• 1
  • 2
2019-12-06, 21:45
Medlem
Pastellfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Redan läst den, din dumme jävel.
Det framgår inte om det är en bra idé att sitta i stol fram.
Jag är inte tvungen att placera barnet där. Hade jag varit det hade det varit lättare.
Du kan lämna tråden. Du är för pantad.

Jag vidhåller att du inte är kompetent nog att nyttja en dator. Att du inte vet storleken på ditt eget barn eller huruvida din bil har airbag säger mer om dig än mig. Allt som står i länken är relevant om man är intelligent att ta till sig av informationen.
Citera
2019-12-06, 23:32
Medlem
Volvo har ändrat sina rekommendationer och rekomenderar nuförtiden att airbag skal vara påslagen i nyare Volvo (V70 -08 och framåt) också med mindre barn i framsätet.

https://www.volvocars.com/se/om-volv...t/barnsakerhet

Edit. För att undvika påhopp av folk som verkligen önskar att missförstå, detta gäller naturligtvis inte med en bakåtvänd barnstol....
Citera
2019-12-07, 03:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Kan barnet sitta framåtvänt i baksätet kan det göra det i framsätet också. Det är inte farligare att sitta där för att man är barn.

Det var detta svar jag sökte. Tack! Då återstår nara att besvära om källa då det gäller en så viktig grej. 😃
Citera
2019-12-07, 03:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Volvo har ändrat sina rekommendationer och rekomenderar nuförtiden att airbag skal vara påslagen i nyare Volvo (V70 -08 och framåt) också med mindre barn i framsätet.

https://www.volvocars.com/se/om-volv...t/barnsakerhet

Edit. För att undvika påhopp av folk som verkligen önskar att missförstå, detta gäller naturligtvis inte med en bakåtvänd barnstol....

Intressant! Ska kolla med vår tillverkare.
Citera
2019-12-07, 03:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pastellfisk
Jag vidhåller att du inte är kompetent nog att nyttja en dator. Att du inte vet storleken på ditt eget barn eller huruvida din bil har airbag säger mer om dig än mig. Allt som står i länken är relevant om man är intelligent att ta till sig av informationen.

Ok jag tar det långsamt så tom du förstår.
Ponera att man i min bil FÅR sitta fram som sexåring (utan eller med airbag). Det betyder inte att man BÖR göra det. Det bästa för alla kanske är med vuxen fram och barn bak.
Förstår du nu? Annars ger jag upp.
Citera
2019-12-07, 05:08
Medlem
Knoppys avatar
Generellt sitter barnen väl mer skyddade i baksätet än vad de gör i fram? Man vill väl att barnet ska sitta så säkert som möjligt? Därav ska man heller inte köpa vilken skitbarnstol som helst.
Citera
2019-12-07, 14:24
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Det var detta svar jag sökte. Tack! Då återstår nara att besvära om källa då det gäller en så viktig grej. 😃
Jag har ingen speciell källa till det. Som någon annan skrev anses det generellt säkrare i baksätet (och det gäller nog i så fall inte bara barn), men huvudsaken är att man tänker på nackmuskelutvecklingen/åldern när man byter från bakåtvänt till framåtvänt och att man har koll på vad som gäller för airbagen om man har en stol i framsätet. Det kan bero på bilmodell, hur långt barnet är och kanske något mer. Så länge du har koll på det tycker jag inte att du ska oroa dig även om det finns människor som inte fattar hur man öht kan fundera på att ha barn i framsätet. Om man är så hysterisk fattar jag inte hur man kan riskera att ha barn med i bilen alls. Bättre att rulla in dem i bubbelplast och förvara dem i ett låst kassaskåp i så fall
Senast redigerad av buzzkillington 2019-12-07 kl. 14:28.
Citera
2019-12-08, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Jag har ingen speciell källa till det. Som någon annan skrev anses det generellt säkrare i baksätet (och det gäller nog i så fall inte bara barn), men huvudsaken är att man tänker på nackmuskelutvecklingen/åldern när man byter från bakåtvänt till framåtvänt och att man har koll på vad som gäller för airbagen om man har en stol i framsätet. Det kan bero på bilmodell, hur långt barnet är och kanske något mer. Så länge du har koll på det tycker jag inte att du ska oroa dig även om det finns människor som inte fattar hur man öht kan fundera på att ha barn i framsätet. Om man är så hysterisk fattar jag inte hur man kan riskera att ha barn med i bilen alls. Bättre att rulla in dem i bubbelplast och förvara dem i ett låst kassaskåp i så fall

Om vi tar Volvo som exempel där vi vet vad som gäller (airbag aktiverad) kommer den naturliga följdfrågan om det är lämpligare bak än fram. Det vill jag veta.
Citera
2019-12-09, 08:47
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Om vi tar Volvo som exempel där vi vet vad som gäller (airbag aktiverad) kommer den naturliga följdfrågan om det är lämpligare bak än fram. Det vill jag veta.
Ingen aning om vad som gäller specifikt för din bil, men:

"Framsätet och baksätet är lika säkra i en modern bil."

https://ntf.se/fragor-och-svar/barn-...st-for-barnen/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in