Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-18, 19:28
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Vad har du för boendekostnad? Har du kollat om du har rätt till försörjningsstöd?

4300:- är hyran sen till kommer el och kontantkort till mobilen, och månadkort, vissa månader medicin och läkarbesök.

I vår kommun får man inte försörjningsstöd ansökt en gång, men fick nej så då orkar jag inte besvära dom mer, väntar tills riktiga pensionen så får jag bostadstillägg, fick inte det av försäkringskassan fick avslag. Men är liten i maten så det funkar!
Citera
2019-12-18, 19:36
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derp19
Du borde ha max 4000, skälig levnadsnivå när du lever på andras skattepengar. Parasit! Vad är din ursäkt till att inte arbeta? Inlärd hjälplöshet? Lipar hos morsan för minsta lilla motgång?

Förtidspension kan man väl ta på eget bevåg, och då är det ju fullt möjligt att man jobbat och gjort rätt för sig under de år man arbetat, så då kan man ju säga att man lever på de skattemedel man betalat in genom åren.

Värre är det med allehanda curlade fjortisar som glidit in i arbetslivet med betald BR, aktier och fonder som päronen pröjsat för, sen kommer dom in i dessa trådar och undrar varför vissa har det svårare än andra.
Citera
2019-12-18, 19:40
  #171
Medlem
Dr Wolfs avatar
Lön netto 38
Fasta kostnader 16
Sparande 10
Nöjen o mat 12
Citera
2019-12-18, 19:50
  #172
Medlem
richfucks avatar
Nettolön ca 80.000-90.000

Fasta kostnader: 30.000 / månad

Sparar 0 kronor.

Lever livet varje dag.
Citera
2019-12-18, 20:16
  #173
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilsson24
Har ca 6-7 tusen kvar efter räkningar. Inte så mycket jag vet men klarar mig fint. Köper inte så mycket prylar och käkar billig mat. Tjänar helt ok men har mycket lån och krediter pga tidigare spelberoende. Det betas dock av sakta men säkert nu. Om något år har jag förhoppningsvis mer att röra mig med

Bra jobbat! Har du spelat för sista gången nu?
Citera
2019-12-18, 20:26
  #174
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vilsenkaktus
4300:- är hyran sen till kommer el och kontantkort till mobilen, och månadkort, vissa månader medicin och läkarbesök.

I vår kommun får man inte försörjningsstöd ansökt en gång, men fick nej så då orkar jag inte besvära dom mer, väntar tills riktiga pensionen så får jag bostadstillägg, fick inte det av försäkringskassan fick avslag. Men är liten i maten så det funkar!

Här kan du göra en preliminär bedömning av om du har rätt till försörjningsstöd eller inte: https://www.socialstyrelsen.se/stod-...miskt-bistand/

Jag är rätt säker på att du skulle ha rätt till försörjningsstöd. Jag tycker att du ska ansöka en gång till och överklaga om du får nej. Är du ensamstående?
Citera
2019-12-18, 20:31
  #175
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Fan vad folk tjänar pengar.
Man kunde tro att alla bodde i Norge och va chefer för lille kolafabriken eller söte mandlarfabriken

Jag har 52 spänn kvar efter allt är betalt.
inlk mat och hyra givetvis


detta är ju Flaschback!

Men däremot är det så att det är nu stora inkomstskillnader i Sverige.

Det finns många som tjänar väldigt bra, som du säger höga chefer osv
bor oftast i nya bostadsrätter eller nya villaområden med stora hus, utomhus svimmingpool, dubbelgarage.

Medelklassen, en stor grupp, tjänar bra. bor bra
Livet kan dock rasa helt vid långvarig sjukdom och arbetslöshet, denna "försäkring" har försämrats oerhört för medelklassen.

Sedan finns det en jättestor grupp som tjänar otroligt dåligt , jag vet det är så tyvärr.
Folk i allmänhet känner inte till detta man tror Sverige har lyckat jämna ut inkomstklyftorna men så är det inte.
Bor i miljonprogrammen eller taskiga hus utanför staden.
Är helt hundra på att hade vi inte haft bidragen vi har hade vi haft en helt ofattbar brottslighet och extrem knarkhandel, prostitution etc
Citera
2019-12-18, 20:39
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Det lät väldigt mycket bara, för någonting som man aldrig får tillbaka. Stockholms innerstad?

Tyvärr är det så. Plan på att flytta så fort man skapat bättre ekonomi. Nej utanför tullarna.
Citera
2019-12-18, 20:49
  #177
Medlem
Snittar ca 32' netto. Blev sambo för typ 1 år sedan, så utgifterna har sjunkit lite. Vi delar inte ekonomi, utan min sambo betalar halva avgiften för BRF och halva min ränta. (Jag äger bostaden ensam).
Så mina utgifter ser ut som följande:

Avgift BRF: 1400 (2800 för oss båda) Varmvatten och el inräknat här med snitt på 150 kr var i månaden.
Ränta lån bostad: 800 (1600 för oss båda)
Amortering bostad: 2900
Leasingbil: 4300
Försäkring bil + bostad: 480
Parkering: 980
A-kassa + fackavgift: 410
Mobilabonnemang: 200
CSN: 650
Gym: 299

Totalt efter fasta utgifter: ca 12500
Så har typ 19500 kvar efter allt är betalt. Sen varierar mitt sparade enormt. Jag gillar att bränna pengar. Så skulle säga att jag kanske sparar totalt 5000 i månaden när man slår ut allt över ett år med mat, nöje, resor osv.
Citera
2019-12-18, 20:56
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Gott om mytomaner på Flashback.



Vissa har det bra för bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Varför går du inte ner i arbetstid isåfall? Är det roligare att vara på jobbet än att vara ledig?

Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Helt ärligt knegar man heltid så har man varken ork eller tid att bränna hela sin lön känner jag om man inte gillar att köpa materiella dyra saker som bil med mera.

Jobbar med programmering, vilket skulle vara en hobby för mig om jag inte fick betalt för det.
Har nu tid för andra hobbys ändå!
Har pengar på hög att köpa en dyr bil eller annan lyxkonsumtion, inte fyllt 30 ännu men lärt mig nog att förstå att köpa sånt inte gör mig gladare
Citera
2019-12-18, 21:28
  #179
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morra-DI-2
Jeg har ca 40 000 NOK i måneden utbetalt. Det er ikke tull. Jeg jobber i oljebransjen.

Så betaler jeg i;
- lån på hytte-hus, forsikring, strøm/elektrisitet (til felleskonto som jeg
deler med min mann) : 12 500 NOK
- studiegjeld : 2 000 NOK
- kulturskole for barn : 2 000 NOK
- telefon for barn/meg : 1 500 NOK
- fagforening : 700 NOK
- tannlege/lege/medisin : 500 NOK
- annen gjeld :2 500 NOK
- ukepenger til barn/
hjelp til studentene :3 000 NOK
- mat :5 000 NOK

Det blir til sammen = 29 000 NOK

...så da er spørsmålet; Hvor blir egentlig resten av? Jeg røyker. ..så der går det noe. Frisør, gaver, klær til meg selv og jentene. Dyrelege... tull og fjas. Sparer jeg? Nei, svært lite. Jeg bare sløser pengene. Heldigvis har jeg en mann som sparer penger.

Hur funkar det med studieskulder i Norge? 2000 kr låter mycket. Utbildade du dig sent eller har du satt en egen avbetalningstakt?
Citera
2019-12-18, 21:29
  #180
Medlem
kakelpannas avatar
Jag har inga utgifter eftersom att jobbet står för allting (era skattepengar), även för restaurangbesök och taxi. Men bara lön får jag ca 70.000:- över per månad. Spenderar väl 30k på skit. Bastubyggandet har jag lyckats mygla till mig, RUT på det dessutom.

Gör inte så jävla mycket på jobbet egentligen. Bara att nickedocka och trycka på en knapp, lyssnar inte ens. Går knappt till jobbet. Kanske 10 gånger per år.

Ungarnas skit står så klart skattebetalarna för också med barnbidrag, mat och fri skolgång. Jag älskar Sverige.
__________________
Senast redigerad av kakelpanna 2019-12-18 kl. 21:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback