Citat:
Ursprungligen postat av Frontsoldat
Har alltid varit förtjust i att fota och funderar nu på att ge mig lite mer in i leken men jag vet inte hur mycket hjärta jag kommer att lägga ner på det(har notoriskt kort tålamod för saker och ting)
Så om ni hade låt säga max 3000 kr att lägga ut på en digitalkamera för att få blodad tand vad skulle det då bli, eller vilket märke är det "bästa"?
Jag skulle personligen köpa en Nikon, sitter hårt i Nikonträsket, i lämplig prisklass men du kan lika gärna köpa en Canon, Fuiji eller något liknande känt märke. Men försök att hitta en kamera med möjligheter till manuell inställning av bländare, slutare mm, tycker du det är roligt att fota så kommer du snart att vilja kunna justera dessa värden.
Köp/låna/ladda ned lämpliga grundböcker för att få lita basala kunskaper om hur exponering, skärpedjup etc fungerar.
Men inte minst foto mycket, experimentera, granska dina egna bilder kritiskt, titta aktivt på andras bilder, försök att plagiera andras bilder för att komma på det här med komposition mm, göra egna variantioner på andras bilder.