Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-12-07, 11:54
  #1
Medlem
Hej,

Har läst igenom om röjdykar-befattningen på Försvarsmaktens hemsida samt kollat lite videos om det på Youtube. Hittar bara information om vad de gör i fredstid; röjer bort gamla minor och ammunition, hjälper polisen att dyka efter försvunna personer, tränar och rengör utrustning/fartyg m.m.

Men vad gör de i krigstid? Kommer de att jobba ombord på krigsfartyg eller jobba på mark som vanliga soldater eller någonting annat?

Mvh
Citera
2019-12-07, 12:03
  #2
Medlem
tremades avatar
Röjer minor från ett minröjningsfartyg?
Citera
2019-12-07, 12:07
  #3
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Röjer minor från ett minröjningsfartyg?

Ja precis vad jag kom att tänka på också!

Tänker att dessa experter även är involverade i att plantera ut nya minor på strategiska ställen.
Men vet faktiskt inte om de planterar minor eller inte
Citera
2019-12-07, 12:10
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tremade
Röjer minor från ett minröjningsfartyg?

Vet inte varför men jag tänkte att de inte kan utföra sina vanliga sysslor som att röja minor under krigstid, för att det kanske inte finns tid till det. Att det är bättre att hjälpa till att stoppa anfallet från fienden än att rensa minor. Men det kanske är en viktig funktion att rensa minor i krigstid också, jag har ingen koll alls. Minorna kanske stoppar viktig transport inom militären som gör att röjdykarna är extremt viktiga i krigstid också?
Citera
2019-12-07, 12:12
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-Gjuten
Ja precis vad jag kom att tänka på också!

Tänker att dessa experter även är involverade i att plantera ut nya minor på strategiska ställen.
Men vet faktiskt inte om de planterar minor eller inte

Smart! Det tänkte jag inte på, att de faktiskt kan plantera minor själva. Låter ju riktigt vettigt faktiskt. Hjälper till att stoppa fienden att ta sig in på strategiska platser tack vare minorna.
Citera
2019-12-07, 12:15
  #6
Medlem
tremades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharialnumbat
Vet inte varför men jag tänkte att de inte kan utföra sina vanliga sysslor som att röja minor under krigstid, för att det kanske inte finns tid till det. Att det är bättre att hjälpa till att stoppa anfallet från fienden än att rensa minor. Men det kanske är en viktig funktion att rensa minor i krigstid också, jag har ingen koll alls. Minorna kanske stoppar viktig transport inom militären som gör att röjdykarna är extremt viktiga i krigstid också?
Det är ju just det som behövs, någon som röjer först så resten av flottan kan ta sig fram i krigstid utan att sjunka.. likt pionjärsoldater på land. Riskfyllda befattningar.
Citera
2019-12-07, 12:19
  #7
Medlem
Som-Gjutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharialnumbat
Smart! Det tänkte jag inte på, att de faktiskt kan plantera minor själva. Låter ju riktigt vettigt faktiskt. Hjälper till att stoppa fienden att ta sig in på strategiska platser tack vare minorna.

Ja det kan vara det!
Men jag är inte så insatt i hur de arbetar, för när "kriget" är slut så finns det ju en massa minor gömda som de får röja upp igen i förebyggande syfte.. så det inte sker några olyckor när civila är ute på vift!

Det finns ju en massa krigsmaterial som INTE får användas enligt vissa lagar och överenskommelser, som t.ex. "Vit fosfor" som varit förbjudet sedan et bra tag... dock används det fortfarande av bland annat USA men det är en annan intressant diskussion
Citera
2019-12-08, 00:10
  #8
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gharialnumbat
Hej,

Har läst igenom om röjdykar-befattningen på Försvarsmaktens hemsida samt kollat lite videos om det på Youtube. Hittar bara information om vad de gör i fredstid; röjer bort gamla minor och ammunition, hjälper polisen att dyka efter försvunna personer, tränar och rengör utrustning/fartyg m.m.

Men vad gör de i krigstid? Kommer de att jobba ombord på krigsfartyg eller jobba på mark som vanliga soldater eller någonting annat?

