Citat:
Ursprungligen postat av
Whitfields
Självklart bör det vara fritt för någon som blivit angripen av en inkräktare att ta till dödligt våld i alla former av situationer. Bor man i tex Malmö som svensk skall man kunna bära skjutvapen för att försvara sig även på gatan. Det är en viktig detalj att som svensk kunna försvara sig mot inkräktare i alla dess former.
Detta strider mot mina tidigare åsikter, men angreppet på oss svenskar och allt som vi står för har helt enkelt gått över styr. Vi måste tillerkännas vår rätt att strida för vårt land.
Problemet (som jag ser det) är att om man ska vara beväpnad så måste man vara kapabel att nyttja vapnet utan någon tvekan.
Jag har en ung man i min närhet, som funderade på att bära kniv i skyddssyfte - alltså för att kunna försvara sig om/när han utsätts för rån/misshandel etc. Dock har denne unge man ett hjärta av guld, och jag tror inte att han 'har det i sig' att hugga ner en antagonist.
Så min rädsla är att motståndaren ser ett vapen och använder det emot den unge mannen.
Jag har svårt att formulera mig ikväll, men försöker att ge ett exempel:
Kalle är rädd att bli rånad på sin nya iPhone. Kalle tänker att om han stoppar ner en kniv i fickan så kan han försvara sig alternativt avskräcka en rånare.
Men Kalle har vuxit upp i Sverige, där man får lära sig känna empati och att 'vända andra kinden till'.
Ahmed däremot är uppvuxen i ett krigshärjat område, där blod och mord är vardag. Han har lärt sig att den starkaste vinner, oavsett vilka medel som måste brukas för att nå dit.
Så en kväll promenerar Kalle hemåt efter en fest. Ahmed ser Kalles nya, fina mobil och känner ett ha-begär som genast måste mättas.
Under diskussionen som äger rum angående vem som egentligen har rätt till mobilen - Kalle som köpt den för surt förvärvda slantar, eller Ahmed som verkligen vill ha den senaste iPhonemodellen - så kommer Kalle på idén att visa Ahmed kniven, med förhoppning om att Ahmed ska backa.
Men Ahmed blir inte det minsta rädd, så när Kalle för ett ögonblick överväger om det verkligen är värt att hamna i fängelse för mord över en telefon, så ser Ahmed sin chans - slår kniven ur Kalles hand och hugger honom med den.
Så nu har Ahmed både en mobil, en kniv (och troligen även en nyare märkesjacka) medan Kalle ligger och förblöder av hugg från sin egen kniv.
Så jag är splittrad över detta med rätten till att bära vapen. Baserat på enbart egna intryck av svenskar vs kulturberikare, så tror jag (i dagsläget) att svenskar skjuter sig själva i foten (ursäkta galghumorn) genom att beväpna sig.
I just detta fall vet jag inte ursprung på vare sig lägenhetsinnehavaren eller rånarna, men jag har en förhoppning om att det är en svensk som har fått nog av att vända andra kinden till.