Citat:
Hej!
Vet inte om forumdelen är rätt eller om detta faller under juridik.
Ber om ursäkt till mods på förhand i så fall.
Sedan ett par år tillbaka fram till aug 2019 bodde jag tillsammans med min brorsa.
Han stod på bredbandet från Telenor, jag stod på elen - inga konstigheter. Vi löste det sinsemellan.
I juli i år fick jag ett samtal från en "Filip" på Telenor med en bra deal och eftersom jag inte tidigare var kund (abonnemanget stod på brorsan) tecknade jag ett abonnemang hos Telenor som ny kund.
Jag har krängt dessa abonnemang själv, inga konstigheter. Jag sålde för i princip alla operatörer och det var samma sak överallt - var det en "nyteckning" (en ny kund) så kickade det mer både hos säljare och hos operatör. Förlängning av befintliga kunder var så klart intressant men inte i närheten av lika attraktivt som att hitta helt nya kunder. Jag nämner för honom att dealen låter bra, men det redan står på brorsan. Han "kollar upp" brorsans abonnemang. "Det löper ut i september, 2019", får jag höra.
Vi meckar en del men kommer till slut fram till följande:
Jag tecknar detta abonnemang nu (för erbjudandet löper ut).
Vi fryser dock det och det kickar igång först efter brorsans löpt ut.
Brorsan ringer och motkollar sitt abonnemang hos Telenor bara för att dubbelkolla.
Han kollar även "Mina sidor" hos Telenor.
Det visar sig att han har bindningstid ett år till efter sep 2019 (till sep 2020), Filip ljög (?) för mig rakt av och jag nu betalar för en tjänst som inte ens går att använda.
Jag ringer Telenor direkt och säger det lika puckat som det faktiskt är: jag kan inte betala för bredband som blockeras av ett befintligt bredband. Ni har skyldighet att kolla upp sånt här och trots att Filip gav sken av att han gjorde just det, ljög han ju uppenbarligen. De ber om ursäkt tio gånger, avbryter allt och det är ur världen. Vatten under bron.
I augusti flyttar jag och brorsan isär men då börjar fakturor trilla in (...?).
Jag ringer igen och de ber om ursäkt tio gånger. Varför i helvete fakturerar dom mig fortfarande?
Denna gång säger jag "jag tänker inte hamna hos inkasso bara för att era system är förlegade.
Blås mig ur systemet helt! Jag vill sedan ha skriftligt underlag på att detta är över, allt är uppsagt och att ni raderar mina personuppgifter".
"Ja ja. Lugna dig. Allt är bra, vi fixar det"
Nästa månad. Samma sak. "Jag står för fan inte ens skriven på adressen längre!", tänker jag och jag börjar bli frustrerad. Ringer igen. "Ja ja", får jag igen. "Om det kommer fler fakturor, ignorera dessa bara, vårat system kan fortsätta skicka ut automatiserat" - fine. Jag går med på det (jag har ju inte så mycket alternativ här).
Jag ignorerar. Sen får jag brev från inkasso.
Jag ringer igen, rasande.
"Jag sköter min ekonomi och vill inte ha anmärkningar för något utom min kontroll", säger jag.
"Ja, men vad vill du att jag ska göra?!", svarar den trevliga kundtjänsten.
Nästa månad. Samma sak. Månaden efter det. Samma sak.
Jag tror jag håller på att bli tokig här.
Jag har följande:
- skriftlig uppsägning från Telenor per e-mail
- skriftlig uppsägning från Telenor per SMS
- 5-7 verbala överenskommelser och uppsägningar
Vad ska jag ta mig till?
De fortsätter fakturera för något jag inte har eller kan använda, jag får inkassobrev, jag måste sitta i deras vidriga telefonkö som en bra dag har 45 minuter väntetid men oftast landar på 1,5h.
Telenor "löser mitt problem" men det kommer tillbaka lika frekvent varje månad.
Jag orkar inte lägga mer tid på det här. Det är påfrestande. Det tar av min tid.
Vad gör man när man hamnar i detta jävla, ja, vad är det ens? Inkassolimbo?
Vad kan jag göra? Kan jag kräva ersättning?
Kan jag anmäla Telenor på något sätt?
Bryter Telenor inte helt sinnessjukt mot GDPR här?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Vet inte om forumdelen är rätt eller om detta faller under juridik.
Ber om ursäkt till mods på förhand i så fall.
Sedan ett par år tillbaka fram till aug 2019 bodde jag tillsammans med min brorsa.
Han stod på bredbandet från Telenor, jag stod på elen - inga konstigheter. Vi löste det sinsemellan.
I juli i år fick jag ett samtal från en "Filip" på Telenor med en bra deal och eftersom jag inte tidigare var kund (abonnemanget stod på brorsan) tecknade jag ett abonnemang hos Telenor som ny kund.
Jag har krängt dessa abonnemang själv, inga konstigheter. Jag sålde för i princip alla operatörer och det var samma sak överallt - var det en "nyteckning" (en ny kund) så kickade det mer både hos säljare och hos operatör. Förlängning av befintliga kunder var så klart intressant men inte i närheten av lika attraktivt som att hitta helt nya kunder. Jag nämner för honom att dealen låter bra, men det redan står på brorsan. Han "kollar upp" brorsans abonnemang. "Det löper ut i september, 2019", får jag höra.
Vi meckar en del men kommer till slut fram till följande:
Jag tecknar detta abonnemang nu (för erbjudandet löper ut).
Vi fryser dock det och det kickar igång först efter brorsans löpt ut.
Brorsan ringer och motkollar sitt abonnemang hos Telenor bara för att dubbelkolla.
Han kollar även "Mina sidor" hos Telenor.
Det visar sig att han har bindningstid ett år till efter sep 2019 (till sep 2020), Filip ljög (?) för mig rakt av och jag nu betalar för en tjänst som inte ens går att använda.
Jag ringer Telenor direkt och säger det lika puckat som det faktiskt är: jag kan inte betala för bredband som blockeras av ett befintligt bredband. Ni har skyldighet att kolla upp sånt här och trots att Filip gav sken av att han gjorde just det, ljög han ju uppenbarligen. De ber om ursäkt tio gånger, avbryter allt och det är ur världen. Vatten under bron.
I augusti flyttar jag och brorsan isär men då börjar fakturor trilla in (...?).
Jag ringer igen och de ber om ursäkt tio gånger. Varför i helvete fakturerar dom mig fortfarande?
Denna gång säger jag "jag tänker inte hamna hos inkasso bara för att era system är förlegade.
Blås mig ur systemet helt! Jag vill sedan ha skriftligt underlag på att detta är över, allt är uppsagt och att ni raderar mina personuppgifter".
"Ja ja. Lugna dig. Allt är bra, vi fixar det"
Nästa månad. Samma sak. "Jag står för fan inte ens skriven på adressen längre!", tänker jag och jag börjar bli frustrerad. Ringer igen. "Ja ja", får jag igen. "Om det kommer fler fakturor, ignorera dessa bara, vårat system kan fortsätta skicka ut automatiserat" - fine. Jag går med på det (jag har ju inte så mycket alternativ här).
Jag ignorerar. Sen får jag brev från inkasso.
Jag ringer igen, rasande.
"Jag sköter min ekonomi och vill inte ha anmärkningar för något utom min kontroll", säger jag.
"Ja, men vad vill du att jag ska göra?!", svarar den trevliga kundtjänsten.
Nästa månad. Samma sak. Månaden efter det. Samma sak.
Jag tror jag håller på att bli tokig här.
Jag har följande:
- skriftlig uppsägning från Telenor per e-mail
- skriftlig uppsägning från Telenor per SMS
- 5-7 verbala överenskommelser och uppsägningar
Vad ska jag ta mig till?
De fortsätter fakturera för något jag inte har eller kan använda, jag får inkassobrev, jag måste sitta i deras vidriga telefonkö som en bra dag har 45 minuter väntetid men oftast landar på 1,5h.
Telenor "löser mitt problem" men det kommer tillbaka lika frekvent varje månad.
Jag orkar inte lägga mer tid på det här. Det är påfrestande. Det tar av min tid.
Vad gör man när man hamnar i detta jävla, ja, vad är det ens? Inkassolimbo?
Vad kan jag göra? Kan jag kräva ersättning?
Kan jag anmäla Telenor på något sätt?
Bryter Telenor inte helt sinnessjukt mot GDPR här?
Tacksam för all hjälp jag kan få.
Telenor, comhem, 3 plus en del andra ska man passa sig för, alla kör med fula knep. Samma sak hände min sambo med 3.
Det är också för stora företag för att bry sig om de förstör nåns liv hit eller dit, du får se det som en dyr läxa eller helt enkelt gå till butik och vägra gå innan dom givit dig svart på vitt att du är fri. Sen när inkasso hör av sig kan du ju skicka dom den referensen eller nått.
Finns egentligen inga bra alternativ då sådana här skumrask-bolag gör just såör och liknande för att tjäna pengar.
Jag har en historia om comhem nog ingen skulle tro på; men har man jobbat inom nått av dessa företag så vet man.
Telekombolagen ska man vara ytterst försiktiga med.