Så fort man frågar om tips på någonting här i matforumet så får man svar som:
"Testa dig fram"
"Man höftar så blir det gott"
"Man vet det bara"
För tusan.
Jag kan inte ens koka ett ägg ordentligt.
På den nivån är mina matlagningsskills - för att inte nämna mitt gedigna matlagningsintresse.
Hur tror ni att jag ska kunna "höfta, testa mig fram, trial and error" när jag misslyckas varje gång?
Det är ju just "höftningen" i min matlagning som är problemet.
Så står man där med sitt misslyckade ägg som var menat att bli kokt men blev en rå äggsörja.
Och tänker: Flashback vet allt.
Men så får man inga vettiga svar på det man undrar, utan människor anser att man ska fortsätta "testa sig fram".
Och nej, det här handlar inte om hur man kokar ägg, eller annat som det finns recept för,
utan mer "komplicerade" saker när det kommer till matlagning, som kryddning.
Vad jag vill diskutera här är:
Varför är det så svårt för er att ge riktiga svar, när ni uppenbarligen vet hur matlagning funkar?
Varför är era matlagningstips (förutom "man höftar") så otroligt hemliga?
Varför bemödar ni er ens att svara i trådar här när ni inte vill ge konkreta tips, när det efterfrågas?
Precis som med alla 'vetenskaper' så finns det ju någon "basic idé" om hur saker görs.
Det är inte som att byggarbetare helt spontant bygger ihop ett hus.
Eller som att konstnärer utan några tekniska skills blir nästa picasso.
Det finns ju "regler" för hur ämnet funkar.
Ni som vet matlagning bör ju veta detta.
Varför vill ni inte dela med er?
Vad tycker ni om den här attityden här?
"Testa dig fram"
"Man höftar så blir det gott"
"Man vet det bara"
För tusan.
Jag kan inte ens koka ett ägg ordentligt.
På den nivån är mina matlagningsskills - för att inte nämna mitt gedigna matlagningsintresse.
Hur tror ni att jag ska kunna "höfta, testa mig fram, trial and error" när jag misslyckas varje gång?
Det är ju just "höftningen" i min matlagning som är problemet.
Så står man där med sitt misslyckade ägg som var menat att bli kokt men blev en rå äggsörja.
Och tänker: Flashback vet allt.
Men så får man inga vettiga svar på det man undrar, utan människor anser att man ska fortsätta "testa sig fram".
Och nej, det här handlar inte om hur man kokar ägg, eller annat som det finns recept för,
utan mer "komplicerade" saker när det kommer till matlagning, som kryddning.
Vad jag vill diskutera här är:
Varför är det så svårt för er att ge riktiga svar, när ni uppenbarligen vet hur matlagning funkar?
Varför är era matlagningstips (förutom "man höftar") så otroligt hemliga?
Varför bemödar ni er ens att svara i trådar här när ni inte vill ge konkreta tips, när det efterfrågas?
Precis som med alla 'vetenskaper' så finns det ju någon "basic idé" om hur saker görs.
Det är inte som att byggarbetare helt spontant bygger ihop ett hus.
Eller som att konstnärer utan några tekniska skills blir nästa picasso.
Det finns ju "regler" för hur ämnet funkar.
Ni som vet matlagning bör ju veta detta.
Varför vill ni inte dela med er?
Vad tycker ni om den här attityden här?