2019-11-27, 07:58
Medlem
Hej!

Kommer ta lite ledigt i december och då jag har obetald semester i år så kommer det dras från min januarilön.

Det jag undrar är, om min vanliga lön är X, så kommer jag att få X kr i lön i december och X - Y kr lön i januari.

Men från SKV sida, Räknas det här fortfarande som att jag tjänar mindre i 2020 och mer i 2019 (än om pengarna hade dragits direkt redan i decemberlönen) - Eller blir det som rapporteras in till SKV som det "borde" vara (att jag har mindre lön nu i december då det är då jag varit ledig)

Undrar då jag vill veta hur mycket lön jag kan ta ut från eget bolag utan att slå i statlig skatt.
Citera
2019-11-27, 08:04
Medlem
S.O.Stolps avatar
Kontantprincipen gäller som huvudregel

I inkomstslaget tjänst gäller som huvudregel den s.k. kontantprincipen när man bestämmer beskattningstidpunkten. Den innebär att inkomster ska tas upp till beskattning som intäkt det beskattningsår då de kommer den skattskyldige till del.

SKV
Citera
2019-11-27, 08:11
Bannlyst
Säg att du hade fått betalt semester.

Vilket år tror du att Skatteverket tycker att den utbetalning du får januari hör hemma?
Citera
2019-11-27, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Kontantprincipen gäller som huvudregel

I inkomstslaget tjänst gäller som huvudregel den s.k. kontantprincipen när man bestämmer beskattningstidpunkten. Den innebär att inkomster ska tas upp till beskattning som intäkt det beskattningsår då de kommer den skattskyldige till del.

SKV

Så eftersom jag får fullön i december så blir jag beskattad för fullön i december (och då 2019)

Men får lägre beskattningsbar inkomst 2020 då jag kommer få ut mindre pengar då då avdraget för decemberlönen görs då?
Citera
2019-11-27, 09:06
Medlem
Fenjal888s avatar
Det står på lönespecifikationen vilken period lönen avser. Får du decemberlönen i januari så räknas denna inkomsten till räkneåret 2019.
Citera
2019-11-27, 09:41
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folke12345
Så eftersom jag får fullön i december så blir jag beskattad för fullön i december (och då 2019)

Men får lägre beskattningsbar inkomst 2020 då jag kommer få ut mindre pengar då då avdraget för decemberlönen görs då?
Ja, precis. Kontantprincipen innebär att beskattningen utgår från datumet när utbetalningen sker. Inte perioden lönen tjänades in.
Citera
2019-11-27, 11:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det står på lönespecifikationen vilken period lönen avser. Får du decemberlönen i januari så räknas denna inkomsten till räkneåret 2019.

FEL!

Det är det datum som pengarna finns på ditt bankkonto som räknas.
Citera
2019-11-27, 14:57
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
FEL!

Det är det datum som pengarna finns på ditt bankkonto som räknas.

Är det så? Du kanske har rätt. Så även om man arbetar december 2019 men får lön i jan20, så blir inkomsten för arbetet under dec19 deklarerat för året 2020?
Citera
2019-11-27, 18:05
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Är det så? Du kanske har rätt. Så även om man arbetar december 2019 men får lön i jan20, så blir inkomsten för arbetet under dec19 deklarerat för året 2020?

Jsg har alltid räknat så och jag ser ingen anledning till varför det skulle räknas till 2019. Det skulle ju bara medföra massa extrajobb och öppna upp stora luckor för misstag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in