• 9
  • 10
2019-12-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteRoligt
Det är detta som kallas bra signaler till unga generationer.
Vuxna får inte skrika och rätta barn.
Barn får kasta sten på andra barn.
Ditt barn blir inte skyddad av rättsväsendet och får ej bli skyddat av dig.

Sverige ännu en gång visar hur man inte ska göra.

Han dömdes ju för ofredande för att han tagit tag och hotat om att slå in tänderna på barnet. Det blir liksom inte så svårt för TR att döma en person på de grunderna med den lag som finns. Sen kan man tycka att ungjäveln behövde en korrigering men fortfarande blir man identifierad så blir det svårt att komma undan.

Det är ju inte så att man inte kan säga till barn. Problemet är att när man gör det så blir det känsligt om man hotar barn och även i samma stund är fysisk.

Jag anser att man ska kunna ta tag i barn och även säga till på skarpen men som sagt du gör ju självmål om du blir ertappad med att ha hotat med att tex slå ut tänderna på barnet, ”knulla” barnet eller annan bestraffning som ortenblattar och andra med svag impulskontroll kan säga.
Citera
2019-12-16, 14:45
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Han kommer inte få prövningstillstånd för en dom om dagsböter. Det är klart för hans del.

Han var klantig som åkte dit på att ha hotat ett barn med att slå ut tänderna på honom. Det skulle inte kunna bli en annan dom.

Att kasta sten på hans barn är inte heller tillåter men eftersom stenkastningen och hans ingripande var skiljt i tid så är det ingen nödvärnssituation. När han då hotar om att misshandla barnet så blir det vad det blir. Det är märkligt att folk i tråden inte fattar det? Klappa till ungen som kastade sten men tro inte att lagen kommer att ge dig frikort utan åker man dit på det så åker man dit på klara grunder.

Det är inte jag...! Så du behöver inte försöka köra upp dina pekpinnar i röven på mig. Tingsrätter är svaga i sin rättsutövande det är min poäng.

Som du säger böter kan inte överklagas ännu värre då kan de utdöma riktigt saftiga sådan, rättsoffret sitter i skruvstädet.
Citera
2019-12-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Det är inte jag...! Så du behöver inte försöka köra upp dina pekpinnar i röven på mig. Tingsrätter är svaga i sin rättsutövande det är min poäng.

Som du säger böter kan inte överklagas ännu värre då kan de utdöma riktigt saftiga sådan, rättsoffret sitter i skruvstädet.

Det var egentligen bara den första kommentaren som var svar på ditt inlägg så det var inte så att du skulle ta åt dig allt jag skrev. Otydligt från mig.

Alldeles oavsett vad man tycker i olika ärenden och det gäller detta med så tycker jag att domstolarna inte har verklighetsförankring alltid. Jag kan personligen tycka att beteendet som ”mobbarna” hade ska straffas och jag har inget problem med det scenario som blev. Däremot är det så att jag är lika väl förvissad om att lagen inte ger utrymme för det som skedde. Det skulle vara konstigt annars egentligen om man applicerar det i andra scenarion.
Citera
2019-12-16, 17:48
Medlem
Sagrebles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Han dömdes ju för ofredande för att han tagit tag och hotat om att slå in tänderna på barnet. Det blir liksom inte så svårt för TR att döma en person på de grunderna med den lag som finns. Sen kan man tycka att ungjäveln behövde en korrigering men fortfarande blir man identifierad så blir det svårt att komma undan.

Det är ju inte så att man inte kan säga till barn. Problemet är att när man gör det så blir det känsligt om man hotar barn och även i samma stund är fysisk.

Jag anser att man ska kunna ta tag i barn och även säga till på skarpen men som sagt du gör ju självmål om du blir ertappad med att ha hotat med att tex slå ut tänderna på barnet, ”knulla” barnet eller annan bestraffning som ortenblattar och andra med svag impulskontroll kan säga.

Det som gör folk så arga och frustrerade är det faktum att det finns absolut INGENTING som fadern hade kunnat göra för att skydda sitt barn. Polisen och soc skiter i det eftersom stenkastarna är under 15. De hade kunnat slå pojken blodig och bryta alla hans ben, men samhället hade ändå inte lyft ett finger mot gärningsmännen. Som vi ser nu så får han inte heller skälla ut ungjävlarna. Meddelandet vi alla får här är att om några psykopatungar misshandlar ditt barn, så ska du bara sitta tyst och snällt och gilla läget. Prio ett är att psykopatungarna inte mår dåligt eller upplever något otrevligt. Om samhället gjorde sitt jobb och skyddade folk även från våldsamma ungjävlar så hade jag utan tvekan hållit med om att fadern gick långt över gränsen, men tyvärr lever vi inte i den typen av samhälle.
Citera
2019-12-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagreble
Det som gör folk så arga och frustrerade är det faktum att det finns absolut INGENTING som fadern hade kunnat göra för att skydda sitt barn. Polisen och soc skiter i det eftersom stenkastarna är under 15. De hade kunnat slå pojken blodig och bryta alla hans ben, men samhället hade ändå inte lyft ett finger mot gärningsmännen. Som vi ser nu så får han inte heller skälla ut ungjävlarna. Meddelandet vi alla får här är att om några psykopatungar misshandlar ditt barn, så ska du bara sitta tyst och snällt och gilla läget. Prio ett är att psykopatungarna inte mår dåligt eller upplever något otrevligt. Om samhället gjorde sitt jobb och skyddade folk även från våldsamma ungjävlar så hade jag utan tvekan hållit med om att fadern gick långt över gränsen, men tyvärr lever vi inte i den typen av samhälle.

Ok. Ja men det är ju svårt att straffa barn. Socialtjänsten har ju genom åren visat på en ganska omfattande inkompetens i flera olika frågor. Att frihetsberöva ett barn under 15 år görs ju inte heller.

Barn gör ibland riktigt dåliga saker och man kan tycka att samhället är dåligt på att bestraffa barnet men det borde samtidigt gå att bestraffa föräldrarna till barnet kan jag tycka. Över lag är ju samhället idag ganska uddlöst med allt trams redan ifrån förskolor med att barnen ska ha medbestämmande eller att de ska få vara och bete sig lite hur som helst.

Felet pappan gjorde var inte att säga ifrån, det var att hota barnet. Han var för korkad eller med för dålig impulskontroll för att inse att ett sånt barn som de han sa till självfallet kommer att gnälla till sina föräldrar och de i sin tur självfallet kommer att ta chansen att anmäla.
Citera
2019-12-17, 18:26
Medlem
Musik.mannens avatar
Undrar vad som skulle hända om någon till ex mamman till det misshandlade barnet gjorde en orosanmälan till Socialtjänsten gällande den stenkastande barnets familj om att han far illa hemma?
Barn som mobbar brukar inte ha det så lätt hemma.
Citera
2019-12-17, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Jag gör gärna mitt om jag får lite identiteter.

Jag med
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in