Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2019-12-08, 09:57
Medlem
Ett syskon till mig är allvarligt sjuk och blev inlagd på IVA (intensivvårdsavdelningen). Läget är kritiskt om än något bättre än för 2 dagar sedan. För mig är det omöjligt att arbeta även om jag inte sitter på sjukhuset 24/7. Oron är enorm, ovissheten och man väntar på besked och provsvar osv. Varit hemma från jobbet och informerade min chef (kommunal verksamhet). Min fråga är om ni vet om jag får ledighet med lön för enskild angelägenhet eller måste ta semesterdagar. Som det är nu är det otänkbart för mig att arbeta och tänker att får jag inte ta enskild angeläget måste jag sjukskrivna mig. Anledningen till att jag frågar er är att om 2 dagar måste jag i så fall söka vc för läkarintyg då jag varit hemma några dagar redan. Läser på mitt facks sida att man har rätt till betald ledighet vid anhöriga svår sjukdom men vet att chefen i andra fall varit ”petig” med detta. Räknas inte IVA som svår sjukdom när ska det då räknas som svår sjukdom?
Citera
2019-12-08, 10:06
Medlem
De flesta akuta ärenden blir inlagda på IVA för att sedan flyttas till annan avdelning. Du har rätt till en dags betald ledighet. Du får söka tjänstledigt utan lön eller sjukskriva dig, i det fall du nu kan ordna sjukintyg. Vad hade du tänkt att du kan bidra med genom att sitta på IVA? Och IVA är ingen sjukdom, det finns väl en diagnos?
Citera
2019-12-08, 10:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag beklagar din svåra situation. ❤️

Som jag förstår är det närståendepennings för anställda du ska söka.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld/narstaendepenning

Citat:
Du kan få närståendepenning om:

- Den närstående har en sjukdom som är ett påtagligt hot mot hens liv.
- Du vårdar den närstående på sjukhus eller i hemmet. Med vård menas att du är hos personen som ett stöd.
- Den närstående samtycker till vården.
- Vården ges i Sverige eller i ett EU/EES-land. Du kan inte få närståendepenning om du vårdar någon som befinner sig i ett land utanför EU/EES.
- Du går miste om arbetsinkomst som är sjukpenninggrundande.
- Du och personen du vårdar är försäkrade i Sverige.

Citat:
Vad betyder svårt sjuk?
För att någon ska räknas som svårt sjuk måste det finnas ett påtagligt hot mot livet. Det innebär att det ska finnas en risk för att personen inte överlever sjukdomen. Den som har en sjukdom som kan vara livshotande på lång sikt räknas inte som svårt sjuk, utan risken ska gälla den närmaste tiden.

Citat:
1. Be om samtycke från den som är sjuk.
Den som är sjuk måste ge sitt samtycke till vården genom att fylla i den här blanketten. Om din närstående inte kan ge sitt samtycke är det viktigt att läkaren skriver det i läkarutlåtandet.

Om din anhörige inte är kontaktbar gör du följande:

Citat:
2. Be om ett läkarutlåtande
Det är din närståendes läkare som ska skriva ett läkarutlåtande till dig.
Citera
2019-12-08, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
De flesta akuta ärenden blir inlagda på IVA för att sedan flyttas till annan avdelning. Du har rätt till en dags betald ledighet. Du får söka tjänstledigt utan lön eller sjukskriva dig, i det fall du nu kan ordna sjukintyg. Vad hade du tänkt att du kan bidra med genom att sitta på IVA? Och IVA är ingen sjukdom, det finns väl en diagnos?
Från början fanns ingen diagnos utan saker uppstod på annan avdelning och mitt syskon flyttade till iva. Jag tror inte heller jag kan bidra med något på iva men det är omöjligt att arbeta när ens syskon svävar mellan liv och död.
Citera
2019-12-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag beklagar din svåra situation. ❤️

Som jag förstår är det närståendepennings för anställda du ska söka.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/anstalld/narstaendepenning

Om din anhörige inte är kontaktbar gör du följande:

Tack ❤️ Jag vårdar ju inte mitt syskon men i den situation som jag och mina föräldrar befinner oss i är det omöjligt för mig att arbeta. Vi ”klättar på väggarna” av oro och håller alla tummar att detta ska gå vägen men läkaren säger att det är fortsatt allvarligt. Jag kommer inte att arbeta som det känns nu men frågan är hur jag ska bemöta min chef och vad jag har rätt till.
Citera
2019-12-08, 10:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongubbe
Tack ❤️ Jag vårdar ju inte mitt syskon men i den situation som jag och mina föräldrar befinner oss i är det omöjligt för mig att arbeta. Vi ”klättar på väggarna” av oro och håller alla tummar att detta ska gå vägen men läkaren säger att det är fortsatt allvarligt. Jag kommer inte att arbeta som det känns nu men frågan är hur jag ska bemöta min chef och vad jag har rätt till.

På sidan jag länkade till står följande:

Citat:
Vem är närstående?
Till närstående räknas anhöriga, men även andra som har nära relationer med den sjuke. Det kan till exempel vara vänner eller grannar.

Så ett syskon är definitivt en närstående.

Är din chef knepig när de gäller sjukskrivningar i stort? Har du bemötts med skepsis nu när du varit hemma pga ditt syskon?
Citera
2019-12-08, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
På sidan jag länkade till står följande:

Så ett syskon är definitivt en närstående.

Är din chef knepig när de gäller sjukskrivningar i stort? Har du bemötts med skepsis nu när du varit hemma pga ditt syskon?
Tidigare har vår chef varit lite svår med liknande situationer. Men bara haft mailkontakt med hen sen min syster blev sjuk och inte rett ut vilken typ av ledighet jag ska ha. Skrev här för att få lite kött på benen inför det.
Citera
2019-12-08, 11:22
Medlem
Insults avatar
Detta kan regleras i ditt kollektivavtal, så ta en titt där. Är du fackligt ansluten så kan du också höra av dig till dom och förklara läget och se om där finns någon lokal överenskommelse gällande just denna typ av ledighet.
Har du en sund relation med din arbetsgivare så löser man detta smidigt genom att ge dig maximalt med anhörigdagar för att sedan se om resten behövs fyllas ut med semester. Men det är något du får komma överens med arbetsgivaren om i efterhand i så fall.
Citera
2019-12-08, 11:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Som inlägget ovan mitt skriver, så regleras sådant här i kollektivavtalet om sådant finns. Sedan kan förstås olika arbetsgivare vara olika generösa och många går längre än kollektivavtalet i dessa fall.

En sista utväg, om du inte klarar av att jobba pga att du mår dåligt över situationen, är att du helt enkelt sjukskriver dig.
Citera
2019-12-08, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Som inlägget ovan mitt skriver, så regleras sådant här i kollektivavtalet om sådant finns. Sedan kan förstås olika arbetsgivare vara olika generösa och många går längre än kollektivavtalet i dessa fall.

En sista utväg, om du inte klarar av att jobba pga att du mår dåligt över situationen, är att du helt enkelt sjukskriver dig.
Tack för svar. Ja och som det är nu så åker jag inte till jobbet. Men det återstår att se vad det blir efteråt sen.
Citera
2019-12-08, 12:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongubbe
Tack för svar. Ja och som det är nu så åker jag inte till jobbet. Men det återstår att se vad det blir efteråt sen.

Det är mycket viktigt att du har en dialog med din arbetsgivare om det här. Om du bara uteblir från jobbet så är det ogiltig frånvaro vilket kan vara grund för uppsägning.

Är du sjukskriven så måste du formellt sjukskriva dig. Är du sjukskriven längre än 7 dagar så krävs läkarintyg.
Citera
2019-12-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är mycket viktigt att du har en dialog med din arbetsgivare om det här. Om du bara uteblir från jobbet så är det ogiltig frånvaro vilket kan vara grund för uppsägning.

Är du sjukskriven så måste du formellt sjukskriva dig. Är du sjukskriven längre än 7 dagar så krävs läkarintyg.

Ja jag tar och ringer chefen imorgon och berättar läget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in