• 2
  • 3
2019-12-18, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ermac86
som titeln säger så har jag inga jordade uttag förutom de i köket på första våningen, alla rum bortsett från köket har ojordade uttag och oavsett vilket uttag jag kopplar datorn till (förutom i kökets jordade uttag) så känner jag en svag krypström på händerna/fingrarna när jag rör vid mitt chassi,

(vill påpeka att jag genom åren haft flera datorer, med olika chassi, olika nätagg, inkopplade här på andra våningen, och på samtliga har jag känt denna krypström, även som sagt med helt olika komponenter på alla datorer genom åren osv)

Har du något att mäta med mot jord direkt ?

Du kan prova att vrida nätsladden ett halvt varv dvs kontakten vrids ett halvt varv och stoppa in det i vägguttaget igen. Försvinner då krypströmmen så "kryper det" troligen inne i nätaggregatet inne i datorn.

Men det kan också komma ifrån någon annan förbrukare som är ansluten på samma propp.
Dvs samma gren som ditt vägguttag som datorn är ansluten på.
Koppla ur alla dessa strömförbrukare och sätt i datorn och kolla om krypströmmen finns kvar

Tex en kines-USB-laddare är rätt vanligt att de är kluddigt gjorda invändigt, och ström "läcker".
I så fall så hjälper det inte med att vrida datorsladden ett halvt varv.
På ena stiftet finns den sk nollan, det andra stiftet så finns fasen.
Man brukar dock börja mäta krypströmmar uppe vid proppskåpet.
Man plockar ur alla proppar och sätter i en och en, och när man återfår krypströmmen så vet man att det är den senast isatta proppen som släpper krypströmmen vidare.
Finns lite olika protokoll, dvs felsökningsalgoritmer man kan använda sig av.

Förr när man hade tjockskärmar så hände det att kondensatorerna i dessa började läcka ström.
Och för riktigt länge sedan så var det tex riktigt gamla kylskåp, vilket kunde bli riktigt obehagligt om kylskåpet stod bredvid diskbänken.

Men enligt vad jag hört så finns det även senare plattskärmar som läcker ström.

Om din skärm är kopplad till datorn med strömkabel också så kolla om det hjälper med att ersätta kabeln ifrån skärmen till en som går direkt till vägguttaget. Varpå du provar med att vrida kontakten ett halvt varv för att testa.

Idén med att vrida kontakten ett halvt varv och testa igen, det höll man på med förr särskilt för HiFi-utrustningar för att undvika brum i ledningarna
Brummet kommer inducerade krypströmmar. Och nollan bör vara samma på alla inkopplade HiFi-enheter.

Nollan är inte riktigt detsamma som skyddsjorden, men ritar man upp ett diagram så kan man lätt inse om hur krypström ibland kan uppkomma.

Ett ytterligare knep är att sätta in jordfelsbrytare och den brukar upptäcka den förbrukare som alstrar krypströmmen.

Ja, teoretiskt så kan denna ström påverka datormusen att den läcker tillbaks in i kretsarna.
Monterar man proffsdatorer så ska man kolla sådant eftersom annars att det kan skada kretskorten, och mobot mm. Finns några beskrivna exempel om folk som bränt dyra grafikkort pga läckande strömmar.
Senast redigerad av DrSvenne 2019-12-18 kl. 03:36.
Citera
2019-12-18, 04:54
Medlem
Jag har haft datorn inkopplad i köket i snart 15 år och har aldrig haft problem. Just för att jag ville få bort krypström och brus i högtalare/mikrofon.

Så vad för problem kan uppstå om enbart datorn fortsätter vara kopplad i ett jordat utag?
Citera
2019-12-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siuphdgjm
Jag har haft datorn inkopplad i köket i snart 15 år och har aldrig haft problem. Just för att jag ville få bort krypström och brus i högtalare/mikrofon.

Så vad för problem kan uppstå om enbart datorn fortsätter vara kopplad i ett jordat utag??

Nej, då är det som det ska, är datorn inkopplat i ett jordat uttag så är allt som det ska vara.
Skönt att du slipper brum osv.
Jag känner till många som haft samma problem, särskilt med brum i datorhögtalare.
Datorhögtalarsystemen är ibland inte byggda som HiFi-enheter vad avser dämpning av brum och brus, dumt nog.
Citera
2019-12-22, 14:06
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ermac86
ingen aning om det är en lag, föreskrift, eller rekommendation, men vad jag förstått/hört så är det i princip olagligt/åtminstone förbjudet (?) att dra t.e.x en jordad förlängningskabel från jordat eluttag i köket , till ett rum där alla eluttag är ojordade,

anledningen är att om du har en pryl som går sönder och blir strömförande i ett uttag där alla rum är ojordade, så är det ingen större risk så länge alla uttag är ojordade, men har du i samma rum, ett jordat uttag via förlängningskabel från kökets jordade uttag t.ex. och du skulle ha oturen att röra vid en trasig ojordad pryl med metallhölje samtidigt som du rör vid en jordad pryl, kommer strömmen rusa genom din kropp och i princip kan du dö omedelbart av elchocken, vad jag förstått iaf :S

om man kollar här t.e.x :

https://www.elsakerhetsverket.se/fra...i-ojordat-rum/

och denna info:

men i mitt scenario, så hade jag *inte* tänkte blanda ojordat och jordat, även om jag skulle dra en jordad förlängning från köket till mitt datorrrum, där uttagen är ojordade, så kommer jag *inte* ha någonting alls inkopplat i något ojordat uttag, enbart 1st dator och 1st skärm till den jordade förlängningen från köket...
Elsäkerhetsverket säger att det är otillåtet men mer än så hittar jag inte vid en kortare research efter lagar och förordningar. Vare sig man jordar ett av flera uttag i ett rum eller drar en jordad förlängningssladd till ett ojordat rum.

