2019-12-15, 18:24
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boredjonson
Jag har läst om olika vägar ut ur skuldfällan, en metod är snöbollseffekten där man betar av den minsta skulden först, vilket för mig är klarna på 6.400kr. Men jag vet inte, är det någon här som har testat?
Tanken är ju att du ska amortera så mycket som möjligt, varför de små passar bäst. Har du prövat ringa alla kreditgivarna och frågat om fryst/lägre ränta mot en avbetalningsplan?
Citera
2019-12-15, 18:45
Medlem
Troll ?

Får ut alltså en oerhört bra lön som 25 åring, med endå lyckas skuldsätt sig. Går inte så bra ihop
Citera
2019-12-15, 18:47
Medlem
Prata med dina föräldrar/anhöriga och fråga om dom kan låna ut 200 000kr för att lösa dina problem och därav slippa ränta? Om inte, ansök om lån hos bank och lös ut dina kreditlån osv.
Citera
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Jag har läst om olika vägar ut ur skuldfällan, en metod är snöbollseffekten där man betar av den minsta skulden först, vilket för mig är klarna på 6.400kr. Men jag vet inte, är det någon här som har testat?

Jag tycker att du istället ska börja med att sortera dina lån efter hur hög ränta de har. Ditt lån med 99,99% ränta(!) måste du prioritera först. Sedan går du vidare med att betala av lånet med 25,27% ränta, efter det lånet med 19,99% ränta, och så vidare. CSN behöver du egentligen inte lägga en tanke på, den låga räntan äts till och med upp av inflationen just nu.

Annars många bra tips i tråden. Samla lånen och försök få en normal ränta så kommer det inte alls ta så lång tid att komma upp över isen med tanke på din relativt höga lön.

Lycka till!
Citera
Medlem
boredjonsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Det är något lurt med att du blir nekad ett större samlingslån. Har du den lönen som du säger du har så ska det inte vara något problem med det.
Jag vet inte vad som skulle kunna vara lurt med det? Jag skulle inte ens låna ut pengar till mig själv om jag vore en bank. Jag har en projektanställning sedan två åt tillbaka. Mitt avtal går ut nästa sommar 2020. Vilket jag uppger i min låneansökan också. Jag har inga som helst problem med att få nya anställningar men jag är nöjd med den anställning jag har. Problemet är att jag har alldeles för många kreditupplysningar, låg uc score, hög riskprognos. Jag har tagit blancolån och rest för pengarna. Jag har haft två semestrar på ett år! Om någonting är lurt då kan du tala om för mig hur du skulle hantera situationen bättre i min sits!
Citera
2019-12-15, 18:50
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Troll ?

Får ut alltså en oerhört bra lön som 25 åring, med endå lyckas skuldsätt sig. Går inte så bra ihop

Se valfritt Lyxfällan-avsnitt. Det finns många 25-åringar med lön, även i denna kalibern, som snabbt skuldsätter sig. Jag antar att det blir en ond cirkel som bara bryts när man slår i botten.
Citera
2019-12-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monopolize
Snabbaste sättet att minska på räntorna och samla allting på samla plats är ta billån hos din bank som blir en personlig skuld och inget med bilen egentligen att göra sen sälja bilen och casha alla skulderna.

Ta lån på 400k insats 20% dvs 80k kan du ta blancolån på. Sälj bilen med rejäl värdeförlust ta den smällen.
Lös alla lån med dyr ränta.

Visst blir direktförlusten stor men så sätt få bort mycket större indirekt förlust.
Vafan snackar du om 😂😂 hur ska han sälja bilen när det är en kreditspärr på bilen? och hur ska ägarbytet gå igenom.. Kan du va snäll i förklara
Citera
2019-12-15, 19:03
Medlem
Kisiragis avatar
Det tragiska är att det sällan är fattiglappar som har såna här skulder..

Ta kontakt med någon på din kommun som kan hjälpa dig med din ekonomi, du har ju uppenbarligen inte en susning om vad ränta är, boka sedan ett möte med din bank och försök samla alla skulder till ett lån.

Med 35k netto borde det inte vara några större problem att få ordning på livet igen.

Lycka till =)

En sak till.. kom väl förberedd till banken.

