2019-12-01, 20:46
Medlem
Vill inte ens försöka mig på att få svar i ableton-tråden, vill hest ha ett svar innan mars 2022.

Hur skickar man midi till flera olika kanaler i ableton? D.v.s. t.ex. vid layering då flera ljud ska spela en och samma melodi, och man vill skicka melodi-midin till alla ljuden, så att man smidigt kan ändra midin om man skulle vilja ändra melodin, istället för att behöva gå in i varje separat kanal och ändra om midin i denna. Vet att exakt denna funktion finns i t.ex. FL Studio.
Senast redigerad av branbransk 2019-12-01 kl. 21:01.
Citera
2019-12-01, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av branbransk
Vill inte ens försöka mig på att få svar i ableton-tråden, vill hest ha ett svar innan mars 2022.

Hur skickar man midi till flera olika kanaler i ableton? D.v.s. t.ex. vid layering då flera ljud ska spela en och samma melodi, och man vill skicka melodi-midin till alla ljuden, så att man smidigt kan ändra midin om man skulle vilja ändra melodin, istället för att behöva gå in i varje separat kanal och ändra om midin i denna. Vet att exakt denna funktion finns i t.ex. FL Studio.

Har du provat att söka info via YouTube?
Citera
2019-12-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Har du provat att söka info via YouTube?

Japp, och är ganska trött på att kolla igenom 45 minuter långa ableton-tutorials som förklarar saker som kunde förklarats på 4-5 minuter. De jag sett gav mig inte heller något svar på min fråga tyvärr.
Citera
2019-12-02, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av branbransk
Japp, och är ganska trött på att kolla igenom 45 minuter långa ableton-tutorials som förklarar saker som kunde förklarats på 4-5 minuter. De jag sett gav mig inte heller något svar på min fråga tyvärr.

Kolla bland kommentarerna på youtube tutorials eller fråga på Quora?

Gå till en musikaffär som säljer programmet, det kanske finns nån expert där?

Tror inte så många kommer svara här.
Citera
2019-12-02, 08:10
Medlem
Hypnagogas avatar
Använd instrumentracket du hittar bland instrumenten.

Det är bara lägga in instrument där och allt kommer på samma midi spår eller så kan du dela instrumenten på olika tangentgrupper om du vill det. Du kan även morpha mellan instrumenten om du vill det. Samma princip funkar på en effektracket och du kan ha ett eller flera instrumentrack i ett instrumentrack har jag för mig och flera effektrack om du vill det.

Extremt djup i detta.

Om du vill stänga av ett instrument så kan du bara klicka mute. Du har även 8 macrokontroller du kan skicka till vilka parametrar du vill. T. ex styra alla filter på macro 1 eller olika parametrar på en macro och ändra ljudet på alla möjliga konstiga vis.

Helt enkelt utforska instrumentracket.

Ha så kul!

Eller så väljer du instrumentet du vill styra från ett annat midi spår.

Klicka på midi from och välj vilket midi spår och klicka på monitor in.
Senast redigerad av Hypnagoga 2019-12-02 kl. 08:13.
Citera
2019-12-03, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypnagoga
Använd instrumentracket du hittar bland instrumenten.

Det är bara lägga in instrument där och allt kommer på samma midi spår eller så kan du dela instrumenten på olika tangentgrupper om du vill det. Du kan även morpha mellan instrumenten om du vill det. Samma princip funkar på en effektracket och du kan ha ett eller flera instrumentrack i ett instrumentrack har jag för mig och flera effektrack om du vill det.

Extremt djup i detta.

Om du vill stänga av ett instrument så kan du bara klicka mute. Du har även 8 macrokontroller du kan skicka till vilka parametrar du vill. T. ex styra alla filter på macro 1 eller olika parametrar på en macro och ändra ljudet på alla möjliga konstiga vis.

Helt enkelt utforska instrumentracket.

Ha så kul!

Eller så väljer du instrumentet du vill styra från ett annat midi spår.

Klicka på midi from och välj vilket midi spår och klicka på monitor in.

Gud välsigne dig, det är svar som detta som jag bokstavligen lever för. Tack så jättemycket för ett hjälpsamt och utförligt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in