Citat:
Ursprungligen postat av
Cal45
Hur ska jag bli bättre på att laga mat? Öka min kunskap rent generellt? Vilka ingredienser går ihop med vad?
Något jag finner allra svårast är "multitaskingen" i köket vilket också skapar en enorm stress. Att kanske stå och hacka en viss råvara medan det samtidigt håller på att fullständigt koka över kastrullkanten på spisen.
Har ni några tips på hur jag ska gå tillväga? Handlar det helt enkelt om att pröva sig fram - "trial and error" eller finns det genvägar att ta?
När det gäller multitasking, så kan du ju alltid börja med att förbereda allt innan du börjar tillaga maten. Ta fram allt du behöver för att kunna laga maträtten. Se till att du har hackat/skivat grönsakerna etc som ska användas innan du börjar tillaga (koka/steka) maten. Osv. Så slipper du känna dig stressad om du ska hacka något medan något annat håller på att koka över i en kastrull. Även om allt inte ska tillagas samtidigt, så kan det ändå underlätta om du har förberett maten.
Annars kan du alltid börja med att läsa grundkokböcker. De innehåller inte bara recept, utan fungerar också som ett slags lexikon. Förklarar hur man kan filea en fisk, fakta om olika livsmedel osv.
Om du vill veta mer om vad som passar bra ihop, så går det lätt och smidigt att söka på det. Något i stil med "vad passar bra ihop med potatis?". Annars märks det ganska snabbt i olika recept vad som passar bra ihop. Du kommer exempelvis kunna hitta recept på olika maträtter där man kombinerar tomat och basilika, som exempel. Då kan man förstå att det är två livsmedel som passar bra ihop.