Meny i P1. Det är harmoniskt att lyssna på när jag lagar mat och är väldiga tidsmarkörer. Räcker med att lyssna på dom som är 10 år för att höra skillnad på maten och tongångarna.
Borde verkligen öppnas ett 'öppet arkiv' från radion. Det är ju trots allt medborgarna som finansierat allt, därför tillhör också mycket av materialet oss.
Citera
2020-01-27, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerdemokraterna
Någon måste väl ha arkiverat mängder genom åren?

Vet att SR har säkerligen alla sändningar arkiverade men vad jag vet går det inte att begära ut flera dagar av sändningar, dessutom tar de hutlösa priser.

Sajten Radiogodis på www.radiogodis.se hade en hel del inspelningar från Sveriges Radio som olika lyssnare sparat på bl.a kassett, och skickat till Radiogodis, som digitaliserade kassett-inspelningarna, och la ut dem som lyssningsbara mp3-ljudfiler på Internet, under många år.

Tyvärr stoppade Sveriges Radio detta, och menade på att de själva någon gång i framtiden skulle tillgängligöra gamla inspelningar.

Nu har det visat sig att inte ens Sveriges Radio själva har allt inspelat, som lyssnarna hade spelat in, och skänkt till Radiogodis.se.

Du kan alltid höra dig för med ägaren till Radiogodis.se, vad denne gjort med ljudarkivet.

Eller så kan du testa "Wayback Machine" här: https://kris095.wixsite.com/bralankar/radiogodis
Citera
2020-01-27, 03:24
Medlem
ArthurFlecks avatar
Finns det inte en stort del av Sveriges radios radioarkiv på kungliga bibliotekets arkiv?
Citera
2020-05-01, 22:35
Medlem
TuffRobbans avatar
Det finns inte bara på kartan att Sveadala, Sveriges Rike, svenskar inte omfamna KAAH den store. Kan jag bara be er att berätta att Sverige och Svenskar tar hand om KAAH den store. Ja? Nej? Kan jag vara säker på att KAAH den store är omhändettragen?
https://www.youtube.com/watch?v=hF9aYGxK--k
Citera
2020-05-04, 20:34
Medlem
elbels avatar
Hur mykt har digitaliserats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem