Citat:
som titeln säger så har jag inga jordade uttag förutom de i köket på första våningen, alla rum bortsett från köket har ojordade uttag och oavsett vilket uttag jag kopplar datorn till (förutom i kökets jordade uttag) så känner jag en svag krypström på händerna/fingrarna när jag rör vid mitt chassi,
(vill påpeka att jag genom åren haft flera datorer, med olika chassi, olika nätagg, inkopplade här på andra våningen, och på samtliga har jag känt denna krypström, även som sagt med helt olika komponenter på alla datorer genom åren osv)
(vill påpeka att jag genom åren haft flera datorer, med olika chassi, olika nätagg, inkopplade här på andra våningen, och på samtliga har jag känt denna krypström, även som sagt med helt olika komponenter på alla datorer genom åren osv)
Har du något att mäta med mot jord direkt ?
Du kan prova att vrida nätsladden ett halvt varv dvs kontakten vrids ett halvt varv och stoppa in det i vägguttaget igen. Försvinner då krypströmmen så "kryper det" troligen inne i nätaggregatet inne i datorn.
Men det kan också komma ifrån någon annan förbrukare som är ansluten på samma propp.
Dvs samma gren som ditt vägguttag som datorn är ansluten på.
Koppla ur alla dessa strömförbrukare och sätt i datorn och kolla om krypströmmen finns kvar
Tex en kines-USB-laddare är rätt vanligt att de är kluddigt gjorda invändigt, och ström "läcker".
I så fall så hjälper det inte med att vrida datorsladden ett halvt varv.
På ena stiftet finns den sk nollan, det andra stiftet så finns fasen.
Man brukar dock börja mäta krypströmmar uppe vid proppskåpet.
Man plockar ur alla proppar och sätter i en och en, och när man återfår krypströmmen så vet man att det är den senast isatta proppen som släpper krypströmmen vidare.
Finns lite olika protokoll, dvs felsökningsalgoritmer man kan använda sig av.
Förr när man hade tjockskärmar så hände det att kondensatorerna i dessa började läcka ström.
Och för riktigt länge sedan så var det tex riktigt gamla kylskåp, vilket kunde bli riktigt obehagligt om kylskåpet stod bredvid diskbänken.
Men enligt vad jag hört så finns det även senare plattskärmar som läcker ström.
Om din skärm är kopplad till datorn med strömkabel också så kolla om det hjälper med att ersätta kabeln ifrån skärmen till en som går direkt till vägguttaget. Varpå du provar med att vrida kontakten ett halvt varv för att testa.
Idén med att vrida kontakten ett halvt varv och testa igen, det höll man på med förr särskilt för HiFi-utrustningar för att undvika brum i ledningarna
Brummet kommer inducerade krypströmmar. Och nollan bör vara samma på alla inkopplade HiFi-enheter.
Nollan är inte riktigt detsamma som skyddsjorden, men ritar man upp ett diagram så kan man lätt inse om hur krypström ibland kan uppkomma.
Ett ytterligare knep är att sätta in jordfelsbrytare och den brukar upptäcka den förbrukare som alstrar krypströmmen.
Ja, teoretiskt så kan denna ström påverka datormusen att den läcker tillbaks in i kretsarna.
Monterar man proffsdatorer så ska man kolla sådant eftersom annars att det kan skada kretskorten, och mobot mm. Finns några beskrivna exempel om folk som bränt dyra grafikkort pga läckande strömmar.
Senast redigerad av DrSvenne 2019-12-18 kl. 03:36.
Senast redigerad av DrSvenne 2019-12-18 kl. 03:36.