Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-10-02, 19:24
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Älskar filmen men punkten du beskriver är egentligen där den "faller på mållinjen". Boken beskriver just varför många ungdomar söker sig till eller hamnar i det militära, man hamnar i den där "limbozonen" där man inte riktigt vet vad man vill göra med sitt liv och då kommer militären och sveper upp dig med "För fan, tjänstgör några år. Du får sold, bra mat, tak över huvudet och en instruktör som säger åt dig hur jävla dålig du är. Vad mer kan du begära?"
Filmen är ju egentligen en helt annan historia än boken. De politiska delarna är helt borta och istället har Verhofen skapat en ganska tilltalande och lätt parodisk visuell kavalkad av överdriven krigsestetik. Det är underhållande, men är snarare en starkt subjektiv tolkning än en regelrätt filmatisering.

Citat:
Dagens ungdomar behöver mer än någonsin en sergeant eller i svensk standard en exceptionell Furir som säger åt dem med en pekpinne pekandes på en kurva "Det här är vad er morsa tror ni kan göra (-5), det här är vad jag tror ni kan göra (+5) och det här är vad ni faktiskt kan göra (+50)."
Trevligt att du och Platon är överens
Citera
2018-10-05, 17:34
  #50
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naranbaatarkhan
Jag gillar Have Space Suit—Will Travel, den första av Heinlein som jag läste. Spännande, rolig och fartfylld berättelse om pojken Kip som vinner en begagnad rymddräkt. Ett flygande tefat dyker upp på Kips bakgård och tillsammans med den rådiga flickan Peewee och Motherthing har han oturen att föras bort av Wormface och hans anhang. Den rafflande berättelsen tar oss från Kips bakgård till bland annat månen, Pluto och Lilla magellanska molnet, minns jag inte helt fel, där Wormface och hans släkte, och även mänskligheten, ställs inför rätta vid en intergalaktisk tribunal. Upplösningen tänker jag inte avslöja.

Starship Troopers är ok. Det jag minns klarast är beskrivningen av hur Rico lärde sig hur han skulle hinna med alla de många sysslorna i det militära. De filosofiska bitarna uppfattade jag som starkt präglade av just det militära och jag reagerade negativt på idén om att medborgarskap och rösträtt var nåt man förtjänade - men hallå, det är väl en mänsklig rättighet! - men idén är kanske inte så dum, för med ett sådant system skulle både sakerna kanske värderas lite högre än hur jag uppfattar att de värderas i dag.

I övrigt tycker jag Heinleins sätt att berätta är lite stelt, träigt, kanske på grund av kopplingen till det militära och naturvetenskapliga. Ingen annan som tycker han är lite stel?

Jag läste den om rymddräkten när jag var ganska liten, tror jag läst om den ett par gånger, gillar att han har med intelligenta personer i boken, nuförtiden känns det som att ju större idiot man är ju mer hyllas man...

Tror inte jag läst boken tråden handlar om, finns den som ljudbok tro? På engelska eller svenska då...
Citera
2019-09-28, 00:52
  #51
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Trevligt att du och Platon är överens

Lite sent att påpeka detta men det är verkligen vad "dagens ungdom" i alla tider behöver, de behöver inte en morsa som gullar med dem, de behöver inte en kamrats axel att gråta på, de behöver en rödögd, folkilsken och smått galen instruktör med fradga i munnen som jagar dem med käppen i högsta hugg. Inte för att han/hon hatar individen (bara lite grann) utan för att han/hon vet att det finns en god person bakom skalet av svaghet som måste pryglas bort

Man måste slå bort en hel del sten och slagg för att hitta den där lilla biten rent järn man vill komma åt

Det beskrivs ganska väl i boken av den gode (pensionerade Överstelöjtnanten) Jean V. Dubois att man måste vaska igenom en hel del sand men när man väl hittar det där lilla guldkornet så är mödan värt det.

Man kan göra det till ett argument för att bara en bråkdel av "dagens ungdom" är egentligen värt något men jag som person är övertygad att om man överlämnar ett kilo sand åt en militär instruktör av standardmodellen så får man tillbaka tio kilo guld. Man vet inte hur det går till och en del av en säger att det borde inte vara fysiskt möjligt men det är ett av livets små mysterier man får leva med (som att det alltid är två skalkar längst in i brödpåsen)
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2019-09-28 kl. 01:26.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback