• 1
  • 2
2019-12-11, 20:34
Medlem
Hej! Som rubriken lyder så ska jag nu köpa en elgitarr, som dessutom kommer att bli min första. Kan grunderna i gitarr, och har stor musikalisk förståelse som för t.ex. ackord, melodier och liknande. Kan de grundläggande ackorden på vanlig akustisk gitarr. Är väldigt taggad på gitarrkurs jag anmält mig till, som går av stapeln i vår.

Gitarren kommer jag att spela genom mitt ljudkort och in i musikprogrammet, då jag av diverse anledningar tyvärr ej kan ha förstärkare. Jag kommer att använda den till att spela in grejer till låtar, och även till att öva upp mina färdigheter inom gitarrspelande.

Vill inte köpa en riktigt nybörjargitarr, då jag hellre köper en något dyrare som även kommer duga om ett par år när jag blivit bättre. Min budget för gitarren är någonstans kring 6000 kr, så man kanske inte får så extremt mycket mer än en nybörjargitarr. Tycker utseendemässigt att telecasters är väldigt snygga, så vill ha en gitarr som ser ut i stil med telecasters. Vad jag har sett så går det att hitta telecasters för under 6000kr. Vad tycker ni jag ska köpa för gitarr?

Tack på förhand
Citera
2019-12-11, 20:38
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Du måste prova just den gitarren du är intresserad av, gå inte bara på utseende.. För 6000 kan du få väldigt mycket gitarr. Begagnat är absolut smartast

Vilken typ av elgitarrmusik ska du spela?
Citera
2019-12-11, 20:40
Medlem
simme1988s avatar
Kolla mellandagsrea . Kolla även på blocket eller Tradera man kan göra bra deals på American made telecasters men det gäller att leta. Om du tycker om Telecaster så är det väl bra om du köper en sån. Sen får du ställa dig frågan hur du vill ha fretboarden : lönn eller med rosewood. Hur pickupperna ska vara och vilken färg som tilltalar dig bäst ? Köp Fender amerikansktillverkad så lär du bli nöjd.

Lycka till
Citera
2019-12-11, 20:42
Medlem
simme1988s avatar
https://www.tradera.com/item/376278510
Citera
2019-12-11, 20:50
Medlem
Lost.Villains avatar
En Les Paul gör få besvikna som första gitarr. Klassiker. Finns som standard från 4500 kr.
Citera
2019-12-11, 20:55
Medlem
För 6.000 får du en begagnad Fender tele, typ en baja.

Min rekommendation är dock att köpa en Squier Classic Vibe.
Men är inte Squier ett budgetmärke frågar du då? Både ja och nej. Deras classic vibe-serie är helt makalöst bra för priset, har en del bekanta som spelar professionellt och har classic vibes som primära instrument.

Så: Köp en classic vibe, vilken modell du vill ha ska du prova ut. Beror på vilken profil du vill ha på halsen etc. Sedan köper du till ett par schyssta mickar så är du hemma.
Citera
2019-12-11, 20:58
Medlem
note-its avatar
Kolla vad som passar din hand bäst. Prova olika gitarrer för att hitta den du inte behöver titta på när du spelar. Kolla gärna in Squiers modeller av Tele. Eller varför inte en mexikan. Bör gå på runt 5K kr.
Citera
2019-12-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Du måste prova just den gitarren du är intresserad av, gå inte bara på utseende.. För 6000 kan du få väldigt mycket gitarr. Begagnat är absolut smartast

Vilken typ av elgitarrmusik ska du spela?

Jo, det är ju sant. Vad är det främst man ska lyssna efter när man prövar en gitarr, förutom att man rent allmänt ska gilla soundet av den? Har tänkt att pröva lite allt möjligt när jag väl får kläm på spelandet, men främst lite enklare poppiga riff och sekvenser. Men om mina framtida förmågor tillåter hade jag inte böjt mig för några rock-gitarrsolon, men det lär som sagt vara ett bra tag in i framtiden.
Citera
2019-12-11, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Kolla mellandagsrea . Kolla även på blocket eller Tradera man kan göra bra deals på American made telecasters men det gäller att leta. Om du tycker om Telecaster så är det väl bra om du köper en sån. Sen får du ställa dig frågan hur du vill ha fretboarden : lönn eller med rosewood. Hur pickupperna ska vara och vilken färg som tilltalar dig bäst ? Köp Fender amerikansktillverkad så lär du bli nöjd.

Lycka till

Ja, det är nog en bra idé att vänta lite till mellandagsrean! Hålleer en del koll på blocket, kanske borde börja kolla lite tradera också. Vad är det för skillnad på en fretboard i lönn respektive en i rosewood? På vilka olika sätt kan pickuperna på olika gitarrer skilja, är det typ antal pickuper och kvalitet? Hur vet man hur kvalitativ en pickup är? De flesta färgerna tilltalar mig faktiskt, med undantag för starkt orange och sunburst. Vad är skillnade om man t.ex. köper en mexican made telecaster? Är det sämre kvalitet? Många frågor, är en nybörjare
Citera
2019-12-11, 21:36
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av branbransk
Jo, det är ju sant. Vad är det främst man ska lyssna efter när man prövar en gitarr, förutom att man rent allmänt ska gilla soundet av den? Har tänkt att pröva lite allt möjligt när jag väl får kläm på spelandet, men främst lite enklare poppiga riff och sekvenser. Men om mina framtida förmågor tillåter hade jag inte böjt mig för några rock-gitarrsolon, men det lär som sagt vara ett bra tag in i framtiden.

det finns ju lite olika stilar som använder elgitarr. finns olika sorters mickar, för det ena än det andra. det finns micar som kan "splittas" med en kontroll på gitarren för att täcka dem allra flesta stilar. du borde faktiskt ta en dag och åka till storstan och gå till 3-4 olika musikaffärer och prova lite olika. stirra dig inte blind på loggor som fender och gibson ... mycket hype, och 10000kr för hög prislapp på de flesta. ut och pröva och försök slappna av, det är lätt att känna sig som på en audition i musikaffären men alla musiker och anställda gillar såklart en ny musiker ... så ut och testa lite olika och ha roligt framför allt !!
Citera
2019-12-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
En Les Paul gör få besvikna som första gitarr. Klassiker. Finns som standard från 4500 kr.

Jo, jag kanske borde ta och pröva en sådan. Tycker dock inte att de är så snygga, men men, vi får se hur det blir. Om priset är mycket lägre till en Les Paul som jag tycker låter bra så skulle jag kunna tänka mig en sådan, men om det finns en inte alltför mycket dyrare telecaster som också låter bra så tror jag att jag satsar på telecastern kanske
Citera
2019-12-12, 05:49
Medlem
MaryGoores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av branbransk
Ja, det är nog en bra idé att vänta lite till mellandagsrean! Hålleer en del koll på blocket, kanske borde börja kolla lite tradera också.

Glöm inte att kolla vend.se också!
Kollade lite snabbt nu och såg en del telecasters Och annat med!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in