2019-12-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skottland80
Tack för dina svar!

Jag har en Hager elskåp med en huvudbrytare, en jordfelsbrytare och 18 dvärgbrytare.

Det ser ut som "Identifiera komponenterna i en normcentral" sidan 2 av 16 i denna länk https://www.byggahus.se/el/bruksanvi...central#sida-2.

Kan du utläsa ifall det är det du menar med huvudsäkring?

Huvudsäkringarna hittar du på/i fastigheten som matningen kommer ifrån.

Är det en villa så hittar du med största sannolikhet ett elskåp infällt i fasaden på utsidan någonstans. Ta ett varv runt huset och leta efter en liten lucka.
Citera
2019-12-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Svar på fetade:

Ja det skall man alltid förutsätta, om man inte kan mäta upp att anläggningsdelen är strömlös.

Tack för alla dina svar.

Tycker du att det är värt att testa att slå ifrån olika dvärgbrytare och på igen? Eller kan det förstöra mer?

Om vi förutsätter att det är en huvudsäkring i stora huset så kan det ta ett tag för mig att både få tag på hyresvärden då han befinner sig på en båt med satellittelefon som funkar ibland i en vecka till. Skit också.

Jag är rädd att all ström försvinner plötsligt eller att det börjar brinna.
Citera
2019-12-11, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Huvudsäkringarna hittar du på/i fastigheten som matningen kommer ifrån.

Är det en villa så hittar du med största sannolikhet ett elskåp infällt i fasaden på utsidan någonstans. Ta ett varv runt huset och leta efter en liten lucka.

Om jag hittar ett elskåp - vad ska jag titta efter då?
Citera
2019-12-11, 19:52
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Tack för alla dina svar.

Tycker du att det är värt att testa att slå ifrån olika dvärgbrytare och på igen? Eller kan det förstöra mer?

Om vi förutsätter att det är en huvudsäkring i stora huset så kan det ta ett tag för mig att både få tag på hyresvärden då han befinner sig på en båt med satellittelefon som funkar ibland i en vecka till. Skit också.

Jag är rädd att all ström försvinner plötsligt eller att det börjar brinna.

Du förstör inget, men det är centralen i det andra huset som du bör kolla upp.

God kväll !
Citera
2019-12-11, 19:53
Medlem
Citat:
Svar på fetade:

Ja det skall man alltid förutsätta, om man inte kan mäta upp att anläggningsdelen är strömlös.

En fråga till - strömmen försvann ju helt igår i halva huset för att sedan komma tillbaka efter en timme. Beter sig elen så ifall en fas inte fungerar?
Citera
2019-12-11, 19:54
Medlem
Citat:
Om jag hittar ett elskåp - vad ska jag titta efter då?

Kolla propparna, som någon skrev tidigare i tråden ser man om dom löst om den lilla "brickan" i toppen släppt.

Har en av dom gått faller den fasen ifrån.
Citera
2019-12-11, 19:56
Medlem
Citat:
En fråga till - strömmen försvann ju helt igår i halva huset för att sedan komma tillbaka efter en timme. Beter sig elen så ifall en fas inte fungerar?

Det kanske förklarar att en av faserna gått.

Efter att strömmen kom tillbaka startade en mängd olika förbrukare igen och belastningen på en av huvudsäkringarna blev för hög.

Edit: Såg att det var halva huset, knepigt.
Citera
2019-12-11, 19:58
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Du kan ju ha ett allvarligt fel med glapp eller dålig kontakt någonstans.

Men du kan också ha nån tvåfasanluten värmeapparat med termostat. När termostaten i en sådan apparat slår till så kan den "bakvägen" mata en annan fas till vilken huvudsäkringen löst ut.
Därav den effekt som du beskriver.
Citera
2019-12-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ingen dvärgbrytare eller jordfelsbrytare har lösts ut.

Värmen som går på el fungerar och även ugn och spis fungerar. Nu när jag satte på en platta på spisen så ökade styrkan på lampan som sitter i den halvdåliga kontakten.

Ska jag vara orolig att all el försvinner plötsligt?
Om det är så att spis och elvärme verkligen fungerar i motsats till belysning kan det vara nollan som saknas. Är spis och radiatorer gamla är de förmodligen kopplade över 2 faser och behöver därför ingen nolla. Belysning och vägguttag är alltid kopplade fas
och nolla. En försvinnande nolla kan ge just de effekter du talar om. Att fixa nollan är ingenting du klarar själv.
Citera
2019-12-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zbgj
Kolla propparna, som någon skrev tidigare i tråden ser man om dom löst om den lilla "brickan" i toppen släppt.

Har en av dom gått faller den fasen ifrån.

Ok, tack för svar.
Citera
2019-12-11, 20:03
Medlem
Citat:
Du kan ju ha ett allvarligt fel med glapp eller dålig kontakt någonstans.

Men du kan också ha nån tvåfasanluten värmeapparat med termostat. När termostaten i en sådan apparat slår till så kan den "bakvägen" mata en annan fas till vilken huvudsäkringen löst ut.
Därav den effekt som du beskriver.

Vad menar du med tvåfasanluten värmeapparat med termostat?
Citera
2019-12-11, 20:06
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Vad menar du med tvåfasanluten värmeapparat med termostat?

Kan exempelvis vara ett elelement eller en varmvattenberedare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in