• 1
  • 2
2019-12-05, 13:45
Medlem
Fick något simplifierat konto av SEB, men inget Bank id.

Är det någon bank som man gå till som inte är så petiga och kollar på anmärkning, behöver nämligen bank id för nätdoktor och diverse andra grejer.
Citera
2019-12-05, 13:49
Medlem
swedbank
Citera
2019-12-05, 14:02
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Det finns BankID och mobilt BankID. Blev du även nekad mobilt BankID? Man brukar kunna skaffa det själv nämligen på banksidan när man loggat in. Se nedan.

https://seb.se/var-kundservice/11242...2-6a35a529b78b
Citera
2019-12-05, 14:07
Medlem
Åja, bankerna vet nog vad dom gör när dom sållar agnarna från vetet..
Citera
2019-12-05, 14:17
Medlem
franges avatar
Är du över 18 år och myndig? För är du under 18 så är det andra regler som gäller.
Citera
2019-12-05, 14:29
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Är du över 18 år och myndig? För är du under 18 så är det andra regler som gäller.
Låter märkligt att TS skulle ha haft denna ekonomi och inte är kapabel att skaffa mobilt bank-id.

(FB) Bolån/inkomst/Sälja Företag

TS ljuger om nåt.
Citera
2019-12-05, 14:35
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
TS ljuger om nåt.

Alarm. Alarm. Någon ljuger på Flashback!

-------------------------------------------------------------------
Många myndighetstjänster kräver nu inloggning med Bank ID. Att då vissa medborgare förvägras att skaffa det är ett demokratiskt problem.
Citera
2019-12-05, 14:37
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Alarm. Alarm. Någon ljuger på Flashback!

-------------------------------------------------------------------
Många myndighetstjänster kräver nu inloggning med Bank ID. Att då vissa medborgare förvägras att skaffa det är ett demokratiskt problem.
Varför skulle en bank neka mobil bank id?

https://www.bankid.com/om-bankid/pri...-kan-fa-bankid

"Alla privatpersoner som har svenskt personnummer kan skaffa BankID e-legitimation genom sin bank. Åldersgränsen är något som bankerna själva bestämmer, men vanligast är att BankID utfärdas till personer från 13 eller 18 års ålder. För omyndiga krävs dock målsmans godkännande.

För att få ut sin BankID e-legitimation måste kunden styrka sin identitet - precis som när ett vanligt ID-kort utfärdas."

Det är ju glasklart. TS traska till din bank med ditt pass så kommer du få bank-id.
Citera
2019-12-05, 15:37
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
swedbank

Swedbank är sämsta banken på jorden ungefär.
Byt bank ts och få ditt bankid bara. Är du över arton för du det utan problem. Jag fick det direkt utan problem alls trots jättemycket betalningsanmärkningar. Har aldrig ens hört att någon blivit nekad heller?
Citera
2019-12-05, 18:20
Medlem
exteriorzs avatar
Säger de igen forex bank kom ut ifrån et 1 år fängelsestraff fixk bank id på forex samma vecka ja kom ut inge frågor ställda hade även kronokalle på.mig och andra diverse skulder på cirka 15k bland annat nordea och där fick jag inte ens öppna ett konto igen pga obetalda skulder
Senast redigerad av exteriorz 2019-12-05 kl. 18:22. Anledning: Tillägg
Citera
2019-12-06, 05:21
Medlem
Om jag gissar rätt efter att ha läst vad som verkar vara de senaste riksdagsdokumenten i frågan, har bankerna olyckligt (enligt mig, man kan såklart ha en annan åsikt) hamnat som ansvariga för den identifiering av Sveriges befolkning som kommer att vara viktigast i framtiden, och redan väldigt mycket är, alltså den elektroniska.

Anledningen lär väl vara att regeringen inte själva har satsat tillräckligt på ett eget system, kanske t.o.m. kombinerat med lagstiftning och reglering som med Systembolaget. Finansmarknadsministern verkar inte tycka att det är en grundläggande funktion hos banken, och skjuter ansvaret för problemet på någon annan.
Ulla Andersson har frågat mig vilka åtgärder jag avser vidta för att bankerna inte ska neka tillgång till bank-id.

Som Finansmarknadsminister ansvarar jag för banklagstiftningen. Den lagstiftningen ger bl.a. alla som är lagligen bosatta inom EES-området rätt att öppna ett betalkonto med grundläggande funktioner hos en bank som erbjuder detta till andra konsumenter. Det innebär att en sådan bank inte får vägra någon att öppna ett konto och få tillgång till dessa tjänster, bland annat internetbank, med undantag för de krav som följer av penningtvättsregelverket. Det regelverket ställer stora krav på kundkännedom. Om banken inte får tillräcklig kundkännedom får banken inte upprätta en affärsrelation.

I sitt utbud av tjänster erbjuder tio banker BankID till kunder med svenskt personnummer. Denna e-legitimation kan bl.a. användas för att få åtkomst till internetbank. Det finns dock andra sätt att få tillgång till internetbankstjänster, t.ex. med inloggningsdoser. Att utfärda BankID är således ingen förutsättning för att den enskilda banken ska följa gällande lagstiftning.

Frågan om vilken e-legitimation som enskilda myndigheter accepterar för tillgång till digitala tjänster faller utanför finansmarknadsregleringen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ank-id_H612423
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...ank-id_H612868
Senast redigerad av Vitryss 2019-12-06 kl. 05:24.
Citera
2019-12-06, 05:30
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoglad
Swedbank är sämsta banken på jorden ungefär.
Byt bank ts och få ditt bankid bara. Är du över arton för du det utan problem. Jag fick det direkt utan problem alls trots jättemycket betalningsanmärkningar. Har aldrig ens hört att någon blivit nekad heller?

TS har ju SEB, inte Swedbank.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in