Jag har som mål att rikta in mig på att börja må bättre i olika situationer istället för att lära sociala ångesten fånga mig. Ja söker efter böcker för i dessa områden. Har ni tips på några intressanta böcker/ljudböcker som finns på nätet.
Vilka intressanta talare som inspirerar skulle ni rekommendera. Jag har hört om Peterson och några andra.
Jag har som mål att rikta in mig på att börja må bättre i olika situationer istället för att lära sociala ångesten fånga mig. Ja söker efter böcker för i dessa områden. Har ni tips på några intressanta böcker/ljudböcker som finns på nätet.
Vilka intressanta talare som inspirerar skulle ni rekommendera. Jag har hört om Peterson och några andra.
Några bra ni känner till?
Jag hade gått rätt till källan av "självhjälp" och det är Bibeln, beställ hem Moffatts översättning eller en med så lite revidering/editering som möjligt.
Jag tycker personligen att man ska akta sig för de flesta självhjälpsböcker,
ta Peterson som du nämnde. Han talar så oerhört diffust och generellt vilket han såklart måste eftersom han inte känner någon som han talar till personligen, risken för feltolkningar blir därför jättestor tror jag, jag lyssnade alldeles för mycket på honom vilket ledde till att jag pushade mig själv alldeles för hårt mot ett mål som inte var eftersträvansvärt för MIG. För en ung person kan han tyckas vara någon som måste ha en poäng nånstans med alla sina meriter men tillslut inser man att han bara är någon som spekulerar ganska vilt under sina "föreläsningar"
Jag tycker personligen att man ska akta sig för de flesta självhjälpsböcker,
ta Peterson som du nämnde. Han talar så oerhört diffust och generellt vilket han såklart måste eftersom han inte känner någon som han talar till personligen, risken för feltolkningar blir därför jättestor tror jag, jag lyssnade alldeles för mycket på honom vilket ledde till att jag pushade mig själv alldeles för hårt mot ett mål som inte var eftersträvansvärt för MIG. För en ung person kan han tyckas vara någon som måste ha en poäng nånstans med alla sina meriter men tillslut inser man att han bara är någon som spekulerar ganska vilt under sina "föreläsningar". Den enda som jag kan rekommendera är Eckart Tolle
Läser 12 Livssregler av peterson just nu. Den är bra, man kan vara lite svår att tyda ibland.
The Secret är en bok jag skulle vilja rekommendera, den gjorde under på mig. Många människor som tagit sig långt använder sig av Law Of Attraction. Bara att söka det på Youtube så finns det massa kändisar och framgångsrika människor som pratar om det.
Självkänsla nu! av Mia Törnblom är ju lite av en klassiker bland självhjälpsböcker, om man till äventyrs gillar sådana där pop-kulturella självhjälpsböcker, sen finns ju också The Secret, hemligheten av Rhonda Byrne och Dianetik, om hur tanken påverkar kroppen av L.Ron Hubbard.
Vill däremot slå ett slag för Guds ord, böckernas bok, den Heliga Skrift, Bibeln i sådana här sammanhang eftersom det är den enda sanna självhjälpsboken som faktiskt fungerar och som innerst inne faktiskt vill dig väl och som håller vad den lovar och inte bara vill åt dina pengar eller få uppmärksamhet och som på riktigt kan förändra dig och ditt liv!
Några bra ni känner till?
Tomas och Dennis podcast. Lyckofällan (bok). Befriad från ångest (bok).
Jag skulle rekommendera böcker skrivna av Anna kåver och Åsa Nilsonne, har läst flertalet böcker av dom och de har hjälpt mig mycket att försöka förstå min ångestdiagnos(GAD).
Känner en viss hatkärlek till självhjälpsböcker men rekommenderar shoot the damn dog av Sally Brampton, fast det är lite mer av en biografi om depression. Sen finns det en bok som heter mindfull self-compassion som är ganska fin.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!