Mvh
Vad gör man om ett fartyg blir sänkt i hamn? Med kvarvarande materiel i fartyget, vapen, sprängmedel och diverse annat. Dels att bärga och återanvänd och dels att rensa upp för att göra hamnen användbar igen.
Samma som ingenjörssoldater, där mycket av jobbet lär handla om att återställa sprängda broar och klargöra blockerade vägar etc. Allt det där som i fredstid aldrig är ett problem då ingen aktivt försöker förstöra viktig infrastruktur och skapa blockader på olika sätt för att försvåra logistiken.
Citera
2019-12-08, 09:48
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gharialnumbat
Vet inte varför men jag tänkte att de inte kan utföra sina vanliga sysslor som att röja minor under krigstid, för att det kanske inte finns tid till det. Att det är bättre att hjälpa till att stoppa anfallet från fienden än att rensa minor. Men det kanske är en viktig funktion att rensa minor i krigstid också, jag har ingen koll alls. Minorna kanske stoppar viktig transport inom militären som gör att röjdykarna är extremt viktiga i krigstid också?

Ska du stoppa ett (eller flera) anfall på typ gotland så behöver du ju få dit diverse förnödigheter, enklast sättet att få dit sånt så är ju sjövägen....
Citera
2019-12-12, 11:02
  #10
Medlem
Superkufs avatar
Röjdykarna gör vad som behöver göras av ingenjörs-karaktär under vattenytan.

Grundidén är att de ska spana av havsbottnen för att hitta och förstöra vad fi planterat där - sjöminor, spaningsutrustning, navigeringshjälpmedel, miniubåtar osv. Detta för att den svenska flottan inte ska låsas inne i basområdena.

Men de kan gissningsvis även placera egna minor (fast det är begränsat av vad de kan släpa med sig), placera sprängladdningar på fiendens fartyg, genomföra nöd-sprängningar av svenska hamnanläggningar, recognosera sänkta fartyg (svenska och fientliga), kontrollera att svenska minor är på plats och fungerande osv.

I nödfall kan de antagligen spana på fientliga landstingningar eller rentav göra anfall från vattnet - det vore att slösa bort 90% av deras kapacitet, men ibland måste sådant göras.
Citera
2019-12-13, 18:46
  #11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Röjdykarna gör vad som behöver göras av ingenjörs-karaktär under vattenytan.

Grundidén är att de ska spana av havsbottnen för att hitta och förstöra vad fi planterat där - sjöminor, spaningsutrustning, navigeringshjälpmedel, miniubåtar osv. Detta för att den svenska flottan inte ska låsas inne i basområdena.

Men de kan gissningsvis även placera egna minor (fast det är begränsat av vad de kan släpa med sig), placera sprängladdningar på fiendens fartyg, genomföra nöd-sprängningar av svenska hamnanläggningar, recognosera sänkta fartyg (svenska och fientliga), kontrollera att svenska minor är på plats och fungerande osv.

I nödfall kan de antagligen spana på fientliga landstingningar eller rentav göra anfall från vattnet - det vore att slösa bort 90% av deras kapacitet, men ibland måste sådant göras.

Kontrollera egna minor är nog viktigt. Spränga Fi;s minor gör man kanske till viss del, men jag tror man använder alla andra sätt att svepa och röja innan man skickar ner någon att aptera sprängladdning. Måste kännas skakigt att sätta en magnetladdning på en mina som kanske känner av magnetfältet och sprängs. Skulle nog hellre skicka ner en UW drönare med sprängladdningen.

Samma med att placera minor, alla sätt att automatiskt fälla minor används innan man simmar ut med den. Kanske kan U-båt ha med sig röjdykare på uppdrag att lägga ut, men även det måste vara extremt farligt och utsatt. Skicka ut den genom torpedtuben. Men A 26 ska ha någon sorts lucka om man ska tro på teckningar som gjorts. Bara att knuffa ut den och dra.
Citera
2019-12-13, 18:52
  #12
Medlem
Ajembacks avatar
Finns säkert någon riktigt utbildad röjdykare här som snart kan svara på alla frågor och gissningar...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback