Citat:
Ursprungligen postat av
Tuvtramp
-Bra!
F.ö är han/du/ni i en ganska prekär situation, hur detta "spelar ut" kan påverka resten av din son's uppväxt/liv...
Något har gjort honom till ett (i barnens värld) offer vilket andra ungar (speciellt sådana med otrygg uppväxt) luktar tills sig på fler hundra meters håll och detta behöver ni sätta stopp för omedelbart.
Hmm... Utan att förringa det som hänt min son, så vill jag ändå tona ner allvaret lite här. Ja, såvitt jag vet så har han blvit slagen vid tre tillfällen. Mer konkret så har våldet yttrat sig i att han fått en smäll i ansiktet, blivit knuffad i bröstet så att han föll baklänges samt blivit sparkad på låret.
Samtliga händelser har gjort ont, men aldrig lämnat fysiska spår (ingen blåklocka eller lårkaka t.ex.). De har inträffat under en period på fyra månader.
Att det är totalfel att han, eller något annat barn för den delen, blir utsatt för våld (och andra kränkningar) i skolan är ju givet. Men att (som många här på FB tenderar att göra) måla fan på väggen och extrapolera till förbannelse i det att han skulle vara något "offer" som varje dag utsätts för spott och spe är fel.
Visst, utifrån informationen som gavs kan jag måhända förstå att så händer.
Och visst, det kan vara jag som sticker huvudet i sanden och inte vill acceptera att min son blivit en måltavla för degenerativa, snoriga, kaviarstinkande små kräk.
Men hur det än är så talar det mesta för att han trots allt är en omtyckt kille. Han leker med de flesta på rasterna och på fritids efter skolan. Lärarna/fritidspedagogerna berättar att han är en glädjespridare som alltid är snäll mot alla.
Och jag gillar inte att vara konspiratorisk, så jag väljer att tro på lärarna/fritidspedagogerna tills dess att jag ser motsatsen.
Förmodligen har lärarna inte fått reda på att han blivit utsatt för våld, och därmed kan de ju inte agera.
Skulle det vara så att lärarna sett/hört om dessa händelser UTAN att meddela oss föräldrar, så kommer jag gå i taket.
Men för att få mer klarhet i det så vill jag ju ha användbar information från min son, så därav min undran om hur jag kan få honom att berätta.
Och anledningen till att jag vill ha klarhet i det hela, samtidigt som jag försöker tona ner allvaret i det är ju såklart för att jag bävar för hur framtiden kan te sig om inget görs nu, när det är i sin linda.
Sen anledningen till varför han inte berättar, ja det kan ju bero på att han skäms och att han inte litar på att jag kan lösa hans problem. Men det kan också bero på att han helt enkelt ser de som isolerade händelser, helt oberoende av varandra, och således inte tycker att det har någon större betydelse.
Att jag är av en annan uppfattning gällande händelsernas betydelse är ju självskrivet, men det behöver ju inte göra någon skillnad för min sons benägenhet att berätta.
Citat:
Ursprungligen postat av
LetMomSleep
Vilket jävla trams. Sen frågar du dig ”ifall han skäms för att berätta att någon har slagit honom, eller om han helt enkelt inte tycker att det är en särskilt stor grej?”. Han litar inte på att du kan reda ut situationen åt honom, därför berättar han inte. Kan vara en jobbig insikt, det är förmodligen sanningen.
Du kan lära ditt barn att både respektera andra människor, visa empati och annat positivt mot vettiga människor samtidigt som du kan lära barnet att det finns patrask och att dessa ska hållas kort, inkl. med våld om så krävs. Eller lär du barnet att det är fel av polisen att ha vapen, att dessa istället borde bjuda värdetransportrånare på grillad korv?
Det du behöver göra nu är att antingen se till att läraren gör något åt saken eller att föräldrarna till plågoandarna håller ordning på sin avkomma, där får du göra en bedömning och använda fantasin. När du sedan löst detta ska du prata med din son och förklara att ingen kan komma och trampa på någon i familjen.
Det kan mycket väl vara så att han inte litar på att jag kan reda ut situationen åt honom. Det är såklart ingen trevlig insikt, men förhoppningsvis kommer han att kunna lita på mig tack vare att jag visar honom att jag intresserar mig för hans förehavanden, visar att jag gillar att umgås och hitta på saker tillsammans med honom o.s.v.
Men att kalla det för trams tycker jag är fel.
Att behöva använda våld för att få sin röst hörd, eller sin vilja igenom, är i min bok ett misslyckande.
Att det kan vara nödvändigt för att freda sig kan jag hålla med om.
Dock är det absolut lättaste sättet att freda sig att helt enkelt lämna en hetsig situation, alternativt att försöka lugna ner det (MED ORD, inte med nävarna).
Nej, bygg ingen halmgubbe om att jag tycker att ordningsmakten ska bjuda buset på grillad korv.
Polisen har ett våldsmonopol, och det anser jag vara nödvändigt för att stävja buset, så att vi skötsamma ska slippa bruka våld själva.
Alltså seriöst. Det är ju samhällskunskap 101.
Att hålla patrasket kort behöver verkligen inte handla om att använda våld.
De är inte värda att ödslas energi på.
Men för att freda sig (och andra) i enlighet med vår juridiska rätt (nödvärnsrätten bl.a.) -Absolut!
Men att påminna min son om att ingen ska sätta sig på vår familj är ett bra tips!
Minns att min pappa sa något liknande till mig vid ett tillfälle i första klass då en klasskompis gett sig på mig. Den här killens föräldrar skröt om att han kunde spöa femteklassare (han var alltså mkt större än mig -jag vägde 25kg och han vägde närmare 50) men samtidigt gick han bara på mindre. Så min pappa bussade min storebror på honom.
Killen fattade att han gjort fel, och vi var nära vänner under resten av grundskolan.
Det är absolut ett hycklande och dubbelmoral; "Man ska inte bruka våld! Men gud nåde den som gör dig illa, då kommer jag se till att han/hon får lida!"
Men jag antar att man gör vad man kan för att skydda sina barn från onödigt lidande. På gott och ont.