Edit: Som andra redan skrivit, fokusera på skulderna med högst ränta först.
Senast redigerad av Kisiragi 2019-12-15 kl. 19:05.
Citera
2019-12-15, 19:30
Medlem
DaMonkeys avatar
Lendo som några tagit upp är en väg. BlueStep är en annan. De har en annan filosofi än inkomsterna du har nu. De ser till framtida betalningsförmåga osv. (Nej, jag jobbar inte för BlueStep.) Finns andra aktörer som lånar ut till folk med betalningsanmärkningar etc.
Alla kan hamna i trångmål ekonomiskt oavsett vad man tjänar per månad. Det är faktiskt inte många som har några månadslöner sparade att ta av när man drabbas.

Jag kan även rekommendera: https://rikatillsammans.se/buffert-o...edda-utgifter/

Att du kommit till insikt att du behöver hjälp är långt mkt mer än vad många andra med stora skulder ens kommer i närheten av. De kör på i hopp om att allt löser sig…

Lycka till!
Citera
2019-12-15, 19:39
Medlem
Zigzagzagazoos avatar
Citat:
Hej Flashback. Som ni läst på rubriken befinner jag mig just nu i ett skuldberg med höga räntor i 25 års ålder. Det hela började år 2015 då jag ansökte om min första kredit på VolvoFinans. Krediten var 10.000kr. Mitt syfte var att betala verkstadskostnader för 4.000kr. Sedan fick jag höra att man kunde köpa mjölk på ica med kreditkortet. Så jag gick till ica och köpte mjölk och betalade med kreditkortet. Där började jag bygga mitt skuldberg. Genom åren har jag samlat på mig 10 olika krediter, ett blancolån och en csn skuld. Min csn skuld ligger på 76.160kr och det hade jag innan jag tog kreditkort. Jag tjänade inte tillräckligt med pengar genom jobb så jag började köpa kläder på klarna och qliro. På klarna har jag nu skuld på 6.476,94kr. Jag har haft flera kärleksrelationer där jag rest utomlands och finansierat mina resor med kreditkort. Jag har även finansierat mitt festande med kreditkort. Här kommer jag redovisa mina kreditskulder:
Bank Norweigan 20.194,62kr 19,99% ränta
EverydayPlus 27.832kr 99,99% ränta
VolvoFinans 9.186,23kr 16,68% ränta
SEB 20.547,31kr 16,74% ränta
Entercard 45.895,94kr 25,27% ränta
Entercard 20.239,02kr 10.45% ränta
Jag har även ett blancolån på 63.939,93kr

Mina totala skulder har idag översitigt 300.000kr eftersom jag höjt kreditgräns på två kort.

Jag har idag en månadslön på 35.000kr efter skatt men räntorna på kreditkorten äter upp mina löner. Jag har alltid +-0 på mitt privatkonto och klarar mig alltid på gränsen varje månad. Jag har inte dejtat på två år eftersom det inte är läge för mig att inleda en seriös relation med dessa skulder. Jag festar aldrig och jag har inte kvar de vänner som jag festade med förr. Jag bara arbetar och betalar skulder om dagarna. Jag har inte berättat det här för någon, inte ens mina föräldrar. Jag har varit skuldsatt i 4 år och ingen har anat någonting. Jag kan inte längre vara med på födelsedagar, studentfirande osv. pga av att jag jobbar och har ingenting att prata om om mig själv. Jag har inget liv. Jag är som en ekorre som arbetar för att betala av skulder som mitt yngre jag levt i lyxliv för.

Jag vänder mig hit för rådgivning och vill diskutera med någon som varit i samma sits!

Inget att gråta över.
Ta ett lån och betala av alla kort. Säg sedan upp ALLA kort!
Ha lite jävla pungkulor och fixa inget nytt kreditkort efter detta.

ps. 99,99% är helt sjukt!!!!!
Senast redigerad av Zigzagzagazoo 2019-12-15 kl. 19:41.
Citera
2019-12-15, 19:51
Medlem
lemmelns avatar
Du bör gå till kommunens privatekonomiska rådgivare. De kan hjälpa dig ganska mycket, inte minst med att må bättre.

I de flesta kommuner behöver man inte boka en tid, det är bara att komma dit.
Citera
2019-12-15, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lemmeln
Du bör gå till kommunens privatekonomiska rådgivare. De kan hjälpa dig ganska mycket, inte minst med att må bättre.

I de flesta kommuner behöver man inte boka en tid, det är bara att komma dit.
Jag är helt säker på att man måste boka tid!
Se här t.ex.:
https://www.stockholm.se/FamiljOmsor...uldradgivning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in