Citat:
Att lita på att iTunes sorterar allt korrekt per automagi kanske funkar om man rippar sina egna skivor och då även använder mp3-taggar konsekvent men för andra som leechar sitt ljud kan det bli helt odrägligt då iTunes funktioner inte alltid lirar boll med alla andras taggning världen över.
Har många gånger fått in album där iTunes plockat ut låtar och sorterat under annat artistnamn som skiljer sig åt med en "." eller liknande. Och detta med album som taggarna verkar vara korrekta på.
Visst, det är mycket som ska lira boll bra tillsammans, användaren som rippar, stället man skrapar infon ifrån, vilka tagg-fält som väljs att fyllas i och på vilket sätt osv..
Vem som har rätt eller fel alt vem som gör rätt eller fel är mindre viktigt men för mig (som är ganska lat ibland) så var det mer bråk med iTunes än vad jag tyckte att det var värt i längden.
En skön bieffekt av det beslutet är att jag numer tvärvägrar hjälpa allt löst folk med deras problem som dom har med sina Apple-grunkor.
Värt att notera: Jag har många gånger suttit och bråkat med inställningarna i iTunes för att få till det som jag vill (även om det är 10 år++ sedan)..... och helt ärligt så slutar det med att man resignerar och försöker stå ut med att man inte får ha det som man vill och lever vidare med en halvtaskig lösning som ändå funkar. Men det är inte fören när väljer bort iTunes helt som man faktiskt inser hur mycket lättare livet kan vara.
Android och Windows passar mig ganska bra faktiskt
Har många gånger fått in album där iTunes plockat ut låtar och sorterat under annat artistnamn som skiljer sig åt med en "." eller liknande. Och detta med album som taggarna verkar vara korrekta på.
Visst, det är mycket som ska lira boll bra tillsammans, användaren som rippar, stället man skrapar infon ifrån, vilka tagg-fält som väljs att fyllas i och på vilket sätt osv..
Vem som har rätt eller fel alt vem som gör rätt eller fel är mindre viktigt men för mig (som är ganska lat ibland) så var det mer bråk med iTunes än vad jag tyckte att det var värt i längden.
En skön bieffekt av det beslutet är att jag numer tvärvägrar hjälpa allt löst folk med deras problem som dom har med sina Apple-grunkor.
Värt att notera: Jag har många gånger suttit och bråkat med inställningarna i iTunes för att få till det som jag vill (även om det är 10 år++ sedan)..... och helt ärligt så slutar det med att man resignerar och försöker stå ut med att man inte får ha det som man vill och lever vidare med en halvtaskig lösning som ändå funkar. Men det är inte fören när väljer bort iTunes helt som man faktiskt inser hur mycket lättare livet kan vara.
Android och Windows passar mig ganska bra faktiskt

Oavsett vilket musikprogram man väljer, som kan hantera och använder ID3-taggar, så blir det lätt skit om den musik man tankar hem har bristfällig, korrupt eller inga ID3-taggar, så det är inte bara nåt som händer iTunes.
Visst, det finns en hel del att ställa in i iTunes om man vill det, och visst kan man göra fel.
Men det finns en Hjälp-knapp i iTunes och där får man förklaringar på vad inställningarna gör, och vad man kan göra etc. Dessutom var det, och är fortfarande, lätt att hitta guider på nätet om hur man kan ställa in iTunes för olika personliga behov.
Jag har själv gjort de misstagen som du gjort, och lastat hem en massa musik och när jag så började dra in det i iTunes (och jag var inte dummare än att jag testade med säg 10 album först, för att se hur det funkade) och upptäckte att det blev en del knas med hur iTunes gjorde med, eller presenterade, vissa låtar och album, så tog jag mig en tänkare och sökte på nätet efter råd. Det tog ca 10 min av mitt liv att hitta en bra guide och ett gratisprogram som man kunde låta jobba med den nedladdade musiken och rättade till nästan alla ID3-taggar automatiskt, och sen kunde man göra det manuellt för det den missade. Sen bara dra-släpp in i iTunes och det blev som det ska vara med ett ordentligt musikregister. Efter det så är mitt iTunes där jag har ca 200 000 låtar i god ordning med korrekta ID3-taggar och det har skett nästan helt automatiskt.
Jag började förresten med iTunes på tidigt 2000tal, och körde det först på PC för att hålla ordning på musiken i min iPod, och det utvecklade sig snart till att bli mitt primära samlade musikbibliotek för jag ansåg det vara ett så bra och kompetent program. Sen 2009 så skaffade jag min första Mac-dator och givetvis så fortsatte jag med iTunes då för jag var ju redan van med det och hade redan ett skapligt digert bibliotek.
De gånger det varit nåt knas eller nåt jag irriterat mig på med iTunes, så har det i princip varje gång visat sig vara mitt eget fel. Jag själv hade antingen slarvat eller glömt nåt, som var enkelt åtgärdat efter en liten koll.
Detta betyder inte att iTunes alltid varit perfekt och felfritt, nejdå, bara att iTunes likväl som alla andra program ha utrymme för förbättringar, kan göra fel ibland, och är inte bättre än sin användare. Gör en användare inte de inställningar som denne tycker passar sina behov, så kommer i princip alla program att göra ”fel” och skapa irritation. Det är då användarens eget fel.
Jag kan inte heller se vitsen med att slarva med, eller skita i, ID3-taggarna, eller att inte kolla upp lite runt detta med hur musik normalt katalogiseras, om man upplever problem. Lösningarna är rätt enkla och man får rätt lätt ordning på det hela. Det kan dock kräva lite mer eget arbete om man redan slarvat med detta i flera år och har en massa ”hämtad” musik där massor med folk varit ”kreativa” med sina egna idéer om hur de katalogiserat musiken. Då får man stå ut med galna låtnummer, felstavade artistnamn, fel namn på album, och fan vet allt. För inget program är bättre än aktuella ID3-taggar, eller än den som knappat in stökig eller felaktig info för musiken.
Därför får man se till att göra rätt på en gång, och inte bygga vidare med mer skit från andra. Då kan man t ex som jag gjorde, hitta ett program som söker igenom den musik man hämtat hem och ger förslag på vad det tror det är för artist och album, och man kan kolla igenom förslaget och godkänna om det verkar korrekt. Sen fixar programmet till korrekta ID3-taggar och lägger in musiken i iTunes automatisk om man valt den funktionen. Sparar massor med arbete och man får ett korrekt bibliotek.
Varför skulle man istället vilja stå ut med hundratals olika personers nycker vad gäller katalogiseringen av den musik man hämtar från dem...? Eller sitta och skapa ett musikbibliotek efter egna idéer som inte följer den standard för katalogisering som musikbranschen faktiskt har i med dessa ID3-taggar...?
Med korrekta ID3-taggar så blir ens eget musikbibliotek sökbart på samma sätt som alla andra bibliotek som kör med korrekta ID3-taggar och det blir då busenkelt att få hem musik från andra då det funkar direkt med en eget bibliotek.
Nu minns jag inte exakt vilket program jag själv använder för jag har inte min MacBook Pro tillgänglig just nu, men det tog ca 1 minut att googla och hitta ett gratisprogram som fixar ID3-taggarna på musik man har eller har lastat hem.
https://amvidia.com/tag-editor
Att börja använda iTunes efter ett antal år med ett mer egensinnigt musikbibliotek och WinAmp, var närmast en befrielse. Hade ett ganska stort bibliotek redan på den tiden, så det var lite att ta tag i men gick ganska lätt att få in alla egenhändiga mappar och undermappar med musik till iTunes, och i god ordning. Sen lärde jag mig detta med ID3-taggar och skaffade ett program som man kunde låta sniffa igenom sitt bibliotek och lista fel det hittade, och man kunde välja att låta dessa bli korrigerade. Det mesta skötte sig mer eller mindre automagiskt som du säger. Och när det programmet tuggat klart och rättat till, med extremt lite manuell hjälp från mig. Mest bara kolla igenom listan på avvikelsen det funnit och godkänna om förslaget till rättning som gavs var ok, så fixades detta av programmet.
Hur som helst, oavsett om man kör Apple grunkor eller PC Android etc, så är det inte dessa tillverkares fel om du eller jag gör fel, för att vi inte orkar bry oss i att kolla upp ev val och inställningar i de appar eller program, eller i grunkorna själva, när vi ska använda dem. Då är det i första hand oss själva vi ska ge skulden.