Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-02-28, 21:40
  #37
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Boeing hade en presskonferens i dag angående de problem som uppstod med uppskjutningen av Starliner. Jag har inte sett den presskonferensen själv utan går efter vad Chris G NSF har skrivit på twitter. Det är även lite för många tweets för att jag ska orka klistra in och citera alla så det får bli ett en sammanfattning i väntan på att artiklar börjar dyka upp.

Kontot i fråga https://twitter.com/ChrisG_NSF

Men det verkar som att Boeing simulerade uppskjutningen i delar. En del var från start och tills Starliner separerade från raketen vilket fick till följd att dom inte hittade timer-buggen i förväg. I framtiden så ska dom köra simuleringen från start till dockning och från dockning till landning.

Den andra buggen där mappningen för att styra Starliner med och utan bagageutrymmet var felaktig missades då hårdvaran för att testa mjukvaran för tillfället var ute på ett annat test. (Vilket väcker frågan varför simulerade dom inte den delen också?)

Problemet med att hålla kontakten med Starliner sågs 37 gånger under flygningen varav 36 gånger i samma geografiska område och är fortfarande under utredning, svar hoppas komma i slutet av Mars.

Det är upp till NASA att bestämma om nästa flygning med Starliner ska ske med astronauter ombord. (Fulla utredningen är inte klar, dom hade hittat lite fler problem med mjukvaran nämnde dom.. ..Jag skulle tro att dom kommer få göra om denna flygning utan astronauter)

Edit:
En artikel om presskonferensen https://www.nasaspaceflight.com/2020...ard-starliner/
__________________
Senast redigerad av Hugo.Drax 2020-02-28 kl. 22:13.
Citera
2020-03-01, 20:30
  #38
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/NASA/status/1234195453903851520
Citat:
This week, experts will provide details about the outcome of the joint independent review team investigation of @BoeingSpace’s uncrewed Orbital Flight Test of the #Starliner spacecraft.

Tune in:
Friday, March 6
11am ET
https://go.nasa.gov/38801sM
Citera
2020-04-07, 03:20
  #39
Avstängd
wwrs avatar
Boeing "gör om" den misslyckade obemannade uppskjutningen.
https://blogs.nasa.gov/commercialcre...test-for-nasa/

Detta sätter mer press på SpaceX att göra en bemannad uppskjutning.

Boeing kom efter i rymd-racet med den misslyckade testuppskjutningen i december. Men i grunden verkar det finnas en del bra egenskaper i deras system:
- medför 7 astronauter (SpaceX: 4)
- använder 3 fallskärmar (SpaceX: 4 (tidigare ej utprovat))
- medför inte explosivt bränsle i landningen
- kan landa både på land och i vatten (SpaceX landningar på land inte utprovade)

Boeing hade ett problem vid ett fallskärmstest. Men man påstår att man fann felet, en sprint till en av fallskärmarna hade fallit ur.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-04-07 kl. 03:26.
Citera
2020-07-07, 20:55
  #40
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://www.nasa.gov/feature/nasa-an...t-test-reviews
Citat:
With the completion of the investigation’s third and final focus area, the review team identified a total of 80 recommendations that Boeing, in collaboration with NASA, is addressing, with action plans for each already well under way. Although the full list of recommendations is company sensitive and proprietary, the categories of the corrective and preventative actions are as follows:

Testing and Simulation: 21 recommendations including the need for greater hardware and software integration testing; performance of an end-to-end “run for record” test prior to each flight using the maximum amount of flight hardware available; reviewing subsystem behaviors and limitations; and addressing any identified simulation or emulation gaps.

Requirements: 10 recommendations including an assessment of all software requirements with multiple logic conditions to ensure test coverage.

Process and Operational Improvements: 35 recommendations including modifications to change board documentation; bolstering required participants in peer reviews and test data reviews; and increasing the involvement of subject matter experts in safety critical areas.

Software: 7 recommendations including updating the software code and associated artifacts to correct the Mission Elapsed Timer Epoch and Service Module disposal anomalies; and making the antenna selection algorithm more robust.

Knowledge Capture and Hardware Modification: 7 recommendations such as organizational changes to the safety reporting structure; amending the Independent Verification and Validation (IV&V) approach; and the addition of an external Radio Frequency (RF) filter to reject out-of-band interference.
Citera
2021-01-07, 23:21
  #41
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Det här har ingenting och allting att göra med Starliner, men jag noterar att Boeing har fått en rekordbot. (Och orsaken till varför dom nu har fått denna rekordbot tror jag man kan spåra 20-25 år tillbaka och dåvarande företagsledning)

https://www.justice.gov/opa/pr/boein...ver-25-billion
Citat:
Boeing Charged with 737 Max Fraud Conspiracy and Agrees to Pay over $2.5 Billion

The Boeing Company (Boeing) has entered into an agreement with the Department of Justice to resolve a criminal charge related to a conspiracy to defraud the Federal Aviation Administration’s Aircraft Evaluation Group (FAA AEG) in connection with the FAA AEG’s evaluation of Boeing’s 737 MAX airplane.

Boeing, a U.S.-based multinational corporation that designs, manufactures, and sells commercial airplanes to airlines worldwide, entered into a deferred prosecution agreement (DPA) in connection with a criminal information filed today in the Northern District of Texas. The criminal information charges the company with one count of conspiracy to defraud the United States. Under the terms of the DPA, Boeing will pay a total criminal monetary amount of over $2.5 billion, composed of a criminal monetary penalty of $243.6 million, compensation payments to Boeing’s 737 MAX airline customers of $1.77 billion, and the establishment of a $500 million crash-victim beneficiaries fund to compensate the heirs, relatives, and legal beneficiaries of the 346 passengers who died in the Boeing 737 MAX crashes of Lion Air Flight 610 and Ethiopian Airlines Flight 302.
Citera
2021-01-08, 00:07
  #42
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det här har ingenting och allting att göra med Starliner, men jag noterar att Boeing har fått en rekordbot. (Och orsaken till varför dom nu har fått denna rekordbot tror jag man kan spåra 20-25 år tillbaka och dåvarande företagsledning)

Jobbigt att vara den programmeraren som gjorde automatsystemet i MAX så att den hade högre prio än piloten. Airbus gråter krokodiltårar, antar jag.

Jag förstår att man inte släpper ut imperfekta automatsystem fritt från konsekvenser. Men vad hände med Tesla efter att deras system dödat flera bilister? Inte ironi - jag vet inte. Jag kunde googla men det känns mer relevant i tråden.
Citera
2021-01-08, 00:34
  #43
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jobbigt att vara den programmeraren som gjorde automatsystemet i MAX så att den hade högre prio än piloten. Airbus gråter krokodiltårar, antar jag.

Jag förstår att man inte släpper ut imperfekta automatsystem fritt från konsekvenser. Men vad hände med Tesla efter att deras system dödat flera bilister? Inte ironi - jag vet inte. Jag kunde googla men det känns mer relevant i tråden.

Sant är att Boeing har fler feta kontrakt med staten än SpaceX. Sant är att SLS detta.. ..arbetsmarknadsprojekt.. Snart om något år då efter ett årtionde eller två beroende på hur man räknar snart når omloppsbana. Sant är även att jag har skällt på SpaceX vad gäller deras självkörande bilar, men framförallt vad dom kallar för självkörande bilar. (SpaceX, Elon, Tesla har inga självkörande bilar på nivå 6.)

Men detta är Boeings tråd, detta är den tråd då vi alla hyllar eller kommer med kritik till Boeing och deras anställda. Och nu, när dom har blivit kraftig bötfällda på grund av all den skit dom har ställt till med. Så vill jag lyfta lite vad företagsledningen för 20-25 år sedan ställde till med och som nu blommar ut.
Citera
2021-01-08, 00:47
  #44
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
(SpaceX, Elon, Tesla har inga självkörande bilar på nivå 6.)

Vad är level 6? Såvitt jag vet går det till level 5 enbart. Den heter "Completely autonomous driving". Innebär level 6 att den även gör disken och bestämmer vart jag egentligen borde åka, inte vad jag säger?

Men visst, det är en Boeingtråd. Jag håller igen på icke-kommentarer efter denna. Att SLS inte är ett funktionellt förslag har tagits upp tidigare, så jag antar att Boeing betalar några tiotals miljarder i straff med skattepengar. Känns ändå som om man vill premiera Airbus, tbh.
Citera
2021-01-08, 01:02
  #45
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Vad är level 6? Såvitt jag vet går det till level 5 enbart. Den heter "Completely autonomous driving". Innebär level 6 att den även gör disken och bestämmer vart jag egentligen borde åka, inte vad jag säger?.

Det beror på hur man räknar, jag börjar med att 0 är en siffra och går upp till 5 vilket ger 7 olika nivåer av självkörande bilar. (Fråga inte, jag räknade på fingrarna här)
Citera
2021-01-08, 01:10
  #46
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Det beror på hur man räknar, jag börjar med att 0 är en siffra och går upp till 5 vilket ger 7 olika nivåer av självkörande bilar. (Fråga inte, jag räknade på fingrarna här
Ok, jag ska inte fråga, men 0-5 är *6* nivåer, kan vi vara överens om det?
Citera
2021-08-03, 14:29
  #47
Medlem
trickydicks avatar
19:20 ikväll gör Boeing ett nytt försök med att nå ISS med Starliner.

Jag skall titta https://youtu.be/tF9LpNpNjNI

🚀
Citera
2021-08-04, 16:20
  #48
Medlem
Starten verkar framflyttad till i mitten av augusti.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback