Domen involverar flera minderåriga barn så postar bara detta:
Citat:
Av utredningen har i huvudsak följande framkommit.
Den 24 april 2019 befann sig BO, 11 år och NN, 10 år, samt ytterligare
några kamrater till dem i en skateboardpark i Hallstavik. GMs son
"Sonen", som fyllde år samma dag och som är ett par år yngre än BO, hade fått en ny
cykel i födelsedagspresent. Han cyklade till skateboardparken och där uppstod
någon form av bråk mellan honom å ena sidan samt BO och dennes kamrater å
andra sidan. Under bråket kastade någon eller några i BOs sällskap sten mot "Sonen"
och dennes cykel. "Sonen" kontaktade då sin far på telefon och denne begav sig till
skateboardparken. I samband därmed konfronterade han BO angående det inträffade
och det är vad som hände i samband därmed som är föremål för åtal. I huvudsak
i fråga om vad som hände efter att GM anlände till platsen har de hörda i
allt väsentligt uppgett följande, varvid BOs och NNs uppgifter har citerats direkt
ur förundersökningsprotokollet, delvis i dialogform.
Citat:
BO:
- ”Alltså han som hade cykeln, för och sen typ kommer han för jag visste inte ens att
han skulle komma. I full fart och sen trycker han ner mig mot rampen. Och sen vad
heter det, efter ett tag så sen släpper han, sa så här. Jag sa så här, vad heter det, det var
inte jag. Det var inte jag, men han lyssna inte. Så jag sa, sen så när han skulle gå då sa
han så här, säg till dina fula kompisar att inte göra så där mot mitt barn. Så sa han så
hör att han hotar mig. Han sa så om du rör vad heter det, mitt barn en gång till så slår
jag ut tänderna på dig! Och sen cykla han i väg. Det var så det var.”
- ”Så sprang han upp mot mig, så här, den övre rampen. Och sen hota han mig, vad
heter det och sa sen. Vad du, vad håller på med på mitt barn, en gång till så ska jag slå
ut tänderna på dig!”
Förhörsledaren: ”Okej. Berätta för mig när du upptäckte skadan.”
BO: ”Det var inte ens jag, det var, vad heter det. Äh. (tystnad 2–3 sekunder) Det var
pappa som gjorde det.”
Förhörsledaren: ”Mm. Okej. Berätta hur lång tid efteråt du upptäckte skadan?”
BO: ”Pappa sa det till mig, men jag vet inte, han såg att det var, vad heter det? Mens
det, man såg att var ett litet märke här.”
Förhörsledaren: ”Mm. Berätta om du kände någonting”
BO: - ”Jag kände lite men inte så mycket.”
Citat:
BO Mamma: Hennes man ringde till henne på arbetet vid halvtvåtiden och
berättade att "Sonen"s pappa hade varit på BO. Hon talade med BO och denne
berättade för henne vad som hade hänt. Han var väldigt skärrad och berättade att
GM hade hållit i hans tröja och tryckt ned honom mot skateboardrampen
samt sagt att han skulle slå ut BOs tänder om han gjorde om det. De såg också att
BO hade ett märke på halsen. Hon ringde sedan upp GM vid tretiden
och frågade om han varit på BO, vilket denne bekräftade. Han sade då att BO
hade mobbat "Sonen" och kastat sten på dennes cykel, varvid hon sade att han ändå
inte hade någon rätt att tag i ett barn och hota barnet med att slå ut dess tänder.
GM sade då att han inte hade uttalat något hot och att han endast hade
tagit tag i BO försiktigt. BO och GM talade också med varandra på
telefon och bad varandra om ursäkt. Eftersom de ändå ansåg att GM
hade agerat felaktigt polisanmälde de händelsen en vecka senare. Anledningen till
att de inte gjorde polisanmälan tidigare var att de ville göra polisanmälan personligen
och inte på telefon. – Efter händelsen har BO valt att cykla andra vägar till
skolan för att undvika att stöta på GM. BO var hemma en dag efter
polisförhöret och har haft svårt att somna efter händelserna men han har inte velat
tala med någon psykolog eller kurator.
Citat:
GM: "Sonen" hade berättat för honom att BO och NN hade kastat sten
på honom och att BO var den som hade kastat mest stenar. Han gick fram mot
BO när han kom till skateboardparken för att stoppa mobbingen av "Sonen". De
andra barnen reste sig upp och sprang därifrån och han tog tag i BO för att inte
denne också skulle kunna springa från platsen. Han höll med ena handen i BOs
tröjas framsida högt upp på bröstkorgen och sade åt denne att han inte skulle kasta
sten på "Sonen" igen och att han skulle hälsa sina kamrater samma sak. De stod upp
hela tiden och han tryckte aldrig ned BO mot skateboardrampen. Inte heller sade
han något om att han skulle slå ut tänderna på denne utan de måste BO ha lagt till i
efterhand. Han höll i BO i kanske fem sekunder och höll honom aldrig uppe i
halsen eller kragen. Han såg aldrig något märke på BO. När han senare talade i
telefon med BO och dennes mor bad han dem om ursäkt och även BO bad
samtidigt honom och "Sonen" om ursäkt för stenkastningen.
Citat:
NN:
- ”O då vahetere så kommer hans farsa dit. Och cyklar närmare o närmare oss. Så satt
vi på rampen o kollade lite o på Youtube typ. O då kommer hans farsa o tar tag i BO
som inte har gjort nåt, de e asså-de e han-för dom-de e BO dom håller på o kaxar
mot-eller dom som håller på tjafsar mot han hela tiden. O då kan han typ säga tillbaka.
För dom håller på hela tiden. Fast de-de dom säger är att dom håller på o va störiga o
de gör dom. Och då, va ska man s… O då säger dom typ till sin pappa att de e dom
som håller på o va störiga när de e dom som kommer dit o är-håller på o tjafsar. O då
vahetere då kommer doms pappa o cyklar närmare o närmare o går av cykeln. O då
greppar han tag i BO såhär. O trycker ner han mot rampen. O säger att såhär Äre du
som håller på mot mina ungar? O då vahetere Nästa gång de händer nåt, då-då slår ja
tänderna ut ur dej. Sen vare typ de som hände.”
- ”O den satt vi på o kollade o de. O då kom hans farsa o kommer fram o ställer sej ner
sin cykel o sen kommer han o han säger ingenting. O trycker han såhär, o sen trycker
han ner han o säger att Om de händer nånting me mina barn nå mer, då kommer-då
slår ja ut tänderna på dej.”
Förhörsledaren: ” Nej. Vet du om han fick någon form av skador eller någonting?”
NN: ”Mm, han fick ett sår här”.
Förhörsledaren: ”Hur vet du det?”
NN: ”Ja såg de, ja kolla här, då hade han fått ett sår. O de va inte där innan.”
Förhörsledaren: ”Och hur-hur skulle han ha fått det såret?”
NN: ”Ja vet inte hur, för ja va inte där just då.”
Förhörsledaren: ”Jag vet inte om jag ställde den frågan, men hade du förstått hur BO
hade fått det där märket?”
NN: ”Nej, ja fattade inte de.”
Förhörsledaren: ”Okej. Och har han-har han berättat för dig hur?”
NN: ”Nej.”
och ja, det är så där små barn pratar i förhör...