För mig spelar det ingen roll och jag har alltid kritiserat ojordade system och anser till och med att dessa ska dras om. Anledningen till detta är att de flesta har värmeelement med kontakt till jord i sina annars ojordade rum så argumentet att en apparat är jordad i det ojordade rummet blir irrelevant. Därmed inte sagt att man kan använda elementet som ersättning för jord då helt andra problem med vattenläckor som följd uppstår.

Nuförtiden är alla ojordade apparater dubbelisolerade med kontakter utan jordanslutning (den platta eurokontakten eller den runda ojordade kontakten på dammsugare). Sådana är normalt inget problem. Det är när apparater med jordad kontakt används i ojordat utrymme som det kan bli problem. Vad många inte tänker på är när man använder en grendosa med jordade uttag i ett ojordat vägguttag och kopplar flera apparater med jordade kontakter till dessa så summeras läckströmmarna från radiostörningsfiltren i dessa så totala läckströmmen blir direkt obehaglig.

Det är fortfarande tillåtet att jorda alla uttag i ett rum utan jordfelsbrytare. En behörig kan då dra en skyddsledare till rummet och ansluta alla uttag dit. Detta har jag gjort, visserligen indirekt efter uppsättning av ny vägg mellan kök och rum där jag har datorer. Detta i samband med köksrenovering. I och med att ett nytt uttag behövdes i rummet så blev det påtvingat att även jorda det andra. Konstigt nog drog inte elektrikern en jord till taklampan. Spelar ingen roll nu då jag flyttar till hus som redan är omdraget i sin helhet.
Citera
2019-12-26, 11:40
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Elsäkerhetsverket säger att det är otillåtet men mer än så hittar jag inte vid en kortare research efter lagar och förordningar. Vare sig man jordar ett av flera uttag i ett rum eller drar en jordad förlängningssladd till ett ojordat rum.

För mig spelar det ingen roll och jag har alltid kritiserat ojordade system och anser till och med att dessa ska dras om. Anledningen till detta är att de flesta har värmeelement med kontakt till jord i sina annars ojordade rum så argumentet att en apparat är jordad i det ojordade rummet blir irrelevant. Därmed inte sagt att man kan använda elementet som ersättning för jord då helt andra problem med vattenläckor som följd uppstår.

Nuförtiden är alla ojordade apparater dubbelisolerade med kontakter utan jordanslutning (den platta eurokontakten eller den runda ojordade kontakten på dammsugare). Sådana är normalt inget problem. Det är när apparater med jordad kontakt används i ojordat utrymme som det kan bli problem. Vad många inte tänker på är när man använder en grendosa med jordade uttag i ett ojordat vägguttag och kopplar flera apparater med jordade kontakter till dessa så summeras läckströmmarna från radiostörningsfiltren i dessa så totala läckströmmen blir direkt obehaglig.

Det är fortfarande tillåtet att jorda alla uttag i ett rum utan jordfelsbrytare. En behörig kan då dra en skyddsledare till rummet och ansluta alla uttag dit. Detta har jag gjort, visserligen indirekt efter uppsättning av ny vägg mellan kök och rum där jag har datorer. Detta i samband med köksrenovering. I och med att ett nytt uttag behövdes i rummet så blev det påtvingat att även jorda det andra. Konstigt nog drog inte elektrikern en jord till taklampan. Spelar ingen roll nu då jag flyttar till hus som redan är omdraget i sin helhet.
Vilken fruktansvärd mängd text för detta "fenomen" .

Allt är i sin ordning, du ska få en mindre strömgenomgång om du ansluter datorn till ett ojordat uttag.

Det finns olika lösningar för detta om du upplever det som ett problem (klåfingrig i kombination med svagt hjärta) men såklart ingen nödvändighet.

Det fräckaste är såklart att byta till en jordad anläggning, detta kan i hög grad vara motiverat om:
1. Du bor i BRF
2. Du har äldre kablar som inte har isolering av PVC(plast).

Detta tar elektrikern 1 dag, som bonus får du en extra säkerhet i form av en jordfelsbrytare samt mer säkra uttag ifall du har äldre sort med grunda brunnar. Kostnad 10-20k. Ny central, nytt kablage, nya apparater, arbetskostnad -ROT.

En enklare lösning är att du funderar över strömmens väg från datorn genom din kropp och isolerar andra änden exempelvis med en gummimatta

Sen finns fullösningar som ingen kan rekommendera, jorda via diskbänk/radiator eller dra förlängning från jordar köksuttag.
Risken är att detta straffar sig i längden.
Citera
2019-12-26, 16:07
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Allt är i sin ordning, du ska få en mindre strömgenomgång om du ansluter datorn till ett ojordat uttag.
Jag har inte heller påstått något annat. Det jag pekade på är anslutning av flera jordade apparater i samma grenuttag med jordade kontakter och sedan ansluta grenuttaget i ojordat vägguttag. Det kan bli ett problem.
Citera
2019-12-26, 18:04
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Jag har inte heller påstått något annat. Det jag pekade på är anslutning av flera jordade apparater i samma grenuttag med jordade kontakter och sedan ansluta grenuttaget i ojordat vägguttag. Det kan bli ett problem.
Jo, men detta är inte otillåtet vad jag vet, posta gärna hänvisning till dina påståenden..
Citera
2019-12-26, 22:39
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jo, men detta är inte otillåtet vad jag vet, posta gärna hänvisning till dina påståenden..
Jag har inte heller sagt att det är otillåtet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in