2019-12-12, 10:00
Medlem
MonkMans avatar
Eftersom jag känner mig ganska trött på det klassiskta julbordet och känner att det räcker med det man käkar på Julafton så tänkte jag i helgen istället laga Entrecôte. Men jag tänker att det kanske skulle passa med en Jansson som tillbehör för att jula till det lite iallfall. Skulle det funka? Är det isåfall något jag borde tänka på - som att ta mindre anjovis, mer grädde, lite riven ost pa toppen av gratängen? Ska man ha någon sås till eller en sallad av något slag. Jag tror att jag minns att jag var på en restaurang i London, tror jag...där man kunde få Jansson som tillbehör till köttet, men är sjukt osäker. Jag har lite liquid-smoke jag tänkt stänka på köttet men det kanske är ett jävla misstag och förstör allt. Smoke och anjovis lixom...vet inte. Någon som testat och har ett vattentätt recept?
Citera
2019-12-12, 10:06
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Eftersom jag känner mig ganska trött på det klassiskta julbordet och känner att det räcker med det man käkar på Julafton så tänkte jag i helgen istället laga Entrecôte. Men jag tänker att det kanske skulle passa med en Jansson som tillbehör för att jula till det lite iallfall. Skulle det funka? Är det isåfall något jag borde tänka på - som att ta mindre anjovis, mer grädde, lite riven ost pa toppen av gratängen? Ska man ha någon sås till eller en sallad av något slag. Jag tror att jag minns att jag var på en restaurang i London, tror jag...där man kunde få Jansson som tillbehör till köttet, men är sjukt osäker. Jag har lite liquid-smoke jag tänkt stänka på köttet men det kanske är ett jävla misstag och förstör allt. Smoke och anjovis lixom...vet inte. Någon som testat och har ett vattentätt recept?

Låter som en utmärkt idé, bortsett från kemröken. Skippa den, gör en prima Jansson, kör entrecôte'n i grillpannan och njut!

En god Jansson: https://www.koket.se/leif_mannerstro...ons_frestelse/
Citera
2019-12-12, 10:20
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Låter som en utmärkt idé, bortsett från kemröken. Skippa den, gör en prima Jansson, kör entrecôte'n i grillpannan och njut!

En god Jansson: https://www.koket.se/leif_mannerstro...ons_frestelse/

Ja, jag var sjukt osäker på "kemröken" som sagt. Men det känndes som att eftersom att en Jansson kan va ganska mastig i smaken så behövdes något att förstärka köttet med, men du har rätt. Liquid Smoke och Jansson är a no go. Tack för receptet!
Citera
2019-12-12, 10:26
Medlem
Blir det inte godare att bara göra en krämig potatisgratäng.
Citera
2019-12-12, 11:15
Medlem
Jag hade också gjort utan ansjovit dvs en potaisgratäng.
För att jula till det hade jag gjort en glöggås till.
Citera
2019-12-12, 12:16
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Jag hade också gjort utan ansjovit dvs en potaisgratäng.
För att jula till det hade jag gjort en glöggås till.

Jag bor tyvär inte i ett land där jag har direkt tillgang till Glögg sa da tillkommer det att jag maste köpa massa kryddor och grejer jag nog inte har hemma. Men det är ett bra förslag! Har du natt litet recept pa en snabb sadan om jag ända bestämmer mig för att göra en. Jag har ätit Entrecôte med nagon form av anjovis-smör tidigare men da var det även en massa örter och citron och grejer i smöret men det är därifran jag fick för mig att en Jansson skulle va najs.
Citera
2019-12-12, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Jag bor tyvär inte i ett land där jag har direkt tillgang till Glögg sa da tillkommer det att jag maste köpa massa kryddor och grejer jag nog inte har hemma. Men det är ett bra förslag! Har du natt litet recept pa en snabb sadan om jag ända bestämmer mig för att göra en. Jag har ätit Entrecôte med nagon form av anjovis-smör tidigare men da var det även en massa örter och citron och grejer i smöret men det är därifran jag fick för mig att en Jansson skulle va najs.

Som en rödvinssky fast med glöggkryddor.
Annars tycker jag det är gott med.
Skyn från köttet som man slår lite rädvin på sen reder av med ett par rutor riktigt mörk choklad.
Citera
2019-12-12, 14:47
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda-71
Som en rödvinssky fast med glöggkryddor.
Annars tycker jag det är gott med.
Skyn från köttet som man slår lite rädvin på sen reder av med ett par rutor riktigt mörk choklad.

Oh praise the lord...det blir en Jansson med den sasen oxa! Grazie!
Citera
2019-12-12, 18:07
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Tänk på att ansjovis i andra länder är vad vi kallar för sardeller i Sverige, den "ansjovis" som vi använder i jansson är inlagd sill.
Citera
2019-12-12, 22:00
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jungman-Jansson
Tänk på att ansjovis i andra länder är vad vi kallar för sardeller i Sverige, den "ansjovis" som vi använder i jansson är inlagd sill.

Jag har en konserv svensk hederlig ”ansjovis” i kylen jag tog med hem från Sverige för några månader sedan. När jag var nyutflytgsd från Sverige för ca 13 år sedan var jag dock så pass naiv och grön att jag faktiskt gjorde en Jansson på sardeller. Det vart inte bra nej
Citera
2019-12-12, 23:15
Medlem
mjukmjukares avatar
Gött att du är produktiv men Näj!!
Kludda inte ihop två goda rätter som är goda var och en för sig.

Ta ett andetag och laga EN måltid.
Det blir jättebra